Rómeó Gyulaházán - Mihály Tamás-Horváth Péter: 56 csepp vér (musical)

Zene

Ne lázadozzunk! Alkalmasint törvényszerű volt, hogy az ötvenedik évforduló táján végre összekerüljön egymással az 1956-os tematika, valamint a Rómeó és Júlia méltán közkedvelt szüzséje.

Ne lázadozzunk! Alkalmasint törvényszerű volt, hogy az ötvenedik évforduló táján végre összekerüljön egymással az 1956-os tematika, valamint a Rómeó és Júlia méltán közkedvelt szüzséje. S hogy aztán a dologból nem kerekedett valami eget-földet megrengető kapcsolat, csak egy futó, első nekifutásra éppen kétalkalmas liezon? Hát istenem, nem működött a kémia! Pedig Mihály Tamás (sokak régi kedves ismerőse az Omegából) zenéje profi, még a gyengébb pillanatokban is közhelyesen kellemes: a stílusparódiák tetszetősek, a lírai számok is oda vannak téve, s a szabadság témakörének szentelt nóta direkte egy potenciális Demjén Ferenc-sláger. Ám mit tegyünk, ha az alapötlet, amelynek egyébiránt gazdája is van Pintér Tamás személyében, oly feszélyezően blőd. A forradalomba torkolló maszkabál története 1956-ban valahol vidéken (falun vagy kisvárosban, ez közel sem egyértelmű), szovjet katonai instruktor Herceggel, államvédelmis Tybalttal és kitelepített Mercutióval, ne szépítsük, röhejes, s ezen a jelek szerint a szövegkönyv- és dalszövegíró Horváth Péter sem akart változtatni. Kínos prózai jelenetek torkollnak így hasonlóan kínos versekbe, s mialatt fegyelmezetten nyugtázzuk a kijelentést, miszerint a szovjet ember sorsa olyan, mint a keserű méz, gyorsan megkíséreljük elfeledni a hazaszeretet sarkalatos jelentőségét sulykoló penetráns passzusokat.

Horváth Péterben a rendező ezúttal felülmúlja az írót, hiszen az előadás - dacára a jelzett problémáknak - összességében kellemesre sikeredik. A produkció tagadhatatlanul hatásos: népes statisztéria, a Sportaréna küzdőterén lebonyolított néhány tűzpárbaj és harcijármű-bemutató s egy váltig elkötelezett szereplőgárda szerez unaloműző estét a hálás közönségnek. Ismét megbizonyosodhatunk arról, hogy Kaszás Attila (Lőrinc) és Seress Zoltán (Herceg) megbízhatóan jó színész, s hogy Keresztes Ildikó (Learné) meg Miller Zoltán (Mercutio) minden adottsággal rendelkezik, amire csak szükség lehet egy musical-előadás során. A bájos Veres Mónika ugyancsak kellemes benyomást ébreszt a női főszerepben, mint a helyőrségparancsnok Júliát formázó bakfiskorú leánya. A férfi főszerep, Robi-Rómeó húzónevet igénylő partéja a megasztáros Palcsó Tamásé. Rátarti emberként ugyan nem szívesen szajkózunk lépten-nyomon hallható közhelyes ítéle-teket, ám most mégis ezt kell tennünk: Palcsó Tamás hangja és színpadi lénye bizony incifinci. Meg-lehet, túljutva elnyújtott kamaszkorán ez még változni fog, de egyelőre nagyon is fájdalmas a kontraszt, ha rázendít szólama mellett egy-egy életerős vócse.

A szovjet katonák a darab utolsó perceiben irgalmatlanul legéppuskázzák a szerelmeseket, s a zajos tűzharc eredményeképpen végül egy nagy rakás hulla hever a színpadon. Ez már nem is a Rómeó, talán inkább a Hamlet. Vagyis dehogy, ez szinte hajszálra a Titus Andronicus!

Budapest Sportaréna, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.