Slágerek a mélyből - Frenk: Szívzörejek (lemez)

  • - legát -
  • 2007. február 8.

Zene

Néhány évvel ezelőtt feledhetetlen élmény volt, amikor a Hiperkarma dobosa a koncert végén előbújt hangszere mögül, és elénekelte a Raindrops Keep Fallin' On My Head című örökzöldet. A betegesen vékony, őzikeszemű srác ugyanis nemcsak tökéletes előadást, de meglehetősen bizarr látványt is nyújtott. Mintha egy képregényrajzoló fejéből pattant volna ki Rudolph Valentino és a rózsaszín párduc közös nevezőjeként, ám velük ellentétben áradt belőle a muzikalitás.

Néhány évvel ezelőtt feledhetetlen élmény volt, amikor a Hiperkarma dobosa a koncert végén előbújt hangszere mögül, és elénekelte a Raindrops Keep Fallin' On My Head című örökzöldet. A betegesen vékony, őzikeszemű srác ugyanis nemcsak tökéletes előadást, de meglehetősen bizarr látványt is nyújtott. Mintha egy képregényrajzoló fejéből pattant volna ki Rudolph Valentino és a rózsaszín párduc közös nevezőjeként, ám velük ellentétben áradt belőle a muzikalitás.

Nos, ez a dobos volt Frenk, és már akkor sejthettük, hogy előbb-utóbb főszereplő lesz. Tavalyelőtt zenekart alapított, az egyszerűség kedvéért Frenk néven - a hírek szerint koncertjeiken Ziggy Stardust szelleme kísért, nemcsak Bowie-feldolgozások formájában, de a külsőségeket illetően is. A közelmúltban megjelent első lemez fotói is eszünkbe juttathatják a leginkább csillogását tekintve aranykornak nevezhető időket, mégsem szimpla glamnosztalgiával van dolgunk. A Szívzörejeken hallható tizenegy saját dal hangszerelésében, dallamvezetésében és különösen a háttérvokálokban érezhető ugyan a 1971-1974 közötti időszak sztárjainak hatása, de ha Bowie-t emlegetjük, Szécsi Pált sem hagyhatjuk ki. Ha mondjuk 1973-ban jelenik meg az album, a korabeli kritikus minden bizonnyal így fogalmazott volna: "A vadonatúj nyugati popzene és a hagyományos hazai táncdal randevúzik ezen a lemezen."

Csakhogy az akkori "vadonatúj nyugati popzene" Magyarországon még ma sem igazán közismert, táncdalt pedig a veteránokon kívül csak pár amatőr énekel hamisan az alvilági tévécsatornákon, így a Szívzörejek sokak számára minden bizonnyal az újdonság erejével hat. És mivel az is természetes, hogy a dalokban jócskán felfedezhetők "slágergyári műveletek", az volna logikus, ha mostanában Frenk számait sugároznák a kereskedelmi rádiók, extrém fotóival lennének tele a bulvárlapok.

Kár, hogy a dalszövegekből hiányzik mindaz a lazaság, ami Frenkre és a zenéjére oly jellemző. Lehet persze a glamhagyományokra hivatkozva szövegírói ambíció a modorosság, a mesterkéltség, az abszurd, ám mindez kimondottan kínos, ha gördülékenység helyett gyakran csak görcsös igyekezetre futja. Találunk ugyan korrekt, "kevésbé fájdalmas" dolgokat is, de ahogy az lenni szokott, a kínos részek emlékezetesebbek. Hátborzongató rímek ("Alszik bennem a szerelem / De a nedvei folynak a testeden", "A kék füstöt fújod és testemből szívod az érzést / 'rülten nézel és reszketve várod a végét" ), bicskanyitogató képzavarok ("Eltalálta egy repesz a tekintetem", "Az igazság suttogva ordít").

Persze ne higgye senki, hogy a szövegek lennének Frenk nagyobb szabású hazai karrierjének sorompói. Sokkal nagyobb baj, hogy a magyar sztárcsinálók meggyőződése szerint a közönség kizárólag a középszerű vagy az arcpirítóan ordenáré dolgokra vevő. Vagyis hiába elsőrendű slágergyűjtemény, hibái ellenére is, a Szívzörejek, valószínű, hogy Frenk még sokáig a Gödörben (a zenekar törzshelyén) marad.

FF Film & Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.