Shakespeare: Téli rege (Színház)

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 24.

Zene

A japán Yoshihiro Kurita és társulata, a Ryutopia Nó-Színház a szamurájkultúrában és a zen buddhizmusban gyökerező, ezer meg ezer szabálytól kötött nó-színház és a Nyugaton is ismert színházi kultúra találkoztatását példázza. Gyulai - és kivételesen szabályszegő (hiába, Gyulán igen ritka az olyan színpad, amely megfelel a nó-színház évezredes előírásainak) - előadásukban a keleti színházi világnak is csak azon részei vannak jelen, melyek a laikus számára is érthetőek, s amelyek bármely kultúrában az előadás tökéletesítését szolgálnák.

A japán Yoshihiro Kurita és társulata, a Ryutopia Nó-Színház a szamurájkultúrában és a zen buddhizmusban gyökerezõ, ezer meg ezer szabálytól kötött nó-színház és a Nyugaton is ismert színházi kultúra találkoztatását példázza. Gyulai - és kivételesen szabályszegõ (hiába, Gyulán igen ritka az olyan színpad, amely megfelel a nó-színház évezredes elõírásainak) - elõadásukban a keleti színházi világnak is csak azon részei vannak jelen, melyek a laikus számára is érthetõek, s amelyek bármely kultúrában az elõadás tökéletesítését szolgálnák. Elsõsorban a lélegzetelállító esztétikum érzékelhetõ: négy tetõtõl talpig fehérre festett és fehérbe öltöztetett színésznõ - s késõbb az elhalt fiúcskát is játszó Michiko Yokoyama is, egy remekül kivitelezett és szinte fõszereplõvé elõlépõ szimbólum, az Idõ szerepében - foglalja gyakorlatilag fizikai keretbe az elõadást. Õk alig észlelhetõen mozognak, halkan, de gyönyörûen énekelnek - ám mozgásukat a rendezõ összekapcsolja a színpad közepén zajló történésekkel. Talán a legszebb pillanata az elõadásnak, amikor Leontes egy ostoba és igazságtalan pofonja nyomán õk is feljajdulnak s összerogynak.

Kurita mindeme szépségre dramaturgként is igyekszik ráerõsíteni: a Téli rege szövegébõl kivágott minden komédiai elemet, a vulgáris zsebtolvajt és a nevettetõ pluszbonyodalmakat, lírai elõadása mégis az utolsó percig érthetõ. A színészek egytõl egyig a sokadik sorban is érzékelhetõ koncentrációval, tökéletes fegyelemmel játszanak; profizmusukra és játékuk természetességére jellemzõ, hogy a király monológja közben a háttérben mindvégig lankadatlanul folyik a dialógus: rossz értelemben vett teatralitásnak semmi nyoma, s a szamurájokat idézõ jelmezek furcsamód csak megerõsítik ezt.

A társulat játéka egyfajta ceremónia volt, s a színház esszenciájáról szólt.

Ryutopia Nó-Színház, Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.