Lemez

Szellemváros éjszakái

Robert Hood: Motor - Night

  • - velkei -
  • 2012. november 11.

Zene

A minimaltechno keresztapjaként ismert Robert Hood filmzenés narrációval és megzenésítéssel először a 2002-es Point Blanken kísérletezett, majd az albumformátum hosszabb szüneteltetése után a 2010-es Omegán próbálkozott újra. Úgy tűnik, még mindig ez foglalkoztatja leginkább; tizedik nagylemeze egy régi koncepció új köntösbe öltöztetése: Hood saját (és egyben a techno) szülővárosát, Detroitot zenésíti meg a műfaj kedvenc napszakában. Ihletforrásként Julien Temple dokumentumfilmje, a Rekviem Detroitért? szolgált, ami a hely felemelkedését és bukását dolgozza fel, vagyis azt, hogyan lett a virágzó és lehetőségekkel teli metropolisból elhagyatott szellemváros.


A Motor a magányos ember technoalbuma. Az Omega vezérelvéhez hasonlóan Hood ezúttal is nagy, üres terekhez komponál zenéket, a dinamikus, 140 bpm körüli tempók közé azonban sokszor szorulnak texturális jellegű, tudományos hangvételű kísérők is, a minimalista ábrázolásmód helyett pedig hangokban és melódiákban gazdag elgondolások hallhatók. A számcímeken keresztül elsősorban a műfaj ígéretét és utópiáját hirdeti, de a pozitívnak ható felütést komor témák folytatják. A tíz percnél is hosszabbra nyúló Hate Transmissions pulzáló savas szintetizátorai és háttérben elhaló, szenvedést és fájdalmat megtestesítő üvöltései a lemez hangulati mélypontját adják, az ezt követő Slow Motion Katrina downtempós üteme, modulált szirénái és sejtelmes zongorája pedig már-már apokaliptikus víziót közvetít. Szomorú és sötét témák - az érzékletes, kiváló megvalósítás viszont az albumot a millennium utáni pályaszakasz tetejére helyezi.

Music Man, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.