Lemez

Julia Lezhneva: Handel

  • - csk -
  • 2016. február 14.

Zene

A budapesti hangversenyközönség 2013 márciusában, a Tavaszi Fesztiválon ismerte meg Julia Lezsnyevát (1989). Az ifjú orosz szoprán az Il Giardino Armonico kíséretével, világ­sztár énekesek társaságában, Giovanni Antonini vezényletével énekelte a Gyönyör szólamát Händel korai, Itáliában írt Il trionfo del Tempo e del Disinganno (Az Idő és a Kijózanodás diadala) című allegorikus oratóriumában. Még ebben az illusztris társaságban is olyan figyelmet keltett, amely az est legnagyobb teljesítményt nyújtó művészének jár. Nevét minden jelenlévő egy életre megtanulta. Kapcsolata a Giardinóval már akkor sem volt új, hiszen éppen a budapesti koncertet megelőző napokban jelent meg az együttessel közös Mozart-lemeze, az Alleluia. Más közös felvételeik is vannak, s most itt a legújabb, amely egyszerűen csak a Handel címet viseli. (A zeneszerző nevét, tekintettel arra, hogy Angliában töltött évei során félig-meddig brit komponistává vedlett át, umlaut nélkül is szokták írni.) A lemez stílusosan olyan művekből válogat, amelyeket a hallei születésű szerző ifjúkori itáliai tartózkodása alatt írt (a Budapesten hallott Il trionfo… számos áriája is megszólal az összeállításban).

Világi és egyházi műveket egy­aránt hallunk, s a tempók, karakterek, hangulatok skálája is igen széles: a tüzes dinamizmustól a lírán át a tragikumig ível. Lezsnyeva, aki a lemezt idén januárban elhunyt tanára, Jelena Obrazcova emlékének szenteli, mindent tud, amit az éneklésről tudni lehet. Vokalitását elképesztő intonációs és technikai biztonság, pazar virtuozitás jellemzi, de mint Cecilia Bartoli, ő is világossá teszi, hogy a bravúr önmagában kevés: a zene által közvetített érzelmek, lelkiállapotok a lényegesek, s a koloratúrák, a trillák és egyéb fölényesen kivitelezett díszítések akkor létjogosultak, ha a temperamentum szolgálatában állnak. Ezt hívhatjuk funkcionális virtuozitásnak.

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.