Rangos nemzetközi díjat nyert Eötvös Péter utolsó operájának ősbemutatója

  • narancs.hu
  • 2024. október 3.

Zene

Az International Opera Awards zsűrije a legjobb ősbemutatójának választotta a Magyar Állami Operaház Valuska című produkcióját.

Az idén márciusban elhunyt, kétszeres Kossuth-díjas világhírű zeneszerző tizenharmadik és immár utolsó operáját tíz közül választották ki és díjazták a müncheni Prinzregentheaterben .

Varga Bence rendező a díj átvételekor köszönetet mondott mindenkinek, aki a Magyar Állami Operaház előadásának létrejöttében közreműködött, köztük a színpadon ugyancsak jelen lévő Mezei Marinak, a zeneszerző özvegyének és librettistájának, valamint Szennai Kálmánnak, a darab karmesterének. A rendező külön megemlékezett a 80 éves korában elhunyt szerzőről, akinek megköszönte a közös munkát és emlékének megőrzésére hívta fel az egybegyűlteket.

Eötvös Péter egyetlen magyar nyelvű operája megkomponálására 2018-ban kapott felkérést az Operaháztól. A zeneszerző a Nemzetközi Man Booker-díjjal kitüntetett Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című, 1989-ben megjelent regényét választotta (ebből készült Tarr Béla Werckmeister harmóniák című filmje is). Az opera librettóját Eötvös Péter Mezei Marival, valamint Keszthelyi Kinga dramaturggal közösen készítette el. A címszerepet Haja Zsolt, a további főszerepeket Miksch Adrienn, Szabóki Tünde, Farkasréti Mária, Hábetler András és Cser Krisztián énekelték. Az előadás december 2-ig ismét megtekinthető az OperaVision felületén.

 
Eötvös Péter: Valuska című operája a Magyar Állami Operaházban
Fotó: Nagy Attila/Operaház
 

 

A Magyar Narancs kritikusa így írt a darabról: „Még érdekesebb a zene szövete, amely többnyire szüntelenül mozgó kakofóniának tűnik, s néha – Valuska átszellemült, a kozmosz működéséről szóló előadása közben – groteszkül hintázó fúvósokat, csillagporként szóródó cintányérokat tartalmaz. Mellé pedig sok humort, Eötvös operája ugyanis meglepően bátran domborítja ki a Krasznahorkai-regény tragikus, a mi bőrünkre menő tréfáit. A faluban uralkodó nihilt, s a közönyből táplálkozó kicsinyes hatalomvágyat nem nehéz nevetségesnek látni, de minderre rátelepszik az a baljóslatú diszharmónia, ami Valuska bezárásához – az ártatlanság, tisztaság száműzéséhez – vezet.”

Eötvös Péterre áprilisi nekrológunkban emlékeztünk: „Eötvös Péter három életet élt: zeneszerző volt, karmester és tanár. Elsősorban persze alkotó, a világ szemében magyar, a mi szemünkben európai, világpolgár, aki zavarba ejtő otthonossággal járt-kelt a nagy operaházakban és koncerttermekben. Több mint három évtizedet töltött Németországban, Franciaországban, Hollandiában, azután tért haza, hogy 2004-ben az ország csatlakozott Európához. Nem bírta a bezártságot, azt mondta, a Föld épp elég kicsi, annál kisebbre ne is szűkítsük a látóterünket.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.