Ránk jár a rúd – 5 fergeteges magyar sportdal

  • - minek -
  • 2012. július 30.

Zene

A magyarság sportnemzet volta úgyszólván közhelyszerű, bár nem minden részletében megalapozott. Magától értetődő, hogy a versenyszerű testgyakorlás, pláne annak négyévenkénti jeles seregszemléje, az olimpia a magyar könnyűzene állócsillagait is megihlette – még ha olykor meghökkentő formában is.

Örökség: Vár rád a csúcs

Tavaly a Kormorán együttesből kivált renegátok alapították meg az Örökség nevű népnemzeti rockszupergruppot – idén pedig elkészítették az idei olimpia afféle nem hivatalos magyar dalát (szerencsére ez azért erős túlzás). A legendás performer, Mr. Basary és a két jó karban lévő, MILF-kategóriás énekesnő (Géczi Erika, Tóth Renáta) triplavokáljával elővezetett, a Fleetwood Mac érett korszakát (mínusz Stevie Nicks) idéző dal miriádnyi finomsággal tüntet – számtalanszor végignézhető úgy, hogy az ember mindig talál benne valami rejtett csemegét. A megannyi szövegi leleményre, a lendületes, szellemes verzékre most nem is térnénk ki, de a doromb- és citeraszólamok vagy a sallangoktól mentes gitár-hegedű párbaj magában is megéri a pénzt. A margitszigeti kolostorrom frappáns kliphelyszín – a legendás sporttörténeti pillanatokból szemezgető montázs is szinte tankönyvszerű. Az euforikus finálé politikai értelemben minimum áthallásos, de hát rossz az, aki rosszra gondol. Amúgy érdemes megismerkedni a tagok biográfiájával is: Géczi Erika például maga is olimpikon volt egyszer – a nyolcvanas évek legendás kajakosa a négyes tagjaként 1988-ban, Szöulban szerzett ezüstérmet. Gyümölcsöző pop-rock karrierje során ő énekelhette először a Honfoglalás című film legendás betétdalát, s még a Kormorán előtt jó ideig a Rockfort együttes tagja volt, amellyel leginkább a pesti belvárosi Fregatt sörözőben léptek fel. A már évtizedek óta a nehezen értelmezhető Mr. Basary művésznévvel tüntető rockveterán, Babári József pedig a ma is létező (!) Torzonborz együttesben kezdte frontemberi pályafutását, még 1971-ben – s csak ezután következett a Wastaps…

NOX: Embermadár

A már évek óta inaktív NOX, e népiesen-vokálisan elektronikus zenei formáció a 2006-os budapesti úszó Eb dalát alkotta meg – némileg zavarba ejtő címmel és tartalommal, Péter-Szabó Szilvia kedvesen semmilyen orgánumára hangolva. Némi tudattágítás után nyugodtan juthatunk arra a következtetésre, hogy talán valamiféle felhők közé is eljutó vízimadár (vadlúd?, kanalasgém?) emberrel alkotott, jórészt reptiloid, mégis érvényes sportorvosi engedéllyel bíró hibridjére kéne asszociálnunk. A B-próba nyomán persze rendre kiderül, hogy – popszámról lévén szó – nem is kéne semmit gondolnunk, pusztán érezni, de azt nagyon erősen. A dal amúgy gyors és fájdalommentes, mint egy ideális fogtömés: rockos gitárriffek (egyenesen a mintázóból), breakbeatalapok, és a műfajban kötelező egzotikusnak szánt, tilinkószerű népi hangszerek (ezeket itt is ugyanaz a Gulyás Ferenc szólaltatja meg, mint az Örökségben…).

Dolly Roll: Atlanta rá- rá- rá- hajrá!

