Lemez

Shellac: DUDE INCREDIBLE

  • - greff -
  • 2014. október 18.

Zene

Hét év a rockzenében megfelel egy évszázadnak, úgyhogy támadhatott bennünk némi kétely, de a (zenekar életében igazából nem) szokatlanul hosszú szünet után kiadott Dude Incredible újfent megerősítheti a vélekedést, miszerint ebben a noise rock zenekarban játszik ma a világ legbrutálisabb dobos-basszer párosa. Todd Trainer és Bob Weston ikermamutokként rombolják végig a lemezt, de nemcsak az irreális vas­kosság a sajátjuk, hanem a dzsessz nagyjait idéző fifikásság is. Furcsa, ám minden percben lelkesítően pulzáló ritmusok, üdítően unortodox be- és kilépések bilincselik magukhoz mindvégig a figyelmet most is, de azért hamar feltűnik, hogy a Shel­lac zenéjében valami megváltozott.

Ez a változás viszont inkább a harmadik taghoz, a producerzseniként is ismert Steve Albinihez köthető. A zenei szarkazmus nagy figurájának, a – ne kerteljünk – rettenetes geciség énekes-gitáros pápájának ugyanis ez talán a legkevésbé offenzív lemeze. A jellegzetes attitűd persze így is megmaradt, de a gyakorlatban sok helyen erős iró­niává szelídült – a 2007-es Excellent Italian Greyhound világpusztulás utáni hangtájképeihez viszonyítva pedig egyenesen megdöbbentő lehet az a melegség, ami a játékosabb tételekből árad. Óhatatlanul maradhat bennünk ezért némi kielégületlenség, de a monumentális albumkezdés, és az a tény, hogy ezen a lemezen egyetlen számot sem kell unottan átléptetni, korrekt módon ellensúlyozza a relatív vérszomj­hiányt.

Touch and Go, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”