Lemez

Shellac: DUDE INCREDIBLE

  • - greff -
  • 2014. október 18.

Zene

Hét év a rockzenében megfelel egy évszázadnak, úgyhogy támadhatott bennünk némi kétely, de a (zenekar életében igazából nem) szokatlanul hosszú szünet után kiadott Dude Incredible újfent megerősítheti a vélekedést, miszerint ebben a noise rock zenekarban játszik ma a világ legbrutálisabb dobos-basszer párosa. Todd Trainer és Bob Weston ikermamutokként rombolják végig a lemezt, de nemcsak az irreális vas­kosság a sajátjuk, hanem a dzsessz nagyjait idéző fifikásság is. Furcsa, ám minden percben lelkesítően pulzáló ritmusok, üdítően unortodox be- és kilépések bilincselik magukhoz mindvégig a figyelmet most is, de azért hamar feltűnik, hogy a Shel­lac zenéjében valami megváltozott.

Ez a változás viszont inkább a harmadik taghoz, a producerzseniként is ismert Steve Albinihez köthető. A zenei szarkazmus nagy figurájának, a – ne kerteljünk – rettenetes geciség énekes-gitáros pápájának ugyanis ez talán a legkevésbé offenzív lemeze. A jellegzetes attitűd persze így is megmaradt, de a gyakorlatban sok helyen erős iró­niává szelídült – a 2007-es Excellent Italian Greyhound világpusztulás utáni hangtájképeihez viszonyítva pedig egyenesen megdöbbentő lehet az a melegség, ami a játékosabb tételekből árad. Óhatatlanul maradhat bennünk ezért némi kielégületlenség, de a monumentális albumkezdés, és az a tény, hogy ezen a lemezen egyetlen számot sem kell unottan átléptetni, korrekt módon ellensúlyozza a relatív vérszomj­hiányt.

Touch and Go, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."