Időben még egyet visszalépve a Dolly Rollnak az 1996-os atlantai olimpia félhivatalos dalát köszönhetjük – a zenekar nem először játszott a tűzzel: 1986-ban például Viva Mexico címmel hangoltak a futball vb-re (ezzel még mindig kevésbé égtek be, mint az egykori Megyesi Gusztáv-riportban megörökített zászlókészítő brigád, amelynek tagjai „Hajrá, magyarok, hatig meg se álljatok!” felirattal készítettek drapériát). A dal voltaképpen semmiféle meglepetést nem tartogat: a zenekar igazi közép-európai, alapvetően szinkretikus, tropikál-sramlizenekarként tetszőleges témához képes olyan zenei formát találni, amit minden szégyenérzet nélkül játszhat el egy szinti-dob kombó – éjfél után, egy lakodalomban, az órák óta tökrészeg rokonságnak. A kellemesen komótos lüktetésről első pillanatban a Susanna című örökbecsű (a holland nép halhatatlan hozzájárulása az egyetemes, söralapú popkultúrához) rémlik fel párhuzam gyanánt, később bármi más (pl. Opus: Life is Life) is eszünkbe juthat, de ahhoz már – meglehet, sportszerűtlenül – feltétlenül be kell nyomni egy négycentes tüskét is.

Törőcsik András – Nyilasi Tibor (ft. Omega): Hajrá!

Folytatva az időben való tudatos hátrálásunkat, a sok profi pophiéna után következzen két kedves amatőr – mármint ebben a szakmában, a sajátjában pusztán álamatőr. Nyilasi Tibor és Törőcsik András, a magyar futball állítólagos bronzkorának két sztárja az 1982-es spanyolországi Mundiálra (az évi futball vb-re) készült ezzel a dallal: ki ne tudná, a Mészöly-válogatott ugyan nem jutott tovább csoportjából, de legalább nem is égett be (már ha a bénaságból és balszerencséből font kieső-stratégiánkat nem tekintjük annak). A dalra térve: a két európai léptékű klasszis a szintén nemzetközi hírű Omega együttes profi kíséretében (Mihály Tamás basszusjátéka a My Sharona című, máig pörgetett new wave rockslágert citálja) meghökkentően önreflexív, sőt önkritikus módon adja vissza a kor magyar focival kapcsolatos sportújságírói közhelyeit – ugyanakkor hangot ad a sportszerető, ám realista közvélemény megrökönyödésének is, amit a vb-re való nem várt kijutásunk okozott. Előadói képességeik azért hagynak némi kívánnivalót maguk után, az intonációval is vannak gondjaik – talán feliratozni sem ártana a felvételt. De azért ne legyenek kétségeink: a kor igazi popsztárjairól van szó – hogy mást ne mondjunk, Törőcsik (továbbá országos cimborája, Ebedli Zoli, s néha Szokolai Laci) távollétében a dj szinte fel se rakta az első lemezt a legendás E-klubban. Nyilasi polgárpukkasztó, hogy azt ne mondjuk, punkgesztusai közül pedig megemlíthető, hogy a 78-as argentin vb-n a házigazdák elleni vesztes meccsünkön kiérdemelt, jogos kiállítását követően (legalábbis a jól megvágott összefoglalókkal meg nem erősíthető legenda szerint) diszkréten segget mutatott a közönségnek – többek között a tömeggyilkos junta díszpáholyban ülő, véreskezű főtisztjeinek.

Király Linda – Gáspár Laci: Olimpiai dal (2004)

Az utóbbi évtizedekben szinte minden olimpiai évben készült egy afféle félhivatalos dal (a Rakonczai fivérek által alkotott 2008-as például itt tekinthető meg; amúgy közepesen unalmas, rutinos leckefelmondás, semmi más), a 2004-es szerzemény ürügyén viszont a hazai vokális popzene két aranytorkú állócsillaga egyesítette erejét. Az eredmény voltaképpen minden várakozást felülmúl: egy dal erejéig megszületett a magyar érzelmű, sportpatrióta soft soul, avagy az erotikus töltetű, ám hazafias érzelmű R&B. Érzéki búgás, mennyeket repesztő falzett, lágy billentyűfutamok, a megfelelő pillanatban belerecsegő szaxi és a végén a biztató üzenet: közel már a cél! Király Linda, emlékszünk rá, karrierszempontból amúgy is erőltette a hazafias sportvonalat – bár ne tette volna, hiszen a nevezetes baki erősen kontraproduktívnak bizonyult…

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.