Rómeó Gyulaházán - Mihály Tamás-Horváth Péter: 56 csepp vér (musical)

Zene

Ne lázadozzunk! Alkalmasint törvényszerű volt, hogy az ötvenedik évforduló táján végre összekerüljön egymással az 1956-os tematika, valamint a Rómeó és Júlia méltán közkedvelt szüzséje.

Ne lázadozzunk! Alkalmasint törvényszerű volt, hogy az ötvenedik évforduló táján végre összekerüljön egymással az 1956-os tematika, valamint a Rómeó és Júlia méltán közkedvelt szüzséje. S hogy aztán a dologból nem kerekedett valami eget-földet megrengető kapcsolat, csak egy futó, első nekifutásra éppen kétalkalmas liezon? Hát istenem, nem működött a kémia! Pedig Mihály Tamás (sokak régi kedves ismerőse az Omegából) zenéje profi, még a gyengébb pillanatokban is közhelyesen kellemes: a stílusparódiák tetszetősek, a lírai számok is oda vannak téve, s a szabadság témakörének szentelt nóta direkte egy potenciális Demjén Ferenc-sláger. Ám mit tegyünk, ha az alapötlet, amelynek egyébiránt gazdája is van Pintér Tamás személyében, oly feszélyezően blőd. A forradalomba torkolló maszkabál története 1956-ban valahol vidéken (falun vagy kisvárosban, ez közel sem egyértelmű), szovjet katonai instruktor Herceggel, államvédelmis Tybalttal és kitelepített Mercutióval, ne szépítsük, röhejes, s ezen a jelek szerint a szövegkönyv- és dalszövegíró Horváth Péter sem akart változtatni. Kínos prózai jelenetek torkollnak így hasonlóan kínos versekbe, s mialatt fegyelmezetten nyugtázzuk a kijelentést, miszerint a szovjet ember sorsa olyan, mint a keserű méz, gyorsan megkíséreljük elfeledni a hazaszeretet sarkalatos jelentőségét sulykoló penetráns passzusokat.

Horváth Péterben a rendező ezúttal felülmúlja az írót, hiszen az előadás - dacára a jelzett problémáknak - összességében kellemesre sikeredik. A produkció tagadhatatlanul hatásos: népes statisztéria, a Sportaréna küzdőterén lebonyolított néhány tűzpárbaj és harcijármű-bemutató s egy váltig elkötelezett szereplőgárda szerez unaloműző estét a hálás közönségnek. Ismét megbizonyosodhatunk arról, hogy Kaszás Attila (Lőrinc) és Seress Zoltán (Herceg) megbízhatóan jó színész, s hogy Keresztes Ildikó (Learné) meg Miller Zoltán (Mercutio) minden adottsággal rendelkezik, amire csak szükség lehet egy musical-előadás során. A bájos Veres Mónika ugyancsak kellemes benyomást ébreszt a női főszerepben, mint a helyőrségparancsnok Júliát formázó bakfiskorú leánya. A férfi főszerep, Robi-Rómeó húzónevet igénylő partéja a megasztáros Palcsó Tamásé. Rátarti emberként ugyan nem szívesen szajkózunk lépten-nyomon hallható közhelyes ítéle-teket, ám most mégis ezt kell tennünk: Palcsó Tamás hangja és színpadi lénye bizony incifinci. Meg-lehet, túljutva elnyújtott kamaszkorán ez még változni fog, de egyelőre nagyon is fájdalmas a kontraszt, ha rázendít szólama mellett egy-egy életerős vócse.

A szovjet katonák a darab utolsó perceiben irgalmatlanul legéppuskázzák a szerelmeseket, s a zajos tűzharc eredményeképpen végül egy nagy rakás hulla hever a színpadon. Ez már nem is a Rómeó, talán inkább a Hamlet. Vagyis dehogy, ez szinte hajszálra a Titus Andronicus!

Budapest Sportaréna, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.