Koncert

Mozarttal beoltva

A Concerto Budapest Mozart-napja

Zene

A zene spirituális gyógyszer – fogalmazott az idén online megrendezett Mozart-nap kezdetén az esemény házigazdája, a mindig bájosan emelkedett Takács-Nagy Gábor, s idegenkedjünk bár máskor és máskülönben mégoly kitartóan az ilyen fordulatoktól, most akár bólinthattunk is e szavak hallatán.

Hiszen az elmúlt esztendő szinte egyedüli pozitív hozadékának éppenséggel az tekinthető, hogy a koncertek az online térben elveszítették formális-ceremoniális jegyeiket és bizonyították létszükségleti jellegüket, ahogy azt rögtön az eseménysorozat kezdetén is megtapasztalhattuk, a Keller Quartet játékát hallgatva. A Haydnnak dedikált vonósnégyes-sorozat második, d-moll hangnemű darabja (K. 421) ugyanis épp azzal a letisztultsággal szólalt meg, amely a jelentékeny interpretációk magától értetődő kiinduló- és végpontja. S ha a délelőtti koncert második száma gyanánt felhangzó g-moll zongoranégyesben (K. 478) a kanadai pianista, Angela Hewitt és Kellerék együttműködésében akadt is egy-egy megbillent egyensúlyú pillanat, azért félreismerhetetlenül energikus örömjáték volt ez is.

Már-már kirobbanó energiából azután a délutáni koncerten sem volt hiány, ahogyan Takács-Nagy kedves szavaiból sem. Ezúttal Albert Einstein levelének felolvasásával vezette fel a zenekari Mozart-programot: „a szeretet az egyetlen válasz” – ezt írta volna egyebek közt a relativitáselmélet atyja a leányának. Azért csak volna, mert ez az interneten cirkuláló levél egy hoax csupán, jóllehet, a rokonszenvesebbek közül való. Ám e nagyszerű muzsikus legfeljebb a forráskritika terén tud tévedni, de nem a karmesteri dobogón, ahogy a bevezető után ezt mindjárt a Titus kegyelme remekül formált és oly energikus nyitányával messzehangzóan bizonyította.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."