Lemez

Riccardo Chailly: Richard Strauss

  • - csk -
  • 2020. február 18.

Zene

A Luzerni Fesztivál Zenekara nagy múltú időszaki együttes, „történelmi korszaka” 1938-tól 1993-ig tartott, majd átmenetileg megszűntek, hogy a kétezres években Claudio Abbado vezetésével éledjenek újjá. Alkalmi státusa ellenére az LFO csúcsminőségű előadásokat produkált, Abbado ugyan­is személyenként válogatta össze a zenészeket Európa legjobbjaiból, akik között világklasszisok is akadtak.

Abbado öt éve bekövetkezett halála után Riccardo Chailly vette át az együttes vezetését. A 66 éves karmester jelenleg kétségkívül pályája csúcsán jár, munkamódszerében és produkcióiban szuggesztivitás és szenvedély párosul pontossággal. Chailly és az LFO új Strauss-lemezének műsora azért telitalálat, mert a négy mű négy különböző oldalról világítja meg Strauss egyéniségét. Imígyen szóla Zara­thustra: életmámor; Halál és megdicsőülés: miszticizmus; Till Eulen­spie­gel vidám csínyjei: humor és groteszk; Salome Hétfátyoltánca: erotika és expresszionizmus.

A négy mű négyféle világa alkalmat ad a karmesternek, hogy sokféle megszólalásmódot és zenei magatartást, a lehetséges olvasatok többféle szempontrendszerét és preferenciáját mutassa be egyetlen lemezen: a „szélesvásznú” késő romantikát, a wagneri fokozások hevét, a látomásos zenélés átszellemültségét, az áttört kamarazenei faktúrájú részletek aprólékosságát és virtuozitását, a hajlékonyságot, a színköltészetet, a művészi „utóidejűség” fülledt légkörét. A pazar zenekari hangzással megörvendeztető lemez legfőbb hozama ennek megfelelően annak megerősítése, hogy Strauss szédítően komplex szerző.

Decca, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.