Koncert

UNIKO

  • - kyt -
  • 2012. november 8.

Zene

Nem egészen világos, hogy ez csak a projekt neve vagy az előadott kompozícióé is, illetve hogy ezzel a névvel más kompozíciókat is előad-e a Kronos Quartetből és két finn kortárs zenész alkotóból, a sampleres-ütős Samuli Kosminenből és a saját fejlesztésű gombos harmonikáját nyűvő Kimmo Pohjonenből álló csapat.

Az amerikai Kronos Quartetről rengeteg dicsérő szó elhangzott már - persze világhírű, emellett kísérletező és multidimenzionális (talán a kortárs videoművészet meredélyeit szerényen elkerülő fényeffektek miatt?), repertoárját bátran alakítja, hangzásvilága színes és összetett. Az együttes fölényes technikai adottságait azonban az előadott Pohjonen-mű csak elvétve tette próbára, hosszú szünetekkel elválasztott tűéles pizzicatókkal, kíméletlen és vad vonónyűvésekkel, húrnyiszorogtatásokkal, amelyeknek aztán nem volt alkalmuk emelkedettebb rendbe sorolódni, mert idő előtt visszatért a zenei alapvonal, egy andalítóan, sőt közvetlenkedve dúdolászó, alig fejlődő, alig sűrűsödő, egydimenziós dallam. Na jó, ez így talán túlzás, az elektronika segítségével feldúsított hangzásvilág, az összjáték, a crescendók feszültsége, a vad váltások olykor kifejezetten élvezhetővé tették a produkciót, és a "kísérleti" - valójában persze kevéssé újszerű, inkább csak a hagyományos vonósnégyes-képhez viszonyítva váratlan - gesztusok, mint a hangszedőkbe súgott-kiáltott lihegések és mormogások is örvendetesen zavarták össze a nagyon fenséges, szörnyen kozmikus nyugalmat. A darab talányosságát a két finn előadó különleges öltözéke, különösen pedig a harmonikás néha kimódoltnak tűnő mozgása, intenzív gesztusai fokozták. Köpenyszerű, súlyos, bokáig érő alsó részben végződő öltözékükkel mintha valami dekadens ázsiai uralkodó udvarából érkeztek volna enigmatikus üzenettel, amelyet túlságosan is közérthető, a vártnál kevésbé megrendítő módon szerettek volna a tudomásunkra hozni.

Müpa, október 25.


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.