Shakespeare: Vízkereszt vagy bánom is én (színház)

  • - ki -
  • 2008. július 10.

Zene

Shakespeare Vízkereszt vagy bánom is én című darabját - Nádasdy Ádám fordításában - a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadásában láttam Gyulán, a Shakespeare-fesztiválon, Telihay Péter rendezésében. A Tószínpadon - ideális környezetben. A darab nagyjelenetei közül legelébb Malvolio "levéláriája" kínál nagy lehetőséget a színésznek, Csernik Árpád kidolgozott mozgással és intonációval készítette elő a nagy váltást, amikor is - elúrhodván rajta a kevélység - már a legfölső polcra képzelte magát.

Shakespeare Vízkereszt vagy bánom is én címû darabját - Nádasdy Ádám fordításában - a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának elõadásában láttam Gyulán, a Shakespeare-fesztiválon, Telihay Péter rendezésében. A Tószínpadon - ideális környezetben.

A darab nagyjelenetei közül legelébb Malvolio "levéláriája" kínál nagy lehetõséget a színésznek, Csernik Árpád kidolgozott mozgással és intonációval készítette elõ a nagy váltást, amikor is - elúrhodván rajta a kevélység - már a legfölsõ polcra képzelte magát. Aztán komótosan, lépésrõl lépésre gyalogolt be a csapdába - és még parányi vészjósló árnyalattal is tetézte a felfújt hólyag hálás kliséjét.

Vicei Natália Mária szerepében egyrészt összefoglalja a figura kínálta komédiai eszköztárat, másrészt finoman árnyalja az alárendeltség-egyenrangúság Shakespeare-nél szokásos cselédkevercsét. No meg némi lírai felhanggal színezi Böföghy Tóbival szõtt románcát - de ehhez már Kovács Frigyes vaskos-életes alakítása is kellett.

Meg az is, hogy a Telihay tervezte játéktér - a téglalap alakú "homokos sík", két hosszanti oldalán a közönséggel, a két rövidebben Orsino, illetve Olivia "lakásával", középen meg egy sínen gördülõ platóval - egyszerre alkalmas tablóknak és intim kettõsöknek. Jól is mutat benne az élõ zene, de jól hangzik a U2 meg a Kispál is, és a Festét, a bölcs-bohóc nyelvi akrobatát játszó Szõke Attila játékmestersége is érvényesül. Jók a színészek: Kálló Béla Orsinója leginkább némán kénytelen játszani, G. Erdélyi Hermina Viola szerepében fõleg a melankolikus-rezignált hangsúlyokat mutatja, az ikertestvérét, Sebastiant játszó Pálfi Ervin pompásan zenél, majd pompás értetlenkedéssel vonul a grófnõ ágyába... És jó Szilágyi Nándor Fonnyadi Ábrisa (fonnyadi, tényleg), Ralbovszky Csaba Antoniója (bár neki hiányzik a kimaradt jelenete!), Körmöci Petronella vehemensen bugyuta Oliviája is.

Alig is venni észre, hogy nincs gondolás a darabról. Rendezõi, mármint.

Szabadkai Népszínház, Gyula, július 3.

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.