Koncert

Alkalmazkodni élvezet

Jam session a Fesztivál Akadémián

  • (ba)
  • 2019. szeptember 1.

Zene

Pontosan egy nemzedékkel fiatalabb ta­nács­adóm szokta emlegetni evidenciaként: mégiscsak a kamarazene a legjobb. Főszereplő is vagy, epizodista is, és közben megtanulod, mi az alkalmazkodás.

Pontosan egy nemzedékkel fiatalabb ta­nács­adóm szokta emlegetni evidenciaként: mégiscsak a kamarazene a legjobb. Főszereplő is vagy, epizodista is, és közben megtanulod, mi az alkalmazkodás. Lehet, hogy a korszellem szól belőle, mindenesetre a sokszor hallott sirám (jaj, ma már nem tartanak kamara- vagy dalesteket) egyszerűen nem igaz – kiváló szólisták sora érzi természetes közegének a kamarázást. Tehát nem leereszkednek hozzá, és nem is kötelességként teljesítik. E hajlam örvendetes sűrítménye számos kamarazenei fesztivál, melyeknek felidézéséhez elég a Várjon/Simon, a Baráti/Várdai vagy – esetünkben – a Kokas/Kelemen névpárt említeni.

Az idén is a legmagasabb színvonalon játszó partnerek érkeztek a Fesztivál Akadémiára (némelyikük pedig úgynevezett világsztár). A fesztivál negyedik estjét Joshua Bell (hegedű) és Dejan Lazić (zongora) indította Beethoven Tavaszi szonátájával. Kitűnő, bár nem revelatív előadásukból emlékezetes marad, hogy Bell nem pusztán alázattal, hanem szívélyesen vonult a háttérbe, valahányszor a zongora vitte a prímet, bemutatva, mekkora öröm kíséretet adni. Bartók 5. vonósnégyesében a családi formáció (Kelemen Barnabás – hegedű, Kokas Katalin – brácsa és Kokas Dóra – cselló) sikerrel egyenjogúsította Dmitrij Szmirnovot a második hegedű szólamában. A kvartett klasszikus szerzőnek kijáró nagyvonalúsággal rajzolta fel a hídformát.

Nagyobb izgalommal és némi szorongással Bartók népdalfeldolgozásait vártam (hat darab a BB 98-as Húsz magyar népdalból). A városi környezetbe áthelyezett falusi személy, tárgy, műalkotás könnyen válhat nevetség tárgyává, „kell rá a ruha, ha már behozzuk a mezőről a városba… Úgy kell rászabni a köntöst, hogy el ne akassza a lélegzetét… a kíséret mindig csak az elveszett mezőt és falut igyekezzen pótolni” – írta közös népdalkiadványuk bevezetőjében Bartók és „Kodály Zoltán dr.”.

S hol van már ennek megvalósításához Török Erzsi (lemezen és a YouTube-on azért elérhető), aki mezőn és színpadi deszkán is otthonosan mozgott, aki népzenét és műzenét egyforma közvetlenséggel énekelt, s enyhe tájszólása itt is, ott is hiteles volt? Ráadásul a rövidített dalciklus első száma, a Régi keserves (Oly árva vagyok…) zongorás bevezetése teljesen szuverén Bartók-zene; aki először hallja, nem­igen tippelne népdalfolytatásra. Balog József végig rendkívül szuggesztíven, énekesnőt és közönséget inspirálóan játszott. Horti Lilla szopránja a népdalokban megszokottnál testesebb, inkább operához való – és persze nagyon szép –, pódiummegjelenése teljesen városias. Adottságaiból erényt kovácsolva mindegyik dalból kibontotta a drámát (teatralitástól mentesen), és személyes üggyé tett „táncdalt, szomorú dalt, vegyes dalt” egyaránt, vagyis elragadó volt. (Szövegejtése még fejleszthető.) A ciklus végén közös éneklésre hívta a közönséget, olyan kedvességgel és tapintatosan, hogy senki sem érezhette kínban magát.

Az estet Dvořák A-dúr szextettje zárta; Jo­shua Bell és Kelemen Barnabás hegedült, Lars Anders Tomter és Makszim Riszanov brácsázott, Maximilian Hornung és Enrico Bronzi játszott csellón. Ünnepi előadás volt, olykor mintha azonos műhelyből kikerült hangszerek szóltak volna, egységes alaptónusból bontva ki a karaktereket. Az együttes ügyelt rá, nehogy elporcukrozza a sikerdarabot. A brácsások tartalmas szólamokat játszottak, nem tölteléket, Bronzi pizzicatói már-már perényisen tartalmasak voltak.

Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián, július 23.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.