Lemez

The Devil’s Trade: Those Miles We Walked Alone

  • V. Á.
  • 2015. február 17.

Zene

Kétségbevonhatatlan tény, hogy 2014 egyik legjobb magyar rocklemezét a budapesti Haw készítette el Sound­track Of Our Friendship címmel. A zenekar énekese, Makó Dávid pedig nemcsak az újjáéledt Stereo­christban tevékenykedik, hanem saját (egyszemélyes) szólózenekarát is beindította The Devil’s Trade néven.

Mondhatnánk, hogy a Those Miles We Walked Alone-nak nem sok köze van az énekes anyazenekaraihoz, de ez nincs teljesen így: a Stereo­christban kevésbé, a Haw-ban viszont már jobban tetten érhető – főleg az énekdallamokban és itt-ott a bendzsó használatában – Makó vonzódása az amerikai, gitáralapú folkzenéhez. Ilyesmi a The Devil’s Trade is: minimalista hangszerelésű, zömmel akusztikus gitárra épülő dalokat találunk a lemezen, amelyeket hallgatva ugyan adja magát a párhuzam David Eugene Edwardsszal vagy Tim Eriksennel, mégsem beszélhetünk egyszerű másolásról. Egyrészt minimalistább és földhözragadtabb, mondhatni személyesebb, intimebb a légkör, másrészt – főleg a két, magyar nyelvű Muzsikás-átirat, a Hulljatok levelek és az Azt gondoltam ­miatt – mégiscsak van benne valami sajátságosan európai. Harmadrészt pedig azért, mert a dalok egytől egyig csodálatosan sikerültek: a legmegindítóbb talán a tempósabb I’ll Be Your Dawn azzal a hihetetlenül eltalált a cappella-középrésszel és a belassult lemezzáró merengés, a Dew To The Land – de komoly bajban lennék, ha egyetlen dalt kellene csak ajánlanom róla.

A lemez szabadon letölthető a The Devil’s Trade bandcampoldaláról

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.