Romok évada - Kőnig Frigyes: Romantika (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2007. április 26.

Zene

Bár Kőnig Frigyes kiállításának címe erős, nagyon is meghatározó érzelmi, szellem- és művészettörténeti jelentéssel készíti elő vágyott nézőjét a lehetséges látványra, annak a szentimentális "passzionalizmusnak" nemcsak a lehelete nem párállik elő, de az árnyéka sem vetül az érdeklődő recehártyára, mely szenvedélyesség a maga időszerűtlenségével és anakronizmusával még akár annyira érdekes vagy egzotikusan idegen is lehetne, hogy édes szedatívumként, vagy ellenkezőleg, felsebző riadóként hathasson. Mert egyáltalán nincs szó romantikáról, nincsenek végletes érzelmek, a romok között nem hallik halálhörgés-siralom, de az eolhárfa zúgása sem.

Bár Kőnig Frigyes kiállításának címe erős, nagyon is meghatározó érzelmi, szellem- és művészettörténeti jelentéssel készíti elő vágyott nézőjét a lehetséges látványra, annak a szentimentális "passzionalizmusnak" nemcsak a lehelete nem párállik elő, de az árnyéka sem vetül az érdeklődő recehártyára, mely szenvedélyesség a maga időszerűtlenségével és anakronizmusával még akár annyira érdekes vagy egzotikusan idegen is lehetne, hogy édes szedatívumként, vagy ellenkezőleg, felsebző riadóként hathasson. Mert egyáltalán nincs szó romantikáról, nincsenek végletes érzelmek, a romok között nem hallik halálhörgés-siralom, de az eolhárfa zúgása sem.

A mester - s ezt itt most a legkevésbé sem szánom gunyorosnak, hiszen Kőnig valódi, a szó szoros értelmében pictor doctus - lassan harmincéves művészi pályájának ugyanis az egyik legérdekesebb, egyszersmind legfontosabb eleme és jegye az a "pozíció", amit tárgyával szemben elfoglal: természettudományos magaviselettel, egészen pontosan morfológusként tekint a teremtett világra, amelyet megfestendőnek (vizsgálandónak) vagy már eleve megfestettnek (műviként elemzésre várónak) lát és láttat. Ebből a sajátos helyzetből következik, hogy munkái ritkán narratívak - csak a nyolcvanas években amatőr fényképek alapján festett gyerekcsoportképei és ironikus irodalomtörténeti persziflázsai voltak azok -, munkái többnyire a reáliák, természettudományos és kultúr- vagy művészettörténeti tények leíró megfestésére koncentrálnak, ismétlem, morfológiai eszközökkel. Ami tovább bonyolítja a dolgot, az az, hogy Kőnig képi leírásai egyaránt kiterjeszkednek témára, motívumra és stílusra, így festményei egyszerre pastiche-ok, analízisek és attribútumleltárak. Elképesztően termékeny és sokirányú pályáján "bevette" a valaha volt magyarországi várakat, az építészet-, irodalom- és zenetörténetet, az anatómiát és a torzszülötteket; megfestette ezeket az elmúlt hatszáz év festőtechnikai eszközeivel és eljárásaival, kipróbált jó néhány stiláris szem- és álláspontot, kiérlelve egy speciális eklektikát, mely olykor érintkezik, sőt elegyedik posztmodern gesztusokkal, de jobbára megmarad egy száraznak tetsző, valóban hűvösen objektív, a természetrajzi szemléletet megidéző modornál, melyben az elemek keveredése szuszpenzió gyanánt megy végbe.

Az elmúlt években festett - s most látható - romtudományi alapvetés sok szempontból Kőnig változatlannak tetsző eljárását dokumentálja, egyben azonban a módosulásokra is fényt vet. A kiállítás egy szellemi és egyúttal kronológiai ívet rajzol meg: a klasszikus romtoposzoktól a második világháborús bunkerarchitektúrákig feszül a húr, ahol aztán majdnem el is pattan.

A finoman és érzékenyen megfestett váromladékok, grották egy éteri ruinológiát vizionálnak; nem elsősorban technikájukkal, hanem inkább személyességükkel, váratlan intimitásukkal emlékeztetnek Kőnig hét-nyolc évvel korábbi nagyszerű, ellenfényes nőitest-sorozatára és szobabelsőire, melyek pályájának eddig talán a legjobb darabjai voltak. A tompa, pasztelles színekben derengő festmények mintha egyszerre idéznék meg a reneszánsz levegőperspektívába veszejtett távoli várfalait és Caspar David Friedrich vagy Arnold Böcklin szenvedélyes fantazmáit, hűvösen, távolságtartóan, irónia nélkül, mégis átélten és a legkevésbé sem szenvtelenül. Talán nem erőltetett az utalás, de a nagyszerű Jacob Burckhardt romérzékenysége jut eszembe róluk, az Atlanti-fal maradványait és az egyéb betonbunkereket "megörökítő" munkákról pedig Paul Viriliónak a hetvenes években készített gyűjteménye.

Kőnig ezek festésekor okszerűen modort váltott, a részletező, kis festéknyomokból összeszőtt "antikizálást" felcserélte a szélesebb, szaporább ecsetkezeléssel. A beton - természetesen - szürke, a "történelmi" közeg, a táj, a befoglaló tér azonban gyakran rikítóan expresszív, drámainak szánt, már-már csontvárysan harsány és túlfeszített. Színpadiassá, sőt, rosszabb esetben fantáziafilm-díszletté válik a képi struktúra, hogy helyet adhasson a didaxisnak, mely tényleg mintha Virilio bunkeresztétikájának akarna illusztrációjául szegődni. Önmagában ezzel semmi baj nem lenne, ha egyrészt nem tűnne Kőnig eddigi szándékaihoz mérten eléggé szervetlennek és idegennek, másrészt a festés praxisa igazodna az elképzeléshez. A képek azonban viszonylag kicsik a nagy dráma befogadásához, s gyakran nagyon is érződik rajtuk a sietség, a "tudósi-festői" alaposság hiánya. Amúgy - számomra - maga a dráma is eléggé feleslegesnek tetszik: néhány munkán a bunker előtt tört antik oszlopok hevernek, mintha a rég- és közelmúlt leátlagolt szimbóluma fogalmazódna meg kimódolt, a Majmok bolygója záróképeire emlékeztető formában egy 21. századi Piranesi fejében és ügyes keze által, enyhe nosztalgiával és ebben az esetben túlzóan élénk pedagógiai vénával.

Raiffeisen Galéria, május 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.