Menny és - John Cale (koncert)

Zene

Ha az volna a kérdés, hogy harminc John Cale-lemezből melyekre esküszöm, gondban lennék: igazán jó szívvel ha ötöt mernék ajánlani. A súlyosan szikár Music For A New Societyt és a Dylan Thomas-versekre írt szívszorító-szimfonikus Words For The Dyingot feltétlenül, aztán a Lou Reeddel közös Warhol-hommázs, a Songs for Drella jöhetne, és még két koncert: a kimondottan rockos John Cale Comes Alive és a Cale-dalokat egy szál zongorára emelő Fragments Of A Rainy Season.

Ha az volna a kérdés, hogy harminc John Cale-lemezből melyekre esküszöm, gondban lennék: igazán jó szívvel ha ötöt mernék ajánlani. A súlyosan szikár Music For A New Societyt és a Dylan Thomas-versekre írt szívszorító-szimfonikus Words For The Dyingot feltétlenül, aztán a Lou Reeddel közös Warhol-hommázs, a Songs for Drella jöhetne, és még két koncert: a kimondottan rockos John Cale Comes Alive és a Cale-dalokat egy szál zongorára emelő Fragments Of A Rainy Season.

Ám mihelyt túlesnék e mérsékelt ajánlaton, már bánnám is: Cale ugyanis jóval többet jelent annál, mint hogy egyik-másik lemezéről éppen mit gondolok. Rangja és jelentősége szerte-ágazó életműve egészéből fakad, abban pedig "konvencionális" szólóalbumai mellett a Velvet Undergrounddal jegyzett két lemezének (The Velvet Underground and Nico, White Light/White Heat), produceri munkáinak (The Stooges, Patti Smith, Nico, Jonathan Richman), kollaborációinak (Lou Reeddel: Songs For Drella, Bob Neuwirthtel: The Last Day On Earth, Brian Enóval: Wrong Way Up), a zenei avantgárdhoz való kö-tődésének (Terry Rileyval: Church Of Anthrax, La Monte Younggal a Theatre Of Eternal Music zenekarban: New York in the 1960's, Vol 1: Sun Blindless Music; Inside the Dream Syndicate, Vol 1, 2, 3), film- és balettzenéinek (Paris S'Eveille, 23 Solo Piece For La Naissance De L'Amour, I Shot Andy Warhol, Eat/Kiss, Antartida, La vent de La Nut, Dance music) ugyancsak megvan a helye; arról nem beszélve, hogy a kevésbé átütő pop- és rocklemezeiből is kihalászható egy-egy kitű-nő szám.

Szóval a nyitó kérdésre csak akkor válaszolok, ha nagyon muszáj. Lássunk inkább egy másik "képtelenséget": dióhéjba sűríteni a pályafutását.

*

John Cale huszonegy éves volt, amikor 1963-ban Bernstein-ösztöndíjjal New Yorkba érkezett Walesből. Előbb a fluxusmozgalom ragadta magával, John Cage és Aaron Copeland munkatársa lett, majd - a New York-i undergrounddal szoros kapcsolatban álló - La Monte Young pszichedélikus-minimalista Theatre Of Eter-nal Music nevű zenekarába kapcsolódott be. Néhány kitartott hangból álló, elnyűhetetlen hosszúságú számokat játszottak, melyekhez Cale gitárhúrokkal szerelte fel mélyhegedűjét - innen már csak egy ugrás volt a Velvet Underground.

Cale és Lou Reed 1965-ben futott össze a Pickwick lemeztársaságnál, s rögvest zenekart alapítottak, Primitives néven. Előbb Tony Conrad és Walter De Maria játszott velük, majd az első kislemez után átszerveződtek, Conrad és Maria helyére Sterling Morrison és Angus Maclise került. Maclise javaslatára keresztelkedtek át Velvet Undergroundra, aztán ő is odébbállt: neki nem volt kedve ahhoz a felhajtáshoz, amit Andy Warhol kínált a társaságnak.

