Sűrű, kalandos élet - Márton István: Buhera Mátrix (film)

  • - ts -
  • 2007. április 19.

Zene

Az ötlet mérsékelten eredeti, de távolról sem reménytelen. A hőst az első kockákon elcsapja egy autó, aztán máris egy moziban látjuk viszont, éppen élete filmjét - tudják, azt, ami állítólag közvetlen a halál beállta előtt lepereg mindenki előtt - kezdik vetíteni.

Az ötlet mérsékelten eredeti, de távolról sem reménytelen. A hőst az első kockákon elcsapja egy autó, aztán máris egy moziban látjuk viszont, éppen élete filmjét - tudják, azt, ami állítólag közvetlen a halál beállta előtt lepereg mindenki előtt - kezdik vetíteni. Oké, innen szabad a pálya, már csak egy érdekes élet kell a jó mozihoz, semmiség. Hirtelen azonban további közönség is érkezik, pont oda szól a jegyük, két biztonsági őr. Hogy hogyan kerültek oda, arra a film végén kapunk magyarázatot, úgy vélem, az alkotók slusszpoénnak szánják (így utólag elárulhatnák azért, hogy nekik mér' ezt játszották).

Különben is poénnal fűtünk ebben a szűk másfél órában. A Buhera mátrix egy vicces film - mondhatnánk elhamarkodott nagyvonalúsággal. Mert bár a viccességről talán vitatkozhatnánk, azt különösebb pirulás nélkül leszögezhetjük, hogy filmről ezúttal szó sincs. Hosszúra nyújtott, alapvetően televíziós kabarétréfák szűk füzére ugyanis, amit kapunk. Hősünk (inkább, ugye, áldozatunk) élete távolról sem kész regény, mindöszsze három említésre (élete filmjében lejátszásra) érdemes epizód jutott ki neki - kétségkívül példásan rövid, kábé harminc-egynéhány évig tartó evilági fellépéséből. Ezen epizódokat - feltesszük, úgy is mint filmkészítői eszköz - animációs betétek kötik össze - hogy miért, rejtély, de elfogadunk megfejtéseket. Például életünk filmjére is úgy kell majd összekalapozni a pénzt, házalni kuratóriumoknál, satöbbi, rémes - és különösen nehéz lehet egy elsőfilmes rendezőnek. Bár rosszkedvünk fel-feltámadásaikor hajlamosak vagyunk úgy elképzelni, hogy ha Magyarországon eldobunk egy követ, feltétlenül filmrendezőt találunk el, de arra még akkor is lenne egy fogadásunk, hogy a népesség zöme elsőfilmesként (még egy nyomorult tévésorozat-epizód megrendezésének is híján) érkezik el a vetítés napjához - nekik tán még animációra se futja. Ne is bolygassuk ezt tovább; az előrelátók mindenesetre már most kérjenek föl valami bejáratott forgatókönyvírót és szponzort.

Mindazonáltal ajánlott annál jobb alapötlettel megkezdeni a kilincselést, mint hogy életüket alapvetően az úttörőmozgalom, egy vízvezeték-szerelő és a jogosítvány megszerzéséért folytatott szolidan költségigényes harc töltötte ki - nem állítom, hogy reménytelen mindössze ennyivel házalni, hisz az itt tárgyalt mű is megszületett, de az örök optimista mégis azt mondatja velünk, hogy egyszer volt Budán kutyavásár... (és tévedünk nyilván).

Azonban, ha részleteire lebontva tárgyaljuk a művet, bizonyos nagyvonalúságot mégis felfedezhetünk - kivált a szocializáció hangulati hátterét megfesteni igyekvő "történelmi" szálban. Idősíkok és gépkocsimárkák, ruhaviselet és nevetséges utószinkron keveredik itt a teljes dilettantizmus nagyobb dicséretére, ami kétségkívül valami üde bájt ad a mű kezdeteinek, de ezt a terjengősség hamar feledteti. A televíziós kabarétréfák sajátja ugyanis épp az, hogy a legritkább esetben sem tartanak nyolc-tíz percnél tovább. Nem kell különösebben motivált fejszámolónak lennünk ahhoz, hogy kiszámoljuk, három ilyenből nem lesz meg a közel másfél óra (inkluzíve animációs összekötő muri). S ilyen esetekben az - ilyenkor így illik mondani - egyébként kiváló (hát persze) színészekre sem kellene túl sok terhet rakni. Pedig nincs is annál nagyobb teher, mint hogy "csinálj úgy, ahogy szoktál" vagy "kicsit máshogy csináljad, mint szoktad". Ám mégis ezen a vonalon jutnak legmesszebbre a készítők, hiszen azt például simán levették a korszellemből, hogy ez a Pepe-Kapa-attrakció már némileg lehasznált, ezért megbolondították kicsit: Kapa a vízvezeték-, Pepe a gázszerelő (miért nem fordítva?), nincs is közös jelenetük. Voltaképpen meg is eshetne a szívünk Hollósi Frigyesen, Tóth Orsin, a közkeletű becenevén említett két versenyzőn és a többieken (vö. "jobb sorsra érdemes"), hiszen nincs annál kínosabb, mint ha valaki elszántan vicces akar lenni... De hát maguk keresték a bajt - a forgatókönyvet (már ha volt) bizonyára megkapták idejekorán.

A televíziós párhuzam ugyan annyival még feltétlenül bővíthető lenne, hogy megemlítjük a Kész átverés című vidámkodást, de mivel kifelé jövet a vetítőből nem ugrott elénk egyik jómadár sem egy üveg pezsgővel, hogy ez csak egy tréfa, hát ezt sem feszegetjük. Marad a tény, a Buhera mátrix egy film, amit a magyarországi mozikban jó sok kópiával vezetnek elő az ún. "közönségfilm" honi apostolai. Lelkük rajta.

Forgalmazza a Hungaricom

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”