Koncert

UNIKO

  • - kyt -
  • 2012. november 8.

Zene

Nem egészen világos, hogy ez csak a projekt neve vagy az előadott kompozícióé is, illetve hogy ezzel a névvel más kompozíciókat is előad-e a Kronos Quartetből és két finn kortárs zenész alkotóból, a sampleres-ütős Samuli Kosminenből és a saját fejlesztésű gombos harmonikáját nyűvő Kimmo Pohjonenből álló csapat.

Az amerikai Kronos Quartetről rengeteg dicsérő szó elhangzott már - persze világhírű, emellett kísérletező és multidimenzionális (talán a kortárs videoművészet meredélyeit szerényen elkerülő fényeffektek miatt?), repertoárját bátran alakítja, hangzásvilága színes és összetett. Az együttes fölényes technikai adottságait azonban az előadott Pohjonen-mű csak elvétve tette próbára, hosszú szünetekkel elválasztott tűéles pizzicatókkal, kíméletlen és vad vonónyűvésekkel, húrnyiszorogtatásokkal, amelyeknek aztán nem volt alkalmuk emelkedettebb rendbe sorolódni, mert idő előtt visszatért a zenei alapvonal, egy andalítóan, sőt közvetlenkedve dúdolászó, alig fejlődő, alig sűrűsödő, egydimenziós dallam. Na jó, ez így talán túlzás, az elektronika segítségével feldúsított hangzásvilág, az összjáték, a crescendók feszültsége, a vad váltások olykor kifejezetten élvezhetővé tették a produkciót, és a "kísérleti" - valójában persze kevéssé újszerű, inkább csak a hagyományos vonósnégyes-képhez viszonyítva váratlan - gesztusok, mint a hangszedőkbe súgott-kiáltott lihegések és mormogások is örvendetesen zavarták össze a nagyon fenséges, szörnyen kozmikus nyugalmat. A darab talányosságát a két finn előadó különleges öltözéke, különösen pedig a harmonikás néha kimódoltnak tűnő mozgása, intenzív gesztusai fokozták. Köpenyszerű, súlyos, bokáig érő alsó részben végződő öltözékükkel mintha valami dekadens ázsiai uralkodó udvarából érkeztek volna enigmatikus üzenettel, amelyet túlságosan is közérthető, a vártnál kevésbé megrendítő módon szerettek volna a tudomásunkra hozni.

Müpa, október 25.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.