Shakespeare: Vízkereszt vagy bánom is én (színház)

  • - ki -
  • 2008. július 10.

Zene

Shakespeare Vízkereszt vagy bánom is én című darabját - Nádasdy Ádám fordításában - a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadásában láttam Gyulán, a Shakespeare-fesztiválon, Telihay Péter rendezésében. A Tószínpadon - ideális környezetben. A darab nagyjelenetei közül legelébb Malvolio "levéláriája" kínál nagy lehetőséget a színésznek, Csernik Árpád kidolgozott mozgással és intonációval készítette elő a nagy váltást, amikor is - elúrhodván rajta a kevélység - már a legfölső polcra képzelte magát.

Shakespeare Vízkereszt vagy bánom is én címû darabját - Nádasdy Ádám fordításában - a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának elõadásában láttam Gyulán, a Shakespeare-fesztiválon, Telihay Péter rendezésében. A Tószínpadon - ideális környezetben.

A darab nagyjelenetei közül legelébb Malvolio "levéláriája" kínál nagy lehetõséget a színésznek, Csernik Árpád kidolgozott mozgással és intonációval készítette elõ a nagy váltást, amikor is - elúrhodván rajta a kevélység - már a legfölsõ polcra képzelte magát. Aztán komótosan, lépésrõl lépésre gyalogolt be a csapdába - és még parányi vészjósló árnyalattal is tetézte a felfújt hólyag hálás kliséjét.

Vicei Natália Mária szerepében egyrészt összefoglalja a figura kínálta komédiai eszköztárat, másrészt finoman árnyalja az alárendeltség-egyenrangúság Shakespeare-nél szokásos cselédkevercsét. No meg némi lírai felhanggal színezi Böföghy Tóbival szõtt románcát - de ehhez már Kovács Frigyes vaskos-életes alakítása is kellett.

Meg az is, hogy a Telihay tervezte játéktér - a téglalap alakú "homokos sík", két hosszanti oldalán a közönséggel, a két rövidebben Orsino, illetve Olivia "lakásával", középen meg egy sínen gördülõ platóval - egyszerre alkalmas tablóknak és intim kettõsöknek. Jól is mutat benne az élõ zene, de jól hangzik a U2 meg a Kispál is, és a Festét, a bölcs-bohóc nyelvi akrobatát játszó Szõke Attila játékmestersége is érvényesül. Jók a színészek: Kálló Béla Orsinója leginkább némán kénytelen játszani, G. Erdélyi Hermina Viola szerepében fõleg a melankolikus-rezignált hangsúlyokat mutatja, az ikertestvérét, Sebastiant játszó Pálfi Ervin pompásan zenél, majd pompás értetlenkedéssel vonul a grófnõ ágyába... És jó Szilágyi Nándor Fonnyadi Ábrisa (fonnyadi, tényleg), Ralbovszky Csaba Antoniója (bár neki hiányzik a kimaradt jelenete!), Körmöci Petronella vehemensen bugyuta Oliviája is.

Alig is venni észre, hogy nincs gondolás a darabról. Rendezõi, mármint.

Szabadkai Népszínház, Gyula, július 3.

****

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.