Lemez

Santa Diver: Blue Horizon

  • - minek -
  • 2020. április 12.

Zene

Kézdy Luca jazzhegedűs és a számos hangszeren képességes, a Santa Diverben leginkább basszusgitáron játszó, több zenekarban is aktív Szesztay Dávid 2006-ban alapította formációját. 2015 óta Szegő Dávid dobos felelős a ritmusokért.

Kézdy Luca jazzhegedűs és a számos hangszeren képességes, a Santa Diverben leginkább basszusgitáron játszó, több zenekarban is aktív Szesztay Dávid 2006-ban alapította formációját. 2015 óta Szegő Dávid dobos felelős a ritmusokért.

A trió legfrissebb, immár negyedik nagylemeze gondosan szerkesztett, dinamikusabb és meditatívabb kompozíciókat egymás mellé rendező, rendkívül gazdag zeneanyagot rejt, amelyet egyszerre jellemez a virtuóz hangszerkezelés és a szerzemények kivételesen rafinált szerkezete. Kézdy Luca elementáris és közben érzékeny, a legkülönfélébb dinamikai és hangulati regisztereken mozgó hegedűjátéka dominálja az albumot, ehhez méltó társa Szesztay Dávid, aki effektezett basszusgitárjával osztozik a szólamokon, és közben ellenpontot is kínál. Ebben a feszes kollaborációt és együtt rezgést kívánó trió-formációban legalább ilyen fontos a dobos játéka is: Szegő Dávid precíz és szellemes ritmusai még izgalmasabbá teszik a hangképet.

Vérbeli fúziós zenét hallunk, ahol az egyes kompozíciók változó arányban építkeznek az improvizatív jazzből, többféle egzotikus muzsikából, néha meg a jó öreg, bluesalapú rockzenéből. Ebből a szempontból is mintaszerű a cím­adó szám, amelyben a hegedű és a basszus egymásnak feleselő játékából jutunk el egy kirobbanó hegedűszólóban kulmináló fináléig. Ahogy sorra következnek a többnyire nagy ívű és lélegzetű, hangokkal telített kompozíciók (hogy csak kettőt említsek, a feszes-drámai Wintersongot, majd a rákövetkező, stílusokat lazán egymásba oltó, szinte epikus sodrású E.S.D.-t), úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy a remek koncertzenekarként is respektált trió máris az év egyik legerősebb hazai lemezét készítette el.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.