DVD

ROSSINI: ORY GRÓFJA

  • - káté -
  • 2015. február 17.

Zene

ROSSINI ORY GRÓFJA című operáját ötven évvel ezelőtt adták az Erkel Színházban (játszi kedélyű produkció volt, Gardelli vezényelte), úgyhogy a hazai érdeklődők többsége, Hamlettal szólva, úgy üdvözölheti ezt a 2011 szilveszterén a zürichi operaházban készült felvételt, mint idegent szokás. Annál több örömben lesz részük.

A kifogyhatatlan invenciójú mester francia nyelvű, utolsó előtti színpadi műve önmagában is elég csúfondáros és csiklandós, s az előadók ezt még megfejelik jó néhány vokális és teátrális sziporkával.

A darab cselekménye nem túl bonyolult, a szoknyabolond címszereplő kedvenc időtöltése, hogy ál­ruhában nők közelébe férkőzik, mialatt a férfiak nagy része a Szentföldet védi a muzulmán hadak ellen. A felkészült és igen kapós rendező páros – Moshe Leiser és Patrice Caurier – a cselekményt átrakta a múlt század ötvenes-hatvanas éveibe. Nem tudni ugyan, pontosan mely háborúból jönnek az opera végén francia trikolórral fogadott, többnyire sebesült kripli hadfiak (talán Indokínából), de ez sem képtelenebb annál, mint hogy a vándor remetének álcázott Ory lakókocsijából meglehetősen ziláltan, utánuk dobott alsóneművel lépnek ki seregestül a lelki tanácsadáson átesett helybeli nők. Vagy hogy pontosan tizennégy, apácának álcázott korhely kvártélyozza be magát az ostromlott Adèle grófné kizárólag nők vezette háztartásába, közelebbről abba a polgári szalonba, amely az eredeti kastélyt helyettesíti. Mit számít, ha remekül működik, és ha Adèle grófnőt Cecilia Bartoli alakítja, aki itt – azon kívül, hogy hangvirtuóz – pompás jellemkomika is. Partnereként a szintén sztár Javier Camarena csillogtatja tenorjának igencsak igénybe vett felső regiszterét és komédiázó hajlamát. Mi kell még?
A partitúra legújabb kiadása nyomán újratöltött zenekari hangzás, historikus hangszereken, Muhai Tang vezényletével. Pompás szórakozás.

DECCA, Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.