Shakespeare: Téli rege (Színház)

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 24.

Zene

A japán Yoshihiro Kurita és társulata, a Ryutopia Nó-Színház a szamurájkultúrában és a zen buddhizmusban gyökerező, ezer meg ezer szabálytól kötött nó-színház és a Nyugaton is ismert színházi kultúra találkoztatását példázza. Gyulai - és kivételesen szabályszegő (hiába, Gyulán igen ritka az olyan színpad, amely megfelel a nó-színház évezredes előírásainak) - előadásukban a keleti színházi világnak is csak azon részei vannak jelen, melyek a laikus számára is érthetőek, s amelyek bármely kultúrában az előadás tökéletesítését szolgálnák.

A japán Yoshihiro Kurita és társulata, a Ryutopia Nó-Színház a szamurájkultúrában és a zen buddhizmusban gyökerezõ, ezer meg ezer szabálytól kötött nó-színház és a Nyugaton is ismert színházi kultúra találkoztatását példázza. Gyulai - és kivételesen szabályszegõ (hiába, Gyulán igen ritka az olyan színpad, amely megfelel a nó-színház évezredes elõírásainak) - elõadásukban a keleti színházi világnak is csak azon részei vannak jelen, melyek a laikus számára is érthetõek, s amelyek bármely kultúrában az elõadás tökéletesítését szolgálnák. Elsõsorban a lélegzetelállító esztétikum érzékelhetõ: négy tetõtõl talpig fehérre festett és fehérbe öltöztetett színésznõ - s késõbb az elhalt fiúcskát is játszó Michiko Yokoyama is, egy remekül kivitelezett és szinte fõszereplõvé elõlépõ szimbólum, az Idõ szerepében - foglalja gyakorlatilag fizikai keretbe az elõadást. Õk alig észlelhetõen mozognak, halkan, de gyönyörûen énekelnek - ám mozgásukat a rendezõ összekapcsolja a színpad közepén zajló történésekkel. Talán a legszebb pillanata az elõadásnak, amikor Leontes egy ostoba és igazságtalan pofonja nyomán õk is feljajdulnak s összerogynak.

Kurita mindeme szépségre dramaturgként is igyekszik ráerõsíteni: a Téli rege szövegébõl kivágott minden komédiai elemet, a vulgáris zsebtolvajt és a nevettetõ pluszbonyodalmakat, lírai elõadása mégis az utolsó percig érthetõ. A színészek egytõl egyig a sokadik sorban is érzékelhetõ koncentrációval, tökéletes fegyelemmel játszanak; profizmusukra és játékuk természetességére jellemzõ, hogy a király monológja közben a háttérben mindvégig lankadatlanul folyik a dialógus: rossz értelemben vett teatralitásnak semmi nyoma, s a szamurájokat idézõ jelmezek furcsamód csak megerõsítik ezt.

A társulat játéka egyfajta ceremónia volt, s a színház esszenciájáról szólt.

Ryutopia Nó-Színház, Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.