Nekrológ

Három élet

Eötvös Péter (1944–2024)

Zene

Egy pohár hullott ki a kezéből, akkor vette észre, hogy már nem egészen ura a testének. Később pontosan meg tudta mondani a napot is, tavaly május 13-án történt, hiszen az, hogy a dolgok csak úgy kicsúsznak a kezéből, nem volt jellemző.

Most rögtön a kezet emlegetjük, a karmester hangszerét, nála, aki többnyire pálca nélkül vezényelt, tényleg az egyetlen hangszert. Ha valaki figyelt a mozdulatokra, ahogy vezényelt, láthatta takarékos, könnyű mozgását, egyszerű határozottságát, amiből a kitörő öröm vagy a viharos fortissimók ütemei sem zökkentették ki.

Eötvös Péter három életet élt: zeneszerző volt, karmester és tanár. Elsősorban persze alkotó, a világ szemében magyar, a mi szemünkben európai, világpolgár, aki zavarba ejtő otthonossággal járt-kelt a nagy operaházakban és koncerttermekben. Több mint három évtizedet töltött Németországban, Franciaországban, Hollandiában, azután tért haza, hogy 2004-ben az ország csatlakozott Európához. Nem bírta a bezártságot, azt mondta, a Föld épp elég kicsi, annál kisebbre ne is szűkítsük a látóterünket.

Székelyudvarhelyen született 1944-ben, mind­össze tizennégy éves volt, amikor Kodály Zoltán javaslatára felvették a Zeneakadémiára. Nem kifelejthető mozzanata pályája kezdetének, hogy filmzenéket írt, a Vígszínház zenei vezetője volt, s talán innen ered drámai érzéke is, amely nemcsak az operákban, hanem minden művében megfigyelhető. Egy interjúban azt mondta, hogy más zeneszerzők többnyire „zenében gondolkodnak”, ő nem. Ő helyzetekben, amelyekhez mindig a megfelelő hangzásvilágot kell megtalálnia.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)