rádió - KURTÁG GYÖRGY SZÜLETÉSNAPJÁN

  • - csont -
  • 2009. február 26.

Zene

két műsort is hallhattunk a zeneszerző New York-i debütálása alkalmából. Előbb Papp Márta egyórás összeállításban interjúvolta meg az eseményekről Gőz Lászlót, Kurtág amerikai bemutatkozásának egyik szervezőjét, majd Farkas Zoltán zenetörténész társaságában elemezte új művét, az Anna Ahmatova négy versére írt dalciklust.

két mûsort is hallhattunk a zeneszerzõ New York-i debütálása alkalmából. Elõbb Papp Márta egyórás összeállításban interjúvolta meg az eseményekrõl Gõz Lászlót, Kurtág amerikai bemutatkozásának egyik szervezõjét, majd Farkas Zoltán zenetörténész társaságában elemezte új mûvét, az Anna Ahmatova négy versére írt dalciklust. Remek adás volt, okos, mértéktartó és roppantul informatív. És szerencsére jutott idõ arra is, hogy a koncertfelvétel elõtt meghallgathassuk Kurtág új mûvét.

A koncert, vagyis a Carnegie Hallban január 31-én rendezett mûsor elsõ részében csak Kurtág-mûvek szóltak: A boldogult R. V. Truszova üzenetei, a szólócimbalomra írt Szálkák (Vékony Ildikó játszotta), és az õsbemutató, vagyis a négy Ahmatova-dal. A két dalciklust éneklõ Natalja Zagorinszkaja volt az est abszolút sztárja. Kurtág már 1997-ben elkezdte az Ahmatova-ciklust, de miután az énekesnõ ideiglenesen elveszítette a hangját, feladta a neki ajánlott mû befejezését, és csak akkor fejezte a nagyjából tizenöt perces darabot, miután Zagorinszkaja csodával határos módon meggyógyult. Az orosz énekesnõ minden képzeletet felülmúló elõadással ajándékozta meg a mûvészetéhez hû zeneszerzõjét. Már sokszor hallottam a Truszovát, de ehhez foghatóan szenvedélyes, színes, humoros, tragikus, látomásosan izzó interpretációt még elgondolni sem voltam képes. Ebben persze kivette a részét az UMZE Kamaraegyüttes és az Amadinda élén álló karmester, Eötvös Péter is. A négy Ahmatova-dal két hallás után is remekmûnek érezhetõ, különösen az Alekszandr Blok halálára írt sirató okozott katartikus élményt.

A második részben a barát és pályatárs Ligeti György mûvei szóltak, a Csellóversenyt Perényi Miklós játszotta hátborzongatóan, a Melodien elõadása pedig úgy szólt Eötvös vezényletével, ahogy kell: a 20. század egyik klasszikusa. Zenetörténeti jelentõségû hangverseny volt.

Bartók Rádió, február 19., 18.00 illetve 19.35

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.