Richter-szükséglet - Grigorij Szokolov zongoraestje (koncert)

  • Csont András
  • 2006. március 9.

Zene

Ezúttal is kiderült, milyen mérvű a magyar publikum Richter-szükséglete. A foyer-ban a nagy koncertek előtti izgatott serteperte, az arcok lázban égnek, mindenki készülődik, mindenki adni akar valamit, nem csak a pianista az öltözőben. Igen, a pesti publikum Szvjatoszlav Richter halála óta (1997) szemmel láthatóan elárvultnak érzi magát; kell neki valaki, akiről azt szeretné hinni, hogy ő fedezte fel, akit gyámolíthat, aki kielégíti ekként hiúságát, és akinek visszatérő koncertjei azzal a nemes illúzióval táplálják, hogy a világ a művészet segítségével mégis megváltoztatható, és hogy maga az ember is jobbá lesz a művészet révén. Richter ezt a szerepet töltötte be, és ha most - pontosabban három éve, szinte véletlenül és számunkra az ismeretlenségből, mint anno Richter - megkaptunk egy ugyancsak orosz, némiképp szintén enigmatikus, introvertált művészt, már kész is a tézis: Richter redivivus!

Ezúttal is kiderült, milyen mérvű a magyar publikum Richter-szükséglete. A foyer-ban a nagy koncertek előtti izgatott serteperte, az arcok lázban égnek, mindenki készülődik, mindenki adni akar valamit, nem csak a pianista az öltözőben. Igen, a pesti publikum Szvjatoszlav Richter halála óta (1997) szemmel láthatóan elárvultnak érzi magát; kell neki valaki, akiről azt szeretné hinni, hogy ő fedezte fel, akit gyámolíthat, aki kielégíti ekként hiúságát, és akinek visszatérő koncertjei azzal a nemes illúzióval táplálják, hogy a világ a művészet segítségével mégis megváltoztatható, és hogy maga az ember is jobbá lesz a művészet révén. Richter ezt a szerepet töltötte be, és ha most - pontosabban három éve, szinte véletlenül és számunkra az ismeretlenségből, mint anno Richter - megkaptunk egy ugyancsak orosz, némiképp szintén enigmatikus, introvertált művészt, már kész is a tézis: Richter redivivus!

Pedig Szokolov nagyon távol áll Richtertől. Egészen vázlatosan: míg Szvjatoszlavunk egyetemes művész volt - kultúrhérosz úgyszólván -, Szokolov csak egy zongorista, bár kétségtelenül egyike a ma élő legnagyobbaknak. Szokolov magának játszik, míg Richter nagyon is figyelt a közönségre, zárkózottsága inkább látszat volt csupán. Ráadásul Szokolov

a tökélyre tör,

játéka végletesen megformált, míg Richter előadásában mindig akad valami esetlegesség, valami átmeneti jelleg; koncertjei csupán állomások voltak valami elérhetetlen felé tartó úton - mindezt aláhúzza, hogy Szokolov manuálisan egyszerűen jobb, mint Richter, ő alig üt mellé (ha mégis, szája megrándul); fenomenális technikája a befejezettség szolgálatában áll. És ne feledjünk még valamit: Richter debütálásakor, az ötvenes évek végén és aztán még egy darabig a művészet kultúrateremtő és ezzel szinte erkölcsformáló, morálcsiszoló tényező volt - mára ez csak korlátozottan igaz. Bár erről se Richter, se Szokolov nem tehet.

