Koncert

Mozarttal beoltva

A Concerto Budapest Mozart-napja

Zene

A zene spirituális gyógyszer – fogalmazott az idén online megrendezett Mozart-nap kezdetén az esemény házigazdája, a mindig bájosan emelkedett Takács-Nagy Gábor, s idegenkedjünk bár máskor és máskülönben mégoly kitartóan az ilyen fordulatoktól, most akár bólinthattunk is e szavak hallatán.

Hiszen az elmúlt esztendő szinte egyedüli pozitív hozadékának éppenséggel az tekinthető, hogy a koncertek az online térben elveszítették formális-ceremoniális jegyeiket és bizonyították létszükségleti jellegüket, ahogy azt rögtön az eseménysorozat kezdetén is megtapasztalhattuk, a Keller Quartet játékát hallgatva. A Haydnnak dedikált vonósnégyes-sorozat második, d-moll hangnemű darabja (K. 421) ugyanis épp azzal a letisztultsággal szólalt meg, amely a jelentékeny interpretációk magától értetődő kiinduló- és végpontja. S ha a délelőtti koncert második száma gyanánt felhangzó g-moll zongoranégyesben (K. 478) a kanadai pianista, Angela Hewitt és Kellerék együttműködésében akadt is egy-egy megbillent egyensúlyú pillanat, azért félreismerhetetlenül energikus örömjáték volt ez is.

Már-már kirobbanó energiából azután a délutáni koncerten sem volt hiány, ahogyan Takács-Nagy kedves szavaiból sem. Ezúttal Albert Einstein levelének felolvasásával vezette fel a zenekari Mozart-programot: „a szeretet az egyetlen válasz” – ezt írta volna egyebek közt a relativitáselmélet atyja a leányának. Azért csak volna, mert ez az interneten cirkuláló levél egy hoax csupán, jóllehet, a rokonszenvesebbek közül való. Ám e nagyszerű muzsikus legfeljebb a forráskritika terén tud tévedni, de nem a karmesteri dobogón, ahogy a bevezető után ezt mindjárt a Titus kegyelme remekül formált és oly energikus nyitányával messzehangzóan bizonyította.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.