Shakespeare: Téli rege (Színház)

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 24.

Zene

A japán Yoshihiro Kurita és társulata, a Ryutopia Nó-Színház a szamurájkultúrában és a zen buddhizmusban gyökerező, ezer meg ezer szabálytól kötött nó-színház és a Nyugaton is ismert színházi kultúra találkoztatását példázza. Gyulai - és kivételesen szabályszegő (hiába, Gyulán igen ritka az olyan színpad, amely megfelel a nó-színház évezredes előírásainak) - előadásukban a keleti színházi világnak is csak azon részei vannak jelen, melyek a laikus számára is érthetőek, s amelyek bármely kultúrában az előadás tökéletesítését szolgálnák.

A japán Yoshihiro Kurita és társulata, a Ryutopia Nó-Színház a szamurájkultúrában és a zen buddhizmusban gyökerezõ, ezer meg ezer szabálytól kötött nó-színház és a Nyugaton is ismert színházi kultúra találkoztatását példázza. Gyulai - és kivételesen szabályszegõ (hiába, Gyulán igen ritka az olyan színpad, amely megfelel a nó-színház évezredes elõírásainak) - elõadásukban a keleti színházi világnak is csak azon részei vannak jelen, melyek a laikus számára is érthetõek, s amelyek bármely kultúrában az elõadás tökéletesítését szolgálnák. Elsõsorban a lélegzetelállító esztétikum érzékelhetõ: négy tetõtõl talpig fehérre festett és fehérbe öltöztetett színésznõ - s késõbb az elhalt fiúcskát is játszó Michiko Yokoyama is, egy remekül kivitelezett és szinte fõszereplõvé elõlépõ szimbólum, az Idõ szerepében - foglalja gyakorlatilag fizikai keretbe az elõadást. Õk alig észlelhetõen mozognak, halkan, de gyönyörûen énekelnek - ám mozgásukat a rendezõ összekapcsolja a színpad közepén zajló történésekkel. Talán a legszebb pillanata az elõadásnak, amikor Leontes egy ostoba és igazságtalan pofonja nyomán õk is feljajdulnak s összerogynak.

Kurita mindeme szépségre dramaturgként is igyekszik ráerõsíteni: a Téli rege szövegébõl kivágott minden komédiai elemet, a vulgáris zsebtolvajt és a nevettetõ pluszbonyodalmakat, lírai elõadása mégis az utolsó percig érthetõ. A színészek egytõl egyig a sokadik sorban is érzékelhetõ koncentrációval, tökéletes fegyelemmel játszanak; profizmusukra és játékuk természetességére jellemzõ, hogy a király monológja közben a háttérben mindvégig lankadatlanul folyik a dialógus: rossz értelemben vett teatralitásnak semmi nyoma, s a szamurájokat idézõ jelmezek furcsamód csak megerõsítik ezt.

A társulat játéka egyfajta ceremónia volt, s a színház esszenciájáról szólt.

Ryutopia Nó-Színház, Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre. 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.