„Szatyorban hordtuk a kazettákat”

A Wave lemezbolt

Zene

Legenda, fogalom, zarándokhely, az utolsó túlélők egyike. Ilyen jelzőkkel illetik vásárlói a 32 éve működő Wave lemezboltot, amely rendületlenül kitart, miközben mára alig néhány hasonló üzlet maradt talpon.

Az idők során többször is költöztek, jelenlegi helyüket 2010-ben találták meg a Révay köz 1. szám alatti apró üzlethelyiségben, amely tényleg olyan, mint egy szentély: a falakon nincs egy tenyérnyi szabad felület, mindent beborítanak a vinylek és a régi koncert­plakátok. A Wave történetének központi alakja Pápai Sándor, aki alkalmazottként ott volt az alapításkor is, később tulajdonossá lépett elő. Órákig képes mesélni szenvedélyéről, olyan lelkesen idéz fel évtizedekkel ezelőtti emlékeket, mintha tegnap történtek volna.

A másolós hőskorszak

Pápai lemezboltos múltja a 80-as évek közepéig nyúlik vissza. Ezt az időszakot a mai napig másolós hőskorszakként emlegetik: a legtöbben üres kazettákkal jártak a boltokba, hogy így tegyenek szert kedvenc hangfelvételeikre. Akkor ez még nem volt teljesen illegális Magyarországon, a szerzői jogi szabályokat csak később szigorították az EU-s normákhoz való közeledés jegyében.

A lemezboltosok nagy része gyakorlatilag ebből élt – persze el is adtak lemezeket, de mivel a készletek korlátozottak voltak, ráadásul egy új kiadvány ára az 1000 forintot is elérhette, míg a másolás 80–100 forintból kijött, sokkal többen választották az utóbbit. A havi átlagfizetés akkoriban 4–6 ezer forint körül járt.

„Szatyorban hordtuk haza a kazettákat és vinyleket, egy ember 15–20-at is megcsinált éjszakánként, másnap jött az újabb adag” – meséli Pápai, aki a Szent István körúti Solarisban kezdte a szakmát. Mellette dolgozott az Országos Levéltárban, jazzműsorokat szerkesztett a rádióban, de ahogy egyre inkább beindult az üzlet, ezeket fokozatosan leépítette.

Az egyik törzsvevőjük vetette fel, hogy ha belevágnának egy saját vállalkozásba, ő tud egy kis üzlethelyiséget, ahol önállósodva folytathatnák. Így nyitották meg Himberger Györggyel 1989 nyarán a Wave-et, a mostani hellyel pont szemben. A forgalom hamar beindult, akkoriban óriási igény volt lemezboltokra.

 
Pápai Sándor
Fotó: Bényi Ágoston

„17 éves koromban, 1993 környékén kezdtem oda járni – meséli Tövisházi Ambrus zeneszerző-producer –, a hőn áhított zenék megkaparintása és fizikai birtoklása akkor olyan erős érzelmi reakciókat tudott kiváltani, hogy remegő gyomorral léptem be az előző héten beadott króm-dioxidos TDK kazettámért, amelyre csekély, fix összegért cserébe a wave-esek CD-ről átmásolták az új Nick Cave-, a B oldalra pedig az új Fall-lemezt. Persze akiknek volt pénzük CD-re (mert volt otthon lejátszójuk), horribilis összegért megvehették ezeket eredetiben is, de az emberek nagyobb része másolni és beszélgetni járt oda.” Tövisházi emlékszik arra is, hogy a hangfelvételi jogok sárba tiprásában akkoriban az állami zenei könyvtárak jártak élen, ahol percdíjért bármilyen zeneművet kazettára lehetett másolni. „Ott hiába kerestem volna Nick Cave- és Tom Waits-albumokat. Ráadásul a Wave-ben mindig remek hangulat volt, hárman álltak a pult mögött, az új előadókról mindig naprakészek voltak, mindenki dumált, és mindenki fontos dolgokat mondott” – teszi hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.