Lemez

Semmi nincs rendben – itt a Velőrózsák első lemeze

Zene

Abba nem nagyon lehet belekötni, hogy Kispál András a magyar poptörténet egyik legegyedibb gitárosa – nem egy Joe Satriani, a játéka viszont annál hangulatosabb és magával ragadóbb. Főleg a kilencvenes évekbeli dolgai maradtak felejthetetlenek, az elmúlt évtizedben viszont átesett egy kreatív válságon, meg jöttek olyan hírek is, hogy nincs túl jól; a Kispál és a Borz pedig, mint tudjuk, végleg kifulladt és feloszlott 2010-re.


Azóta szerencsére Kispi megint jól van, és csinált új zenekart is, amely márciusban debütált a Gödörben; ezen sorok írója többedmagával döbbenten próbálta megemészteni azt, amit ott hallott, és reménykedett abban, hogy a Velőrózsák azért majd szép lassan összeáll, és a lemez is biztosan sokkal jobb lesz. Most meg itt van a Hamburgerkovács, melyről eléggé nehéz jót mondani, hiába próbálja az ember folyamatosan sulykolni magában, hogy ez mégiscsak egy olyan album, amin Kispi játszik. Az a baj, hogy itt semmi nincs rendben: a zenekar neve, a lemezcím, a Mozaik képregény vizuális világát idéző borító, a szövegek (nehéz szavazni, de talán a „szerelmünk örök lángban ég, a szerelmünk zsíros multicég, a szerelmünk túrókrémtorta, a szerelmünk húsvétkor torma” gondolatsor a mélypont) és a zene mind-mind várakozáson alul teljesítenek.

És hogy mit hallunk? Amolyan kilencvenes években gyökeredző magyar alternatív rockot, mely természetesen nem áll nagyon messze a Kispál és a Borz világától sem – csak a melódiák hiányoznak. Talán a címadó szám szólója és a Vízidal bolondos hangulata az, ami felkavarhatja az érdeklődést egy kis időre, meg a Főzzél nekem Tom Morelló-s gitárnyűvése (bár le merem fogadni, hogy Kispinek eszébe sem jutott a Rage effektmágusa, amikor feljátszotta a dalt).

Kispi bizonyára csinál még ennél sokkal jobbat is, egy viszont biztos: előbb lesz Morrissey a Csabai Kolbászfesztivál fővédnöke, mint hogy én ezt a lemezt még egyszer meghallgassam.

Hungarosound, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.