Rangos nemzetközi díjat nyert Eötvös Péter utolsó operájának ősbemutatója

  • narancs.hu
  • 2024. október 3.

Zene

Az International Opera Awards zsűrije a legjobb ősbemutatójának választotta a Magyar Állami Operaház Valuska című produkcióját.

Az idén márciusban elhunyt, kétszeres Kossuth-díjas világhírű zeneszerző tizenharmadik és immár utolsó operáját tíz közül választották ki és díjazták a müncheni Prinzregentheaterben .

Varga Bence rendező a díj átvételekor köszönetet mondott mindenkinek, aki a Magyar Állami Operaház előadásának létrejöttében közreműködött, köztük a színpadon ugyancsak jelen lévő Mezei Marinak, a zeneszerző özvegyének és librettistájának, valamint Szennai Kálmánnak, a darab karmesterének. A rendező külön megemlékezett a 80 éves korában elhunyt szerzőről, akinek megköszönte a közös munkát és emlékének megőrzésére hívta fel az egybegyűlteket.

Eötvös Péter egyetlen magyar nyelvű operája megkomponálására 2018-ban kapott felkérést az Operaháztól. A zeneszerző a Nemzetközi Man Booker-díjjal kitüntetett Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című, 1989-ben megjelent regényét választotta (ebből készült Tarr Béla Werckmeister harmóniák című filmje is). Az opera librettóját Eötvös Péter Mezei Marival, valamint Keszthelyi Kinga dramaturggal közösen készítette el. A címszerepet Haja Zsolt, a további főszerepeket Miksch Adrienn, Szabóki Tünde, Farkasréti Mária, Hábetler András és Cser Krisztián énekelték. Az előadás december 2-ig ismét megtekinthető az OperaVision felületén.

 
Eötvös Péter: Valuska című operája a Magyar Állami Operaházban
Fotó: Nagy Attila/Operaház
 

 

A Magyar Narancs kritikusa így írt a darabról: „Még érdekesebb a zene szövete, amely többnyire szüntelenül mozgó kakofóniának tűnik, s néha – Valuska átszellemült, a kozmosz működéséről szóló előadása közben – groteszkül hintázó fúvósokat, csillagporként szóródó cintányérokat tartalmaz. Mellé pedig sok humort, Eötvös operája ugyanis meglepően bátran domborítja ki a Krasznahorkai-regény tragikus, a mi bőrünkre menő tréfáit. A faluban uralkodó nihilt, s a közönyből táplálkozó kicsinyes hatalomvágyat nem nehéz nevetségesnek látni, de minderre rátelepszik az a baljóslatú diszharmónia, ami Valuska bezárásához – az ártatlanság, tisztaság száműzéséhez – vezet.”

Eötvös Péterre áprilisi nekrológunkban emlékeztünk: „Eötvös Péter három életet élt: zeneszerző volt, karmester és tanár. Elsősorban persze alkotó, a világ szemében magyar, a mi szemünkben európai, világpolgár, aki zavarba ejtő otthonossággal járt-kelt a nagy operaházakban és koncerttermekben. Több mint három évtizedet töltött Németországban, Franciaországban, Hollandiában, azután tért haza, hogy 2004-ben az ország csatlakozott Európához. Nem bírta a bezártságot, azt mondta, a Föld épp elég kicsi, annál kisebbre ne is szűkítsük a látóterünket.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.