Koncert

Robbant

Iggy Pop Budapesten

  • Soós Tamás
  • 2019. szeptember 1.

Zene

A punk keresztapja, a stage diving feltalálója és a rock and roll nagy túlélője tisztességes punkkoncertet adott a Budapest Parkban. Tisztességeset, mert mindenki azt kapta, amiért jött: nagy slágereket, tévedhetetlen beszt­ofot, és persze a rockzene utolsó örökmozgóját Mick Jagger mellett, aki még ma is tud mindent, amit félszázada tudott.

A punk keresztapja, a stage diving feltalálója és a rock and roll nagy túlélője tisztességes punkkoncertet adott a Budapest Parkban. Tisztességeset, mert mindenki azt kapta, amiért jött: nagy slágereket, tévedhetetlen beszt­ofot, és persze a rockzene utolsó örökmozgóját Mick Jagger mellett, aki még ma is tud mindent, amit félszázada tudott. Csípőficamos kacsaként végigtáncolni a koncertet, félistenként szétkapatni magát az eksztázisig hergelt közönséggel, és úgy meghalni a földön fetrengve, hogy az ne a rock and roll kötelező cirkuszának, hanem a magát ájulásig bulizó műfaj esszenciájának tűnjön. Az igazi, téttel bíró polgárpukkasztás már a múlté, de még akkor is vegyült valami tagadhatatlan punkság ebbe a koncertbe, ha Iggy Pop már rég nem hugyozik a hangládák mögé, sörösüvegek sem zúgnak el a feje mellett, és ő sem idegesíti halálra, hanem alázatosan kiszolgálja és csak brahiból fricskázza kicsit a közönségét. Mert hiába emlékeztet ikonikus felsőteste egyre inkább Boris Karloff Múmiájára, és hiába láttuk az őrületét épp így, pontról pontra megelevenedni, ha a belőle szétsugárzó energia még most is felrobbantja a színpadot és szétfeszíti a ma már biztonságosan játszott rockbiznisz kereteit.

Punk volt már a kezdés is, ahogy rögtön elsütötte világverő slágereit, amelyek – legalábbis a rádióban – sosem voltak slágerek: I Wanna Be Your Dog, Gimme Danger, The Passenger, Lust for Life. A bravúr abban rejlett, hogy az energiaszint később sem csapott a kimagasló alá, amiben nem kis szerepe volt a műsor gerincét adó és dekadens bájukból ötven év után sem vesztő The Stooges-számoknak, amelyekkel Iggy Pop nemcsak a punkzenét, de a rákövetkező nagy rockzenei hullámok többségét is megelőlegezte a grunge-tól az ezredfordulós bluesrock-forradalomig. A New Orleans-i kocsmazenekarok színességét idéző kísérőinek leginkább ezek az első két Stooges-lemezről ideollózott, az LSD és a free jazz befolyása alatt született önpusztítások álltak a legjobban. Fura volt ugyan az Asheton testvérek szétcsapott, de eredetien kalimpáló játéka után professzionális alapokkal és bluesos gitározással hallani a T.V. Eye vagy az I’m Sick of You protopunkját, de a szigorúan a háttérben maradó és eminensen ácsorgó együttes képes volt az énekes életművének legtöbb árnyalatát belevegyíteni a koncertbe. Ami nem kis szó, tekintve, hogy Iggy Pop szólókarrierje zeneileg többfelé kalandozott, mint hinnénk, és az újhullámos popzenével (Blah-Blah-Blah) ugyanúgy kacérkodott, mint a 80-as években divatos glam metallal (Instinct). Ennek az obskúrus dalválasztásoktól és új számoktól szigorúan mentes koncertnek (a legfrissebb szám, a Skull Ring is 16 éves) természetesen a – berlini évek alatt, David Bowie hathatós közreműködésével készült – bulizós szólódalok rajzolták ki a másik fő csapásirányát, de azért elhangzott a hidegen menetelő Nightclubbing is, és a nyolcperces Mass Production sem ölte meg a show-t. Akadtak fontos hiányzók (a Bowie-val írt China Girl vagy a Louie, Louie), de a kockázatmentes besztofot hallva senki sem távozott csalódottan.

Mindezt kizárólag a karizmáját érintetlenül őrző főhősnek köszönhettük. Jarmusch Stooges-dokumentumfilmjében, a Gimme Dangerben meséli Iggy Pop, hogy a Roy Ashetont váltó James Williamson úgy gitározott az 1973-as Raw Poweren, mint rendőrkutyák egy drograzzián: minden sarokba benézett, mindenhova játszott valamit, ezért neki egy oktávval magasabban kellett énekelnie, hogy találjon még szabad helyet a zenében. Most, hogy a Stooges többi tagja meghalt, Williamson pedig visszavonult, Iggyre hárult a feladat, hogy kitöltse a zene minden egyes zegzugát, és ez a kopni csak minimálisan kopó hangjával és nyugdíjas éveire is csak minimálisan szelídülő akrobatikájával maximálisan sikerült neki. Ha történt csoda ezen az amúgy rutinból játszott koncerten, hát ez volt az: hogy az elismerésre méltó profizmus ellenére is feltámadt, és végigfickándozta a koncertet a rock and roll ördöge, s olyan elementáris őserővel terítette be a táncteret, olyan mocskosul őszintén szórakozott és szórakoztatott, ahogy erre a rocklegendák rohamosan fogyatkozó színpadán tényleg csak Mick Jagger képes még. Ezért aztán még az indulatát is elhittük neki, amikor nem tudta eljátszani az utolsónak hagyott Nick Cave-balladát (Red Right Hand), mert kísérőzenekara a 10 órakor életbe lépő csendrendeletet betartva levonult a színpadról, ő pedig dühében földhöz vágott egy mikrofont. Majd még egyet. Ha ez lesz az utolsó találkozásunk, mert a 72 éves énekes nem jut el többször Magyarországra, akkor ez a kaján vigyorú, mikrofoncsapkodó Iggy Pop az, akire emlékezni szeretnék. Aki még egy euforikusan végigujjongott, de valljuk be, számára mégiscsak teljesen átlagos sorkoncert végén is kikéri magának, hogy nem döröghet el még egy számot, ha úgy tartja a kedve – és peckesen bemutat a világnak. Rock and rollt játszani máshogy nem is érdemes.

Budapest Park, július 25.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.