Lemez

Siriusmo: Comic

  • - minek -
  • 2017. október 28.

Zene

Ma már egyértelmű, hogy a berlini Moritz Friedrich a szórakoztató elektronikus tánczene egyik klasszikusa. Látszólag lusta, mégis termékeny alkotó, aki úgy képes mosolyt csalni az arcunkra, hogy közben időről időre meglepi, és ezzel kizökkenti a látszólag könnyed műélvezetbe belemerülő hallgatóságot. Ezúttal egy kifestőkönyvszerűen gazdag, több fejezetre bomló albummal jelentkezett: a Comic nagyobb része meg is felel a címének, de azután, még a finálé előtt, előkerül Friedrich absztrakcióra hajló, minden zenei szerkezetet szétbarmoló, luddita énje is. A címadó nyitószám könnyed, house-ba oltott szintimelódiájától egyenes út vezet a Mr. Oizóval közösen jegyzett Doppelklick prüttyögéséhez, majd a közös munkákból ismerős német rapperekkel (Dana és Romano) készült, ízesen lüktető La Bouche-hoz. Talán a Dagoberta napfényes tánczenéje ennek a blokknak a csúcspontja, ám Friedrich a szellemesen összerakott számok közé már ekkor is belecsempész néhány hamiskásan nyugtalanító tónusú darabot, például a Wrong Passwordöt. Egy rövid időre ugyan elszalad az alkotó keze, a Bleat és a Wixn című darabokban tort ülnek a zabolázhatatlan tört ütemek, de zenéi még ebben a kellemesen dekonstruált szakaszban sem veszítenek sajátos bájukból. De végül az alkotó a fülünknél fogva vezet vissza egy még ennél is fesztelenebb, gátlástalanul melodikus zenei világba, hogy azután szinte idillien gyermeki, rajzfilmszerűen bukolikus hangulatban érjen véget az album.

Monkeytown/Deep Distribution, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.