Koncert

Teremtette!

Zene

Ha akad Budapesten valami, amiért érdemes a kötelességszerűen átbulizott (vagy szimplán csak végigdarvadozott) szilveszteréj után gyorsan összekapnunk magunkat, akkor az kizárólag Fischer Ádám immár hagyományos újévi Teremtés-koncertje lehet. Haydn papa „Alkotása”, mely oratórium nevét Budán forgalmas utca viseli, 2008 óta követel magának helyet évnyitó szertartásaink sorában, s csalódásra ezúttal sem lehetett szemernyi okunk. Merthogy Fischer Ádám maga is a teremtés egyik kitüntetett csodája: elemi erejű lendületével, zsigeri muzikalitásával, s nem utolsósorban pazar humorérzékével nem csupán frissen tartja, de évről évre meg is újítja Teremtés-interpretációját.


Fotó: MŰPA

Ehhez mindegyre új partnereket keres, s habár a jó nevű La Scintilla Zenekarnál mindent szigorúan mérlegre téve talán lelt már perfektebb összjátékú együttest az elmúlt esztendők során, ámde a Drezdai Kamarakórussal bizonyosan remekül jártunk – a nagy dirigens és mi mindannyian. Ahogyan az énekes szólistákra sem lehet egyetlen rossz szavunk sem, hiszen a szépséges svéd szoprán, Malin Hartelius nem csak eszményien formálta szólamát, de hozzá meg is nevettetett mindőnket azzal a bohózati specialistákat megszégyenítő poentírozással, amellyel Éva ősanyánk asszonyi alázatát mímelte. A tenor Bernard Richter halványabb pillanataiban is megnyerő énekkultúrájával, míg a bariton Thomas E. Bauer harapós hangjával tett többszörösen is a kedvünkre.

S mégis, úgy lehet, az este legvalóságosabb „vokális” teljesítményét és egyúttal legmaradandóbb emlékképét egy mindvégig néma szereplőnek köszönhettük: Fischer Ádámnak, aki jószerint szóról szóra előtátogta, mi több, szenvedélyesen elő is játszotta a férfiszólamokat. Hogyha a jövőben oroszlánt látunk, alighanem még jó ideig újévi karmesterünk kifejező arckifejezésére asszociálunk majd.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.