Lemez

Julia Lezhneva: Handel

  • - csk -
  • 2016. február 14.

Zene

A budapesti hangversenyközönség 2013 márciusában, a Tavaszi Fesztiválon ismerte meg Julia Lezsnyevát (1989). Az ifjú orosz szoprán az Il Giardino Armonico kíséretével, világ­sztár énekesek társaságában, Giovanni Antonini vezényletével énekelte a Gyönyör szólamát Händel korai, Itáliában írt Il trionfo del Tempo e del Disinganno (Az Idő és a Kijózanodás diadala) című allegorikus oratóriumában. Még ebben az illusztris társaságban is olyan figyelmet keltett, amely az est legnagyobb teljesítményt nyújtó művészének jár. Nevét minden jelenlévő egy életre megtanulta. Kapcsolata a Giardinóval már akkor sem volt új, hiszen éppen a budapesti koncertet megelőző napokban jelent meg az együttessel közös Mozart-lemeze, az Alleluia. Más közös felvételeik is vannak, s most itt a legújabb, amely egyszerűen csak a Handel címet viseli. (A zeneszerző nevét, tekintettel arra, hogy Angliában töltött évei során félig-meddig brit komponistává vedlett át, umlaut nélkül is szokták írni.) A lemez stílusosan olyan művekből válogat, amelyeket a hallei születésű szerző ifjúkori itáliai tartózkodása alatt írt (a Budapesten hallott Il trionfo… számos áriája is megszólal az összeállításban).

Világi és egyházi műveket egy­aránt hallunk, s a tempók, karakterek, hangulatok skálája is igen széles: a tüzes dinamizmustól a lírán át a tragikumig ível. Lezsnyeva, aki a lemezt idén januárban elhunyt tanára, Jelena Obrazcova emlékének szenteli, mindent tud, amit az éneklésről tudni lehet. Vokalitását elképesztő intonációs és technikai biztonság, pazar virtuozitás jellemzi, de mint Cecilia Bartoli, ő is világossá teszi, hogy a bravúr önmagában kevés: a zene által közvetített érzelmek, lelkiállapotok a lényegesek, s a koloratúrák, a trillák és egyéb fölényesen kivitelezett díszítések akkor létjogosultak, ha a temperamentum szolgálatában állnak. Ezt hívhatjuk funkcionális virtuozitásnak.

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.