Lemez

U2: All That You Can’t Leave Behind (Deluxe)

Zene

Év vége felé mindig fellendül a reissue biznisz – ezúttal a U2 kereken 20 éves albuma van soron.

Fontos lemez Bonóék történetében, ugyanis a számukra kísérletezéssel teli 90-es éveket követően itt léptek úgymond nagykorba, emellett sok rajongó szerint ez az utolsó igazán jó munkájuk. A dalok megszületését számos tényező nehezítette: a frontember hangszálproblémákkal küzdött, na és világmegváltó minőségében többet volt politikai kiküldetésen, mint a stúdióban. A tagok feledtetni akarták az 1997-es Pop és az azt követő turné gyengébb fogadtatását, ezért a korábban bevált producerekkel (Brian Eno, Daniel Lanois, Steve Lilly­white) dolgoztak, a hangszerelést puritánabbra vették, és saját bevallásuk szerint megpróbáltak visszatalálni a valósághoz.

Az album legfőképp a zenekarról és az összetartozásról szól, és pár középtempós darabot leszámítva csupa balladát tartalmaz. 12 millió lemezvásárló valószínűleg nem tévedhet, ahogy a hét Grammy-díj is önmagáért beszél. Az idealista Beautiful Day, a Tomb Raiderben is felcsendülő Elevation, a Michael Hutchence emlékére írt Stuck in a Moment You Can’t Get Out Of, a lemezcímet rejtő Walk On és a 9/11 után új értelmet nyerő New York viszi a prímet, de a többi dalt is örömteli érzés újrahallgatni. Ami az újrakiadást illeti, abból a „super deluxe edition” a legfényűzőbb, összesen 4,5 órányi anyagot tartalmaz. Benne egy remek bostoni koncerttel, valamint a kislemez B oldalakkal, amelyek közül kiemelkedik a Love You Like Mad és a kicsit még a Popra hajazó Big Girls Are Best.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.