Lemez

Szkrjabin: Nuances

  • - csk -
  • 2016. január 10.

Zene

Áprilisban emlékezett meg a zene világa Alekszandr Szkrjabin (1872–1915) halálának 100. évfordulójáról. Ennek megfelelően a koncertek és az új lemezek programján mostanában többször bukkannak fel a ritkán játszott orosz szerző művei. Szkrjabin kompozícióiból állított össze legutóbb egy CD-re valót az Ukrajnából Észak-Karolinába áttelepült sztárzongorista, Valentyina Liszica is, s a korong tartalma a címnek (Nuances) megfelelően jórészt apróságokat tartalmaz. Rövid darabok változatos sorozata, mondhatnánk, de a változatos jelzővel baj van. Stilárisan ugyanis a lemez meglehetősen egyhangú benyomást kelt. A jelenség megértéséhez tudni kell, hogy nem egy Szkrjabin van, hanem három. Pályája elején a zeneszerző Chopin hatása alatt állt, ekkortájt keletkezett művei oly erősen mutatják a 62 évvel korábban született lengyel előd befolyását, hogy joggal nevezhetők epigon munkáknak. Ha Szkrjabin csak ezt írta volna, biztosan kihull a zenetörténeti rostán. A második Szkrjabin az, akinek chopines műveit már itt-ott elszínezi az érlelődő saját stílus, a harmadik pedig az érett Szkrjabin a maga misztikus-egzaltált kifejezésmódjával, harmóniavilágának és zenei formálásának utóromantikus-premodern telítettségével. Ez az igazi Szkrjabin: a zeneszerző, aki a következmények felől nézve valóban érdekessé és fontossá vált a zenetörténetben. Mármost Liszica a maga lemezének huszonvalahány számát főként az első Szkrjabin sápadt-melankolikus csecsebecséiből válogatta. Van itt két fúga is, ami kétségkívül meglepő, de felfedezésnek kevés. Aztán a lemez vége felé egy-két darab, amely már jelzi az elmozdulást, de még ez sem az igazi Szkrjabin érett őrülete. Így éppen az marad rejtve, kivé is vált útja végére ez a zeneszerző. Liszica, akit korábbi Chopin-, Schumann- és Glass-felvételei alapján hidegen perfekt zongoristának ismertem meg, előadásmódjával most sem cáfolja a korábbi benyomásokat.

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.