Lemez

Róisín Murphy: Róisín Machine

  • - minek -
  • 2020. december 9.

Zene

Az 1990-es évek közepétől, a Moloko tagjaként való feltűnése óta követi a világ az ír dalszerző-énekesnő-performert, aki váltott kreatív partnerekkel valósítja meg mindazt, amit szárnyaló fantáziája sugall.

Eltéveszthetetlen kézjegye a kétértelműségben tobzódó játékosság, a szeretetteljes műfaji travesztia, és a színpadon is megmutatkozó színészi véna, az általa szcenikailag is megkonstruált szituációkba való belehelyezkedés készsége. Az új, már régóta várt album például a tánczene gyökereiig és azon is túl viszi hallgatóságát, közben azt is megismerjük, miként gondolja tovább mindazt, amit a diszkó és a house tradíció kínál számára. Ebből a szempontból a Róisín Machine kétségtelenül egy perfekt tánclemez – logikus folytatása Murphy utóbbi jó évtizedes, főleg 12 inches maxikon kijött, gyakorta kollaborációkban megvalósított, értő remixerek kezén is átfutott produkcióinak. A kulcs itt Parrot (Richard Barratt alias Crooked Man), az érdemdús elektronikus tánczenei veterán személye, akivel közös, már évekkel korábban kijött dolgaik (például a hipnotikus Stimulation vagy az érzelmesen oldschool Jealousy) éppen úgy itt vannak, mint mostanában megjelent közös számaik (Incapable, Narcissus, Murphy’s Law) és egészen friss szerzemények.

A felületesen léhának tűnő diszkó/

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”