Slágerek a mélyből - Frenk: Szívzörejek (lemez)

  • - legát -
  • 2007. február 8.

Zene

Néhány évvel ezelőtt feledhetetlen élmény volt, amikor a Hiperkarma dobosa a koncert végén előbújt hangszere mögül, és elénekelte a Raindrops Keep Fallin' On My Head című örökzöldet. A betegesen vékony, őzikeszemű srác ugyanis nemcsak tökéletes előadást, de meglehetősen bizarr látványt is nyújtott. Mintha egy képregényrajzoló fejéből pattant volna ki Rudolph Valentino és a rózsaszín párduc közös nevezőjeként, ám velük ellentétben áradt belőle a muzikalitás.

Néhány évvel ezelőtt feledhetetlen élmény volt, amikor a Hiperkarma dobosa a koncert végén előbújt hangszere mögül, és elénekelte a Raindrops Keep Fallin' On My Head című örökzöldet. A betegesen vékony, őzikeszemű srác ugyanis nemcsak tökéletes előadást, de meglehetősen bizarr látványt is nyújtott. Mintha egy képregényrajzoló fejéből pattant volna ki Rudolph Valentino és a rózsaszín párduc közös nevezőjeként, ám velük ellentétben áradt belőle a muzikalitás.

Nos, ez a dobos volt Frenk, és már akkor sejthettük, hogy előbb-utóbb főszereplő lesz. Tavalyelőtt zenekart alapított, az egyszerűség kedvéért Frenk néven - a hírek szerint koncertjeiken Ziggy Stardust szelleme kísért, nemcsak Bowie-feldolgozások formájában, de a külsőségeket illetően is. A közelmúltban megjelent első lemez fotói is eszünkbe juttathatják a leginkább csillogását tekintve aranykornak nevezhető időket, mégsem szimpla glamnosztalgiával van dolgunk. A Szívzörejeken hallható tizenegy saját dal hangszerelésében, dallamvezetésében és különösen a háttérvokálokban érezhető ugyan a 1971-1974 közötti időszak sztárjainak hatása, de ha Bowie-t emlegetjük, Szécsi Pált sem hagyhatjuk ki. Ha mondjuk 1973-ban jelenik meg az album, a korabeli kritikus minden bizonnyal így fogalmazott volna: "A vadonatúj nyugati popzene és a hagyományos hazai táncdal randevúzik ezen a lemezen."

Csakhogy az akkori "vadonatúj nyugati popzene" Magyarországon még ma sem igazán közismert, táncdalt pedig a veteránokon kívül csak pár amatőr énekel hamisan az alvilági tévécsatornákon, így a Szívzörejek sokak számára minden bizonnyal az újdonság erejével hat. És mivel az is természetes, hogy a dalokban jócskán felfedezhetők "slágergyári műveletek", az volna logikus, ha mostanában Frenk számait sugároznák a kereskedelmi rádiók, extrém fotóival lennének tele a bulvárlapok.

Kár, hogy a dalszövegekből hiányzik mindaz a lazaság, ami Frenkre és a zenéjére oly jellemző. Lehet persze a glamhagyományokra hivatkozva szövegírói ambíció a modorosság, a mesterkéltség, az abszurd, ám mindez kimondottan kínos, ha gördülékenység helyett gyakran csak görcsös igyekezetre futja. Találunk ugyan korrekt, "kevésbé fájdalmas" dolgokat is, de ahogy az lenni szokott, a kínos részek emlékezetesebbek. Hátborzongató rímek ("Alszik bennem a szerelem / De a nedvei folynak a testeden", "A kék füstöt fújod és testemből szívod az érzést / 'rülten nézel és reszketve várod a végét" ), bicskanyitogató képzavarok ("Eltalálta egy repesz a tekintetem", "Az igazság suttogva ordít").

Persze ne higgye senki, hogy a szövegek lennének Frenk nagyobb szabású hazai karrierjének sorompói. Sokkal nagyobb baj, hogy a magyar sztárcsinálók meggyőződése szerint a közönség kizárólag a középszerű vagy az arcpirítóan ordenáré dolgokra vevő. Vagyis hiába elsőrendű slágergyűjtemény, hibái ellenére is, a Szívzörejek, valószínű, hogy Frenk még sokáig a Gödörben (a zenekar törzshelyén) marad.

FF Film & Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.