Cale '68-ig maradt - amíg a Velvetben kiegyenlítődött a rock 'n' roll és a zenei avantgárd, amíg Reed nem forszírozta a klasszikus dalformát. Aztán az Elektra kiadó zenei rendezője lett, lemezeket készített Iggy Popnak és Nicónak, majd párat magának is, előbb a pop- és a klaszszikus zene kilátástalan kapcsolatán rugózva, majd az Island kiadóhoz szegődve a kommersz-profi, de továbbra sem igazán markáns rock terepén.

Cale leghúzósabb évtizede a nyolcvanas volt. Amit akkor művelt, az épp olyan érzékeny és épp olyan radikális, mint a Velvet legjobbjai - drámában a Music For A New Society, rockban a Honi Soit, a Caribbean Sunset, a John Cale Comes Alive és a Sabotage/Live, újklasszikában a Words For The Dying, "rekviemben" a Songs For Drella.

A kilencvenes éveket ugyancsak ragyogóan nyitotta, akkor jött ki a Fragments Of A Rainy Season, aztán nekem elhalványult megint: sem alkalmazott zenéivel, sem Walking On Locusts című poplemezével nem rázott meg igazán. Belemászott az elektronikába is, de erről már csak olvastam - HoboSapiense becserkészéséhez nem volt különösebb kedvem. Hanem a tavalyi blackAcetate, az másÉ Ha egy idősebb úr újra rockot játszik, ráadásul John Cale a neve, akkor figyelni kell.

*

Essünk túl rajta: a blackAcetate sem egy őrület, de korántsem érdektelen: bár egyetlen hanggal sem tágítja Cale képét, két-három darabja - így a For A Ride, a Sold-Hotel és a Turn The Lights On - minden további nélkül befér-kőzhet tartósítandó rockszámai közé. Ezt turnéztatva érkezett most (másodszorra) hazánkba - '95-ben a Szigeten járt, az oda kevésbé klappoló FragmentsÉ anyagával.

A felállás: három gitár dobbal, Cale kíséretében megbízható, de nem különösebben eredeti ifjú munkások, a hetvenes éveket idéző fazonnal. Nyolc darab gitárt, billentyűt, dobot és villanyhegedűt pakoltak a színpadra - sejteni lehetett, hogy mire kell számítani.

De még annál is sokkal jobban indult! Egyenesen a Velvet-klasszikus Venus In Fursszal, annak pedig az Evidence és a friss Turn The Lights On járt a nyomában, úgyhogy rögtön lepetéztem, pedig kivárhattam volna, hogy egy másik ritka kedvenc, a Walking The Dog kerüljön sorra. Az első félóra a kóser, ha úgy tetszik, régi vágású rock 'n' roll jegyében telt el - a hatvannégy éves Cale erejének és elementaritásának a színe-javát mutatta odáig. Tisztára, mint negyedszázaddal ezelőtt, a John Cale Comes Alive vagy a Sabotage/Live korában.

AztánÉ aztán kissé alábbhagyott a lelkesedésem. Nem az elektronikus bizgentyűzés percei miatt, az nem baj, ha idő adódik kimenni egy italért vagy cseverészni kicsinyt, inkább azokkal a szoftrockslágerekkel volt bajom, amiktől mindig is lekonyultam, s amikből most mintha egy sem felejtődött volna ki. Tudják, a Dirtyass Rock 'N' Roll és társai - Cale kereskedelmi sikerei. Miközben kimaradt egy lemeznyi "brutális" csoda, a kimaradhatatlan Leaving It Up To Youval és a Heartbreak Hotellel.

Szóval, mit mondjak, az egyik szemem és a másik szememÉ

Összességében: oké. Menny és hétköznap.

Mindenesetre mindazoknak, akik most találkoztak John Cale-lel először, feltétlenül a figyelmükbe ajánlanék öt lemezt...

A38 hajó, március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.