Lemez

The Devil’s Trade: Those Miles We Walked Alone

  • V. Á.
  • 2015. február 17.

Zene

Kétségbevonhatatlan tény, hogy 2014 egyik legjobb magyar rocklemezét a budapesti Haw készítette el Sound­track Of Our Friendship címmel. A zenekar énekese, Makó Dávid pedig nemcsak az újjáéledt Stereo­christban tevékenykedik, hanem saját (egyszemélyes) szólózenekarát is beindította The Devil’s Trade néven.

Mondhatnánk, hogy a Those Miles We Walked Alone-nak nem sok köze van az énekes anyazenekaraihoz, de ez nincs teljesen így: a Stereo­christban kevésbé, a Haw-ban viszont már jobban tetten érhető – főleg az énekdallamokban és itt-ott a bendzsó használatában – Makó vonzódása az amerikai, gitáralapú folkzenéhez. Ilyesmi a The Devil’s Trade is: minimalista hangszerelésű, zömmel akusztikus gitárra épülő dalokat találunk a lemezen, amelyeket hallgatva ugyan adja magát a párhuzam David Eugene Edwardsszal vagy Tim Eriksennel, mégsem beszélhetünk egyszerű másolásról. Egyrészt minimalistább és földhözragadtabb, mondhatni személyesebb, intimebb a légkör, másrészt – főleg a két, magyar nyelvű Muzsikás-átirat, a Hulljatok levelek és az Azt gondoltam ­miatt – mégiscsak van benne valami sajátságosan európai. Harmadrészt pedig azért, mert a dalok egytől egyig csodálatosan sikerültek: a legmegindítóbb talán a tempósabb I’ll Be Your Dawn azzal a hihetetlenül eltalált a cappella-középrésszel és a belassult lemezzáró merengés, a Dew To The Land – de komoly bajban lennék, ha egyetlen dalt kellene csak ajánlanom róla.

A lemez szabadon letölthető a The Devil’s Trade bandcampoldaláról

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.