Koncert

Vörös Niki Quintet: Anita O’Day Night

Zene

Miután az énekesnő idén egy igazán jól sikerült lemezt készített, amelyet egy másik énekesnő, Abbey Lincoln tiszteletének szentelt, joggal lehettek komoly elvárásaink. O’Day (1919–2006) nimbusza alig csökkent az utóbbi évtizedekben, noha hosszú, kalandos élete során „csak” szvingénekesnőként tartották számon. Azonban fantasztikus imp­rovizációs készségének és egyenes, szentimentalizmustól ódzkodó stílusának köszönhetően a modernebb ízlésű rajongók sem intézhetik el egy kézlegyintéssel. Szerénysége, közvetlensége, kapcsolatteremtő képessége hasonló karaktert sejtet, mint amilyen Vörös Nikié, aki ezen az estén szerencsére Anita egykori önironikus megnyilvánulásait is „átvette”.

Mivel a koncert programjából korábban Niki csak két számot tartott repertoáron, meglehetősen komoly felkészülést igényelhetett a szett összeállítása saját újrahangszerelésekkel vagy az eredetieket reprodukálva. Az énekesnő valóban az O’Dayre jellemző könnyedséggel szólalt meg, az I Can’t Give You Anything but Love, a Bewitched… és a Sweet Georgia Brown különösen jól sikerült, a kíséret pedig élvezetes, eleven képet rajzolt Anita O’Day zenei világáról. Igaz, hogy Vörös László a zongoránál egy stilisztikailag szűk tartományban mozog, de ott briliáns, ami egy ilyen repertoárnál ideális. Subicz Gábor a szólóival néha nem tudta megvalósítani zenei ambícióit, ennek ellenére kiváló trombitás, és megérdemelten kapott többször nyíltszíni tapsot. Csuhaj-Barna Tibor bőgőn és Jeszenszky György dobon kellő szenvedéllyel és jó ízléssel hozták a korhű, de újraértelmezett lüktetést.

Budapest Jazz Club, december 13.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.