Lemez

Szkrjabin: Nuances

  • - csk -
  • 2016. január 10.

Zene

Áprilisban emlékezett meg a zene világa Alekszandr Szkrjabin (1872–1915) halálának 100. évfordulójáról. Ennek megfelelően a koncertek és az új lemezek programján mostanában többször bukkannak fel a ritkán játszott orosz szerző művei. Szkrjabin kompozícióiból állított össze legutóbb egy CD-re valót az Ukrajnából Észak-Karolinába áttelepült sztárzongorista, Valentyina Liszica is, s a korong tartalma a címnek (Nuances) megfelelően jórészt apróságokat tartalmaz. Rövid darabok változatos sorozata, mondhatnánk, de a változatos jelzővel baj van. Stilárisan ugyanis a lemez meglehetősen egyhangú benyomást kelt. A jelenség megértéséhez tudni kell, hogy nem egy Szkrjabin van, hanem három. Pályája elején a zeneszerző Chopin hatása alatt állt, ekkortájt keletkezett művei oly erősen mutatják a 62 évvel korábban született lengyel előd befolyását, hogy joggal nevezhetők epigon munkáknak. Ha Szkrjabin csak ezt írta volna, biztosan kihull a zenetörténeti rostán. A második Szkrjabin az, akinek chopines műveit már itt-ott elszínezi az érlelődő saját stílus, a harmadik pedig az érett Szkrjabin a maga misztikus-egzaltált kifejezésmódjával, harmóniavilágának és zenei formálásának utóromantikus-premodern telítettségével. Ez az igazi Szkrjabin: a zeneszerző, aki a következmények felől nézve valóban érdekessé és fontossá vált a zenetörténetben. Mármost Liszica a maga lemezének huszonvalahány számát főként az első Szkrjabin sápadt-melankolikus csecsebecséiből válogatta. Van itt két fúga is, ami kétségkívül meglepő, de felfedezésnek kevés. Aztán a lemez vége felé egy-két darab, amely már jelzi az elmozdulást, de még ez sem az igazi Szkrjabin érett őrülete. Így éppen az marad rejtve, kivé is vált útja végére ez a zeneszerző. Liszica, akit korábbi Chopin-, Schumann- és Glass-felvételei alapján hidegen perfekt zongoristának ismertem meg, előadásmódjával most sem cáfolja a korábbi benyomásokat.

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.