Lemez

Real Estate: Days

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2011. november 30.

Zene

 


A New Jerseyből indult Real Estate-et a megfakult polarodiképek esztétikájából és az "elmúlt nyarak" iránti zsibbadós nosztalgiából élvezetes, rövid lejáratú trendet kerekítő chillwave-hullám dobta az óceánpartra pár éve, a zenekar azonban már akkor jóval ígéretesebbnek tűnt a pályatársainál. Bár a fő dalszerző-frontember Matthew Courtney vezette együttes első lemezén látszólag nem sok mindent történt, az alig-alig fodrozódó felszín, a puhán és óvatosan kizengetett, néha csilingelő, néha elmaszatolt visszhangok és a szégyenlős vokálok mögött és alatt valójában egészen nagyszerű, határozott sziluettel bíró dalok bontakoztak ki. Nem tolakodóan fülbemászó, és nem is azonnal ható, nagy slágerek ezek, hanem egyszerűen csak semmilyen aktuális divatirányzathoz igazán nem köthető, a direkt és kézenfekvő hatáskeltést szerényen kerülő, könnyed természetességgel megszólaló, közel perfekt gitáros popszámok egyszer felszabadult-napsütötte, máskor visszafogottan melankolikus vagy épp egykedvűen bambulós hangulatban.

 

A cím nélküli bemutatkozó lemez két éve jelent meg, és hamar komoly blogos, majd pedig kritikai kedvenc is lett, az idén hivatalosan is öttagúvá bővült Real Estate pedig ezúttal már eggyel nagyobb pályán játszik, a Days ugyanis az elmúlt tíz év egyik legbefolyásosabb független lemezkiadójánál, a Dominónál jött ki. A megszólalás valamelyest talán polírozottabbnak és profibbnak tűnik, de egyrészt az előadásmódban továbbra is van valami rokonszenves esetlenség, másrészt meg továbbra is elismerésre méltó, hogy ebből a nagyon szűkre szabott (sőt: szegényes) eszköztárból milyen légiesen szép textúrákat és elragadó dalokat varázsol a zenekar. A megszokott hivatkozási pontok, mint a Yo La Tengo kisvárosi közvetlensége, a Teenage Fanclub hűsítő popfuvallatai, a Galaxie 500 éteri lebegése és a Shins érzékeny psych-popja mellé jó eséllyel nőhet fel a Real Estate, ha így folytatja.


Domino/Neon Music, 2011

 


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.