Koncert

Alkalmazkodni élvezet

Jam session a Fesztivál Akadémián

  • (ba)
  • 2019. szeptember 1.

Zene

Pontosan egy nemzedékkel fiatalabb ta­nács­adóm szokta emlegetni evidenciaként: mégiscsak a kamarazene a legjobb. Főszereplő is vagy, epizodista is, és közben megtanulod, mi az alkalmazkodás.

Pontosan egy nemzedékkel fiatalabb ta­nács­adóm szokta emlegetni evidenciaként: mégiscsak a kamarazene a legjobb. Főszereplő is vagy, epizodista is, és közben megtanulod, mi az alkalmazkodás. Lehet, hogy a korszellem szól belőle, mindenesetre a sokszor hallott sirám (jaj, ma már nem tartanak kamara- vagy dalesteket) egyszerűen nem igaz – kiváló szólisták sora érzi természetes közegének a kamarázást. Tehát nem leereszkednek hozzá, és nem is kötelességként teljesítik. E hajlam örvendetes sűrítménye számos kamarazenei fesztivál, melyeknek felidézéséhez elég a Várjon/Simon, a Baráti/Várdai vagy – esetünkben – a Kokas/Kelemen névpárt említeni.

Az idén is a legmagasabb színvonalon játszó partnerek érkeztek a Fesztivál Akadémiára (némelyikük pedig úgynevezett világsztár). A fesztivál negyedik estjét Joshua Bell (hegedű) és Dejan Lazić (zongora) indította Beethoven Tavaszi szonátájával. Kitűnő, bár nem revelatív előadásukból emlékezetes marad, hogy Bell nem pusztán alázattal, hanem szívélyesen vonult a háttérbe, valahányszor a zongora vitte a prímet, bemutatva, mekkora öröm kíséretet adni. Bartók 5. vonósnégyesében a családi formáció (Kelemen Barnabás – hegedű, Kokas Katalin – brácsa és Kokas Dóra – cselló) sikerrel egyenjogúsította Dmitrij Szmirnovot a második hegedű szólamában. A kvartett klasszikus szerzőnek kijáró nagyvonalúsággal rajzolta fel a hídformát.

Nagyobb izgalommal és némi szorongással Bartók népdalfeldolgozásait vártam (hat darab a BB 98-as Húsz magyar népdalból). A városi környezetbe áthelyezett falusi személy, tárgy, műalkotás könnyen válhat nevetség tárgyává, „kell rá a ruha, ha már behozzuk a mezőről a városba… Úgy kell rászabni a köntöst, hogy el ne akassza a lélegzetét… a kíséret mindig csak az elveszett mezőt és falut igyekezzen pótolni” – írta közös népdalkiadványuk bevezetőjében Bartók és „Kodály Zoltán dr.”.

S hol van már ennek megvalósításához Török Erzsi (lemezen és a YouTube-on azért elérhető), aki mezőn és színpadi deszkán is otthonosan mozgott, aki népzenét és műzenét egyforma közvetlenséggel énekelt, s enyhe tájszólása itt is, ott is hiteles volt? Ráadásul a rövidített dalciklus első száma, a Régi keserves (Oly árva vagyok…) zongorás bevezetése teljesen szuverén Bartók-zene; aki először hallja, nem­igen tippelne népdalfolytatásra. Balog József végig rendkívül szuggesztíven, énekesnőt és közönséget inspirálóan játszott. Horti Lilla szopránja a népdalokban megszokottnál testesebb, inkább operához való – és persze nagyon szép –, pódiummegjelenése teljesen városias. Adottságaiból erényt kovácsolva mindegyik dalból kibontotta a drámát (teatralitástól mentesen), és személyes üggyé tett „táncdalt, szomorú dalt, vegyes dalt” egyaránt, vagyis elragadó volt. (Szövegejtése még fejleszthető.) A ciklus végén közös éneklésre hívta a közönséget, olyan kedvességgel és tapintatosan, hogy senki sem érezhette kínban magát.

Az estet Dvořák A-dúr szextettje zárta; Jo­shua Bell és Kelemen Barnabás hegedült, Lars Anders Tomter és Makszim Riszanov brácsázott, Maximilian Hornung és Enrico Bronzi játszott csellón. Ünnepi előadás volt, olykor mintha azonos műhelyből kikerült hangszerek szóltak volna, egységes alaptónusból bontva ki a karaktereket. Az együttes ügyelt rá, nehogy elporcukrozza a sikerdarabot. A brácsások tartalmas szólamokat játszottak, nem tölteléket, Bronzi pizzicatói már-már perényisen tartalmasak voltak.

Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián, július 23.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.