Koncert

UNIKO

  • - kyt -
  • 2012. november 8.

Zene

Nem egészen világos, hogy ez csak a projekt neve vagy az előadott kompozícióé is, illetve hogy ezzel a névvel más kompozíciókat is előad-e a Kronos Quartetből és két finn kortárs zenész alkotóból, a sampleres-ütős Samuli Kosminenből és a saját fejlesztésű gombos harmonikáját nyűvő Kimmo Pohjonenből álló csapat.

Az amerikai Kronos Quartetről rengeteg dicsérő szó elhangzott már - persze világhírű, emellett kísérletező és multidimenzionális (talán a kortárs videoművészet meredélyeit szerényen elkerülő fényeffektek miatt?), repertoárját bátran alakítja, hangzásvilága színes és összetett. Az együttes fölényes technikai adottságait azonban az előadott Pohjonen-mű csak elvétve tette próbára, hosszú szünetekkel elválasztott tűéles pizzicatókkal, kíméletlen és vad vonónyűvésekkel, húrnyiszorogtatásokkal, amelyeknek aztán nem volt alkalmuk emelkedettebb rendbe sorolódni, mert idő előtt visszatért a zenei alapvonal, egy andalítóan, sőt közvetlenkedve dúdolászó, alig fejlődő, alig sűrűsödő, egydimenziós dallam. Na jó, ez így talán túlzás, az elektronika segítségével feldúsított hangzásvilág, az összjáték, a crescendók feszültsége, a vad váltások olykor kifejezetten élvezhetővé tették a produkciót, és a "kísérleti" - valójában persze kevéssé újszerű, inkább csak a hagyományos vonósnégyes-képhez viszonyítva váratlan - gesztusok, mint a hangszedőkbe súgott-kiáltott lihegések és mormogások is örvendetesen zavarták össze a nagyon fenséges, szörnyen kozmikus nyugalmat. A darab talányosságát a két finn előadó különleges öltözéke, különösen pedig a harmonikás néha kimódoltnak tűnő mozgása, intenzív gesztusai fokozták. Köpenyszerű, súlyos, bokáig érő alsó részben végződő öltözékükkel mintha valami dekadens ázsiai uralkodó udvarából érkeztek volna enigmatikus üzenettel, amelyet túlságosan is közérthető, a vártnál kevésbé megrendítő módon szerettek volna a tudomásunkra hozni.

Müpa, október 25.


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.