Rómeó Gyulaházán - Mihály Tamás-Horváth Péter: 56 csepp vér (musical)

Zene

Ne lázadozzunk! Alkalmasint törvényszerű volt, hogy az ötvenedik évforduló táján végre összekerüljön egymással az 1956-os tematika, valamint a Rómeó és Júlia méltán közkedvelt szüzséje.

Ne lázadozzunk! Alkalmasint törvényszerű volt, hogy az ötvenedik évforduló táján végre összekerüljön egymással az 1956-os tematika, valamint a Rómeó és Júlia méltán közkedvelt szüzséje. S hogy aztán a dologból nem kerekedett valami eget-földet megrengető kapcsolat, csak egy futó, első nekifutásra éppen kétalkalmas liezon? Hát istenem, nem működött a kémia! Pedig Mihály Tamás (sokak régi kedves ismerőse az Omegából) zenéje profi, még a gyengébb pillanatokban is közhelyesen kellemes: a stílusparódiák tetszetősek, a lírai számok is oda vannak téve, s a szabadság témakörének szentelt nóta direkte egy potenciális Demjén Ferenc-sláger. Ám mit tegyünk, ha az alapötlet, amelynek egyébiránt gazdája is van Pintér Tamás személyében, oly feszélyezően blőd. A forradalomba torkolló maszkabál története 1956-ban valahol vidéken (falun vagy kisvárosban, ez közel sem egyértelmű), szovjet katonai instruktor Herceggel, államvédelmis Tybalttal és kitelepített Mercutióval, ne szépítsük, röhejes, s ezen a jelek szerint a szövegkönyv- és dalszövegíró Horváth Péter sem akart változtatni. Kínos prózai jelenetek torkollnak így hasonlóan kínos versekbe, s mialatt fegyelmezetten nyugtázzuk a kijelentést, miszerint a szovjet ember sorsa olyan, mint a keserű méz, gyorsan megkíséreljük elfeledni a hazaszeretet sarkalatos jelentőségét sulykoló penetráns passzusokat.

Horváth Péterben a rendező ezúttal felülmúlja az írót, hiszen az előadás - dacára a jelzett problémáknak - összességében kellemesre sikeredik. A produkció tagadhatatlanul hatásos: népes statisztéria, a Sportaréna küzdőterén lebonyolított néhány tűzpárbaj és harcijármű-bemutató s egy váltig elkötelezett szereplőgárda szerez unaloműző estét a hálás közönségnek. Ismét megbizonyosodhatunk arról, hogy Kaszás Attila (Lőrinc) és Seress Zoltán (Herceg) megbízhatóan jó színész, s hogy Keresztes Ildikó (Learné) meg Miller Zoltán (Mercutio) minden adottsággal rendelkezik, amire csak szükség lehet egy musical-előadás során. A bájos Veres Mónika ugyancsak kellemes benyomást ébreszt a női főszerepben, mint a helyőrségparancsnok Júliát formázó bakfiskorú leánya. A férfi főszerep, Robi-Rómeó húzónevet igénylő partéja a megasztáros Palcsó Tamásé. Rátarti emberként ugyan nem szívesen szajkózunk lépten-nyomon hallható közhelyes ítéle-teket, ám most mégis ezt kell tennünk: Palcsó Tamás hangja és színpadi lénye bizony incifinci. Meg-lehet, túljutva elnyújtott kamaszkorán ez még változni fog, de egyelőre nagyon is fájdalmas a kontraszt, ha rázendít szólama mellett egy-egy életerős vócse.

A szovjet katonák a darab utolsó perceiben irgalmatlanul legéppuskázzák a szerelmeseket, s a zajos tűzharc eredményeképpen végül egy nagy rakás hulla hever a színpadon. Ez már nem is a Rómeó, talán inkább a Hamlet. Vagyis dehogy, ez szinte hajszálra a Titus Andronicus!

Budapest Sportaréna, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?