Lemez

Julia Lezhneva: Handel

  • - csk -
  • 2016. február 14.

Zene

A budapesti hangversenyközönség 2013 márciusában, a Tavaszi Fesztiválon ismerte meg Julia Lezsnyevát (1989). Az ifjú orosz szoprán az Il Giardino Armonico kíséretével, világ­sztár énekesek társaságában, Giovanni Antonini vezényletével énekelte a Gyönyör szólamát Händel korai, Itáliában írt Il trionfo del Tempo e del Disinganno (Az Idő és a Kijózanodás diadala) című allegorikus oratóriumában. Még ebben az illusztris társaságban is olyan figyelmet keltett, amely az est legnagyobb teljesítményt nyújtó művészének jár. Nevét minden jelenlévő egy életre megtanulta. Kapcsolata a Giardinóval már akkor sem volt új, hiszen éppen a budapesti koncertet megelőző napokban jelent meg az együttessel közös Mozart-lemeze, az Alleluia. Más közös felvételeik is vannak, s most itt a legújabb, amely egyszerűen csak a Handel címet viseli. (A zeneszerző nevét, tekintettel arra, hogy Angliában töltött évei során félig-meddig brit komponistává vedlett át, umlaut nélkül is szokták írni.) A lemez stílusosan olyan művekből válogat, amelyeket a hallei születésű szerző ifjúkori itáliai tartózkodása alatt írt (a Budapesten hallott Il trionfo… számos áriája is megszólal az összeállításban).

Világi és egyházi műveket egy­aránt hallunk, s a tempók, karakterek, hangulatok skálája is igen széles: a tüzes dinamizmustól a lírán át a tragikumig ível. Lezsnyeva, aki a lemezt idén januárban elhunyt tanára, Jelena Obrazcova emlékének szenteli, mindent tud, amit az éneklésről tudni lehet. Vokalitását elképesztő intonációs és technikai biztonság, pazar virtuozitás jellemzi, de mint Cecilia Bartoli, ő is világossá teszi, hogy a bravúr önmagában kevés: a zene által közvetített érzelmek, lelkiállapotok a lényegesek, s a koloratúrák, a trillák és egyéb fölényesen kivitelezett díszítések akkor létjogosultak, ha a temperamentum szolgálatában állnak. Ezt hívhatjuk funkcionális virtuozitásnak.

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.