Lemez

The Devil’s Trade: Those Miles We Walked Alone

  • V. Á.
  • 2015. február 17.

Zene

Kétségbevonhatatlan tény, hogy 2014 egyik legjobb magyar rocklemezét a budapesti Haw készítette el Sound­track Of Our Friendship címmel. A zenekar énekese, Makó Dávid pedig nemcsak az újjáéledt Stereo­christban tevékenykedik, hanem saját (egyszemélyes) szólózenekarát is beindította The Devil’s Trade néven.

Mondhatnánk, hogy a Those Miles We Walked Alone-nak nem sok köze van az énekes anyazenekaraihoz, de ez nincs teljesen így: a Stereo­christban kevésbé, a Haw-ban viszont már jobban tetten érhető – főleg az énekdallamokban és itt-ott a bendzsó használatában – Makó vonzódása az amerikai, gitáralapú folkzenéhez. Ilyesmi a The Devil’s Trade is: minimalista hangszerelésű, zömmel akusztikus gitárra épülő dalokat találunk a lemezen, amelyeket hallgatva ugyan adja magát a párhuzam David Eugene Edwardsszal vagy Tim Eriksennel, mégsem beszélhetünk egyszerű másolásról. Egyrészt minimalistább és földhözragadtabb, mondhatni személyesebb, intimebb a légkör, másrészt – főleg a két, magyar nyelvű Muzsikás-átirat, a Hulljatok levelek és az Azt gondoltam ­miatt – mégiscsak van benne valami sajátságosan európai. Harmadrészt pedig azért, mert a dalok egytől egyig csodálatosan sikerültek: a legmegindítóbb talán a tempósabb I’ll Be Your Dawn azzal a hihetetlenül eltalált a cappella-középrésszel és a belassult lemezzáró merengés, a Dew To The Land – de komoly bajban lennék, ha egyetlen dalt kellene csak ajánlanom róla.

A lemez szabadon letölthető a The Devil’s Trade bandcampoldaláról

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.