Persze Recenzenst is elkapta a hamis Richter-láz, és mivel a pódiumon ült, ráadásul közvetlenül a művészbejáró mellett, alkalma nyílt némileg kivoájőrködni, hogyan is lép Szokolov a pódiumra. Gyakorló őrültnek nem nevezném, de megszállottnak, esetleg autistának talán igen, ugyanakkor van belőle valami a nagy sportolók koncentrálókészségéből, megtetézve bizonyos kiszámított elemmel: a folyosón, a falnak fordulva áll végtelen magányban, kivárja, amíg a nézőtéren a várakozás pattanásig fokozódik, és akkor hirtelen bemegy a színpadra, mintegy lecsap a zongorára, és ezzel - kiszámítottan?, akaratlanul? - szinte rajtaüt az izgalomtól már kiszáradt szájú nézőseregen is. Műsora semmiféle komoly koncepcióról nem árulkodott (a Beethoven-szonátában megjelenő Bach-idézet nem elég ehhez), legfeljebb annyiról, hogy időrendben, emelkedő moll tercmenetben tárta elénk a különféle korok reprezentánsait. J. S. Bach h-moll francia szvitjével indított, végtelen finomsággal (Szokolov egészen különleges képességgel bír, hogyan kell-lehet elkezdeni, illetve lezárni egy darabot); pedált alig használva léptette fel egymás után a csodálatos tánctételeket, mindvégig friss derűvel, objektíven, mondhatni. Szokolov nem akarta "elmélyíteni" Bachot, nem kevert bele semmiféle romantikus szomort; minden ismétlőjelet figyelembe véve adott hatalmas időbeli dimenziókat is az egyébként korántsem egyetemes igénnyel íródott darabnak. Beethoven d-moll szonátája (op. 31) következett, melyben ismét megdöbbentett a kezdés természetessége: Szokolov improvizatív gesztussal mintegy csak végigfuttatta a kezét a billentyűzeten, a bevezető recitativo hangjait interpretálva: Beethoven ült előttünk, aki egy délután rögtönözni kezd csak úgy, magának. De ebből a semmire sem kötelező akkordfelbontásból félelmetesen átgondolt mű született; minden tétel piano zárul, és Szokolov billentésének egyik felfoghatatlan csodája, hogy elhaló hangjait talán még az utcán is hallani, az ő pianója a fantasztikusan kiszámított dinamikai arányok miatt lesz szerfölött "hangos". A második tétel adta az este legnagyobb élményét, a mély regiszterben doboló híres triolákat kézkeresztezéssel a felső szólamban is megismételteti Beethoven: Szokolov ekkor apró rubatóval élt, ritmusa "pontatlanná" vált, ám ezzel megint új dimenzióval lettünk gazdagabbak, a kis zenei gesztus ezzel a furcsa súlyeltolással ismét a végtelen felé nyitott kaput. A zárótételben alig jelent meg a sokszor túlhangsúlyozott "lódobogás", a makacsul ismétlődő ritmusképletektől távol állt minden monotónia, és az utolsó ütemek mintegy lepörögtek a zongoráról, leállt a gépezet, lefutott az Idő. Meghalt valaki?

Szünet után megint más világ: Szokolov Schumann fisz-moll szonátáját hihetetlen indulatokkal, rémületes ellentétekkel játszotta; a nem minden pillanatában összefogott mű most

vaslogikát kapott,

és megérezhettük, mit is jelent az a sokat emlegetett birkózás a Schumann által teremtett zenei-irodalmi alakok, a szenvedélyes Florestan és a higgadtabb, a romantikát némi józansággal ellenpontozó Eusebius között. E téren a csapongó zárótétel adta a legtöbbet, Szokolov kérlel-hetetlen elemzéssel rakta rendbe a Schumann által kissé ziláltra szervezett anyagot.

A közönség őrjöngött, és ekkor jött a már megszokott szcéna: mint tavaly, Szokolov ezúttal is hat (!) ráadást játszott. Ismét megfigyeltem, hogyan működik: a falnak fordulva áll, és a közönség füttyögése, hörgése közepette nyilván a következő ráadás billentését, szövegét pörgeti végig agyában. Amikor színpadra lép és távozik, lesüti szemét, pillantását nem lehet elkapni. De az ötödik plusz előtt valami furcsa történt: Szokolov a folyosón beszélgetett (!!) egy hölggyel, mi több, el is nevette (!!!) magát, hogy aztán ismét lesütött szemmel jelenjen meg a pódiumon. A szfinksz egy kissé kiadta magát Recenzens kandi szemei előtt.

A ráadásokból kiderült, amit már tavaly is tudtunk: a Leningrádban született orosz az egyik legnagyobb Chopin-játékos. A hatodik ráadás (egy Bach-korálelőjáték Busoni átiratában) mennyei búcsú volt: kedvesek vagytok, mesésen őrjöngtök, de most már menjünk szépen haza! Ez nem volt könnyű, mi több, nem is sikerült, de a második pohár bor (Rec. nem ment el hatig!) némileg kibékítette a felzaklatott lelket.

Zeneakadémia, március 1.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.