Saját halott - Tommy Lee Jones: Melquiades Estrada három temetése (film)

  • D. Harangozó Aranka
  • 2007. május 24.

Zene

A falusiak világszerte meleg szívű, jóságos emberek. Nincs ez másképp az Egyesült Államokban sem, filmünk főhőse, Pete Perkins (Tommy Lee Jones), a mexikói határ jobbik oldalán éldegélő mezőgazdasági vállalkozó is nemes lelkű, szívjósággal csordultig telt.

A falusiak világszerte meleg szívű, jóságos emberek. Nincs ez másképp az Egyesült Államokban sem, filmünk főhőse, Pete Perkins (Tommy Lee Jones), a mexikói határ jobbik oldalán éldegélő mezőgazdasági vállalkozó is nemes lelkű, szívjósággal csordultig telt. A marhaüzletágban tevékenykedik. Munkaidejének túlnyomó részét zord-kifejezéstelen arckifejezéssel tölti - de ez csak álca. Az artikulált beszéd szintén nem az erőssége, de a falusiak messzi földön szűkszavúak. Hősünk lelkületének jósága szabadidős tevékenysége során nyilvánul meg, munkaidőn kívül az operatőr meg az egész stáb jó párszor barátkozáson kapja. A barátkozás is szűkszavú, ám mély férfiérzelmekkel telt. Perkins barátja egy mexikói vendégmunkás, az ekkor még élő címszereplő (Julio Cedillo). Egy ízben Melquiades Perkins lelkire bogozza: ha netán idő előtt elhalálozna, úgy Perkins legyen az, aki tetemét visszaviszi Mexikóban hátrahagyott családjának, s szülőföldjébe őt ott eltemeti.

Filmünk nemes indítékában és szívjóságában ekkor kételkedni már nem áll módunkban. Az amerikai-mexikói határvidék szociális feszültségektől és faji előítéletektől terhes vidék, súlyosan bunkó határőrökkel, bántalmazott illegális bevándorlókkal. Utóbbiak elesettek, ám jószívűek, s így az lenne a csoda, ha filmünk főhőse nem velük rezdülne egy szociális, agrár- és lelki hullámhosszon. Bár a filmidő ekkorra jócskán elszaladt, még mindig csak a felvezetésnél tartunk.

Mit ad isten, hősünk barátját egy határvadász véletlenül mellbe lövi. A határvadász Norton (Barry Pepper) afféle gyüttment, városból odaszakadt tapló, feszt tévéz, közben böfög, bájos ifjú feleségét max. zöldségreszelés közben. Mezőgazdasági tevékenységet nem végez, csoda-e, ha úgy lélekben, mint szellemileg üres? S hiába igyekszik a rendőrség eltussolni a halálesetet, Perkins előtt nem marad titok a gondatlanságból embert ölő személye. Elhatározza: barátja végakaratát nem egyedül teljesíti.

E hosszú, emberrablással kezdődő utazás elbeszélése lenne a film veleje: Perkins-Jones, Norton-Pepper és a hulla vándorútja a végtisztesség felé. És eszem ágában se lenne gúnyolódni - elvégre simán végignézhető, politikailag korrekt, sőt, egy darabig feszültséggel és némi izgalommal kecsegtető mozit szervíroz a főszereplő rendezői début-je. Most meg akarja ölni Jones a rendőrt, vagy nem? Bosszút akar állni? Vagy mit akar? De sajnos a film saját maga által kijelölt ambíciói erősen meghaladják valós teljesítményét. Műanyagból nem lehet Dosztojevszkijt építeni. Tommy Lee Jones csak szeretne a megváltás félig-meddig mitikus, isteni ágensévé válni; és sajnos, az ifjú rendőrből sem lesz a megbánás, a vezeklés és a szeretet szenvedésben megigazuló tanonca. Isten tudja, mi minden hiányzott a katarzishoz: a pontosabb jellemek, a szereplők mozgatórugóinak eszesebb, bölcsebb, szofisztikáltabb felrajzolása, az értelmes befejezés. A gondolat és az igazi jóság, az bizonyosan.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.