mi a kotta?

Kínai figura

  • mi a kotta
  • 2012. július 28.

Zene

"Amikor a fejedelem már éppen megverette volna a dobokat, Kui azt mondta: 'Még nem szabad'. Amikor a C'i-beliek már háromszor verték meg a dobokat, Kui így szólt: 'Most már lehet'. A C'i-beliek teljes vereséget szenvedtek, s a fejedelem üldözni akarta őket. Ám Kui azt mondta: 'Még nem szabad'. Azzal leszállt a kocsiról, és megvizsgálta a keréknyomokat. Majd újra felszállt, a mellvédre tette a kezét, a távolba nézett, és megszólalt: 'Most már lehet'. Ekkor üldözni kezdték C'i seregét, s amikor teljes volt a győzelem, a fejedelem megkérdezte őt tanácsainak oka felől. És Kui azt felelte: 'A harcosok vitézi lelkesedését az első dobszó szítja fel, a másodikra ez a lelkesedés alább lohad, a harmadikra pedig ki is alszik. Nos, amikor az övék már kialudt, a miénk akkor volt a tetőpontján. Ezért győztük le őket. Ám nehéz fölfedni a nagy országok minden cselvetését, s féltem, hogy rejtett fondorlattal élnek. De láttam, hogy a keréknyomok összezavarodnak, a távolba nézve észrevettem, hogy a zászlók a földre hulltak - s ezért vehettük nyugodtan üldözőbe őket.'"

Ahogyan a múlt héten, úgy ezúttal is egy ókori és hozzá ugyancsak hadművészeti témájú szövegrészlet indítja a zenei ajánlót - nem ok nélkül. No, nem e sorok írójának egykoron sikerrel letett ókortörténeti szigorlatát bizonyítandó, s még kevésbé azért, hogy taktikai-stratégiai érdeklődését illusztrálja, hanem mert az elkövetkező héten is épp egy harcias, egyszersmind ókori témájú opera fogja kiérdemelni megkülönböztetett figyelmünket. A Pekingi Nemzeti Nagyszínház társulata ugyanis két estén át vendégszerepel majd az operaházban a Vörös Szikla című hatfelvonásos kínai opera előadásával (július 4. és 5., hét óra). Legfentebb a Csou-kori fejedelemségek egymás elleni küzdelmét idézte a szemelvény, míg a Vörös Szikla a klasszikus Han-dinasztia végóráinak egyik sorsdöntő ütközetét tárgyalja a 3. század első évtizedéből. A különleges és roppant látványos produkció a 2008-as pekingi olimpia nyitó- és záróünnepségét irányító Zhang Jigang főrendezésében települ majd az Opera színpadára, Rudolf Péter narrálásától kísérve.

Küzdelmet, végletes helyzeteket és szélsőséges indulatokat mindazonáltal a péntek este is tartogat majd a koncertjárók, közelebbről a Művészetek Palotájába látogató közönség számára (Nemzeti Hangversenyterem, június 29., fél nyolc). Hiszen ott és akkor, a MÁV Szimfonikus Zenekar, a Debreceni Kodály Kórus és a Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar közös hangversenyén csupa ilyesforma zenei alkotás kerül majd Takács-Nagy Gábor vezénylete alá: az Egmont-nyitány, a Sorsszimfónia, valamint A walesi bárdok kortárs walesi feldolgozása, ezúttal első ízben magyar nyelven. Tekintélyes és hangsúlyos kórusjelenlétre ugyanitt pár nappal később is szükség lesz majd, minthogy kedd este a Német requiem hangzik fel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben: a Bostoni Ifjúsági Szimfonikus Zenekar, a Chorus Hungaricus, valamint mások mellett a magyar származású és koncerttermeinkben is jártas osztrák bariton, Adrian Eröd közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.