mi a kotta?

Szajna asszony

  • mi a kotta
  • 2016. január 10.

Zene

„Apacs tárgyú egész terjedelmében, és majdnem, sőt nem is csak majdnem grand guignol. De nem baj. Nekem tetszik, és nagyon hatásosnak találom. De ezzel a vörös folttal szembe kell állítani valami ellentétes dolgot: éppen ez az, amit most keresek.” 1913 elején, miközben éppen Molnár Ferenc elvált feleségével, Vészi Margittal bonyolódott romantikus viszonyba, Giacomo Puccini (képünkön) rálelt egy Didier Gold nevű francia szerző darabjára, amely a szajnai hajósok és rakodómunkások egzotikus világában játszódik, s amelynek középpontjában egy véres szerelmi háromszög áll. Ebből lett azután A köpeny című egyfelvonásos, ám még beletelt néhány esztendő, mire 1918-ra a Szajna asszonyt megörökítő opera vörös foltja mellé odakerült „valami ellentétes dolog”, méghozzá kettő is: a tökéletes olasz vígopera, a Dante Poklából lelkedzett Gianni Schicchi meg a kizárólag énekesnőket szerepeltető, misztikus Angelica nővér. Ez a három egyfelvonásos alkotja Puccini Triptichonját, melynek most szombaton lesz új budapesti bemutatója: Kesselyák Gergely vezényletével, Anger Ferenc rendezésében, s olyan énekesekkel a főszerepekben, mint Sümegi Eszter, Komlósi Ildikó, Létay Kiss Gabriella vagy Kálmándi Mihály (Erkel Színház, december 12., hat óra).

Beethoven-szonáták között argentin tangók – ezzel a szokványosnak aligha nevezhető műsorszerkesztési ötlettel hívogat minket a Zeneakadémiára kedd este a Kaposfest megelőző korszakának két ikonikus alakja és közönségkedvence, Kelemen Barnabás és a zongorista José Gallardo (december 15., fél nyolc). A Somogy megyei fesztivál mai társvezetője, Baráti Kristóf is fellép ezekben a napokban – méghozzá mint karmester. Az Anima Musicae Kamarazenekar koncertjén a nagyszerű hegedűs Mozart- és Beethoven-műveket fog vezényelni, Kiss Péter pedig zongorán fogja kiverni az utóbbi bécsi mester B-dúr versenyművének magánszólamát (MOM Kulturális Központ, december 10., fél nyolc).

Beethoven-darab s éppenséggel a 9. szimfónia alkotja a Pannon Filharmonikusok vasárnapi hangversenyének második felét is, ám az első részben nyílik majd alkalmunk fölfedezést is tenni (Nemzeti Hangversenyterem, december 13., fél nyolc). A koncertet ugyanis a hosszú életű XIX. századi német zeneszerző, Carl Reinecke D-dúr fuvolaversenye fogja elindítani, s a Szabados Éva szólójával felhangzó versenymű hangzó mintát kínál számunkra az elsősorban pedagógusként zenetörténeti jelentőségű komponista életművéből. Merthogy a derék Reinecke Lipcsében olyan nevezetes tanítványokat oktatott, mint Grieg, Janáček, Bruch, Albéniz vagy Busoni.

De a lipcsei konzervatórium helyett zárjuk inkább soros ajánlónkat a budapesti Zeneakadémiával, ahol is szerdán este egy újabb legendás hangversenyt idéznek majd meg a 140 esztendős intézmény történetéből (december 16., fél nyolc). 1918. május 7-én Kodály Zoltán szerzői estjét tartották meg ehelyütt, s ennek hajdani programját most többek között a zongorista Fülei Balázs, a gordonkás Fenyő László és az énekes Bretz Gábor fogják megeleveníteni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.