„Szatyorban hordtuk a kazettákat”

A Wave lemezbolt

Zene

Legenda, fogalom, zarándokhely, az utolsó túlélők egyike. Ilyen jelzőkkel illetik vásárlói a 32 éve működő Wave lemezboltot, amely rendületlenül kitart, miközben mára alig néhány hasonló üzlet maradt talpon.

Az idők során többször is költöztek, jelenlegi helyüket 2010-ben találták meg a Révay köz 1. szám alatti apró üzlethelyiségben, amely tényleg olyan, mint egy szentély: a falakon nincs egy tenyérnyi szabad felület, mindent beborítanak a vinylek és a régi koncert­plakátok. A Wave történetének központi alakja Pápai Sándor, aki alkalmazottként ott volt az alapításkor is, később tulajdonossá lépett elő. Órákig képes mesélni szenvedélyéről, olyan lelkesen idéz fel évtizedekkel ezelőtti emlékeket, mintha tegnap történtek volna.

A másolós hőskorszak

Pápai lemezboltos múltja a 80-as évek közepéig nyúlik vissza. Ezt az időszakot a mai napig másolós hőskorszakként emlegetik: a legtöbben üres kazettákkal jártak a boltokba, hogy így tegyenek szert kedvenc hangfelvételeikre. Akkor ez még nem volt teljesen illegális Magyarországon, a szerzői jogi szabályokat csak később szigorították az EU-s normákhoz való közeledés jegyében.

A lemezboltosok nagy része gyakorlatilag ebből élt – persze el is adtak lemezeket, de mivel a készletek korlátozottak voltak, ráadásul egy új kiadvány ára az 1000 forintot is elérhette, míg a másolás 80–100 forintból kijött, sokkal többen választották az utóbbit. A havi átlagfizetés akkoriban 4–6 ezer forint körül járt.

„Szatyorban hordtuk haza a kazettákat és vinyleket, egy ember 15–20-at is megcsinált éjszakánként, másnap jött az újabb adag” – meséli Pápai, aki a Szent István körúti Solarisban kezdte a szakmát. Mellette dolgozott az Országos Levéltárban, jazzműsorokat szerkesztett a rádióban, de ahogy egyre inkább beindult az üzlet, ezeket fokozatosan leépítette.

Az egyik törzsvevőjük vetette fel, hogy ha belevágnának egy saját vállalkozásba, ő tud egy kis üzlethelyiséget, ahol önállósodva folytathatnák. Így nyitották meg Himberger Györggyel 1989 nyarán a Wave-et, a mostani hellyel pont szemben. A forgalom hamar beindult, akkoriban óriási igény volt lemezboltokra.

 
Pápai Sándor
Fotó: Bényi Ágoston

„17 éves koromban, 1993 környékén kezdtem oda járni – meséli Tövisházi Ambrus zeneszerző-producer –, a hőn áhított zenék megkaparintása és fizikai birtoklása akkor olyan erős érzelmi reakciókat tudott kiváltani, hogy remegő gyomorral léptem be az előző héten beadott króm-dioxidos TDK kazettámért, amelyre csekély, fix összegért cserébe a wave-esek CD-ről átmásolták az új Nick Cave-, a B oldalra pedig az új Fall-lemezt. Persze akiknek volt pénzük CD-re (mert volt otthon lejátszójuk), horribilis összegért megvehették ezeket eredetiben is, de az emberek nagyobb része másolni és beszélgetni járt oda.” Tövisházi emlékszik arra is, hogy a hangfelvételi jogok sárba tiprásában akkoriban az állami zenei könyvtárak jártak élen, ahol percdíjért bármilyen zeneművet kazettára lehetett másolni. „Ott hiába kerestem volna Nick Cave- és Tom Waits-albumokat. Ráadásul a Wave-ben mindig remek hangulat volt, hárman álltak a pult mögött, az új előadókról mindig naprakészek voltak, mindenki dumált, és mindenki fontos dolgokat mondott” – teszi hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.