Koncert

Mozarttal beoltva

A Concerto Budapest Mozart-napja

Zene

A zene spirituális gyógyszer – fogalmazott az idén online megrendezett Mozart-nap kezdetén az esemény házigazdája, a mindig bájosan emelkedett Takács-Nagy Gábor, s idegenkedjünk bár máskor és máskülönben mégoly kitartóan az ilyen fordulatoktól, most akár bólinthattunk is e szavak hallatán.

Hiszen az elmúlt esztendő szinte egyedüli pozitív hozadékának éppenséggel az tekinthető, hogy a koncertek az online térben elveszítették formális-ceremoniális jegyeiket és bizonyították létszükségleti jellegüket, ahogy azt rögtön az eseménysorozat kezdetén is megtapasztalhattuk, a Keller Quartet játékát hallgatva. A Haydnnak dedikált vonósnégyes-sorozat második, d-moll hangnemű darabja (K. 421) ugyanis épp azzal a letisztultsággal szólalt meg, amely a jelentékeny interpretációk magától értetődő kiinduló- és végpontja. S ha a délelőtti koncert második száma gyanánt felhangzó g-moll zongoranégyesben (K. 478) a kanadai pianista, Angela Hewitt és Kellerék együttműködésében akadt is egy-egy megbillent egyensúlyú pillanat, azért félreismerhetetlenül energikus örömjáték volt ez is.

Már-már kirobbanó energiából azután a délutáni koncerten sem volt hiány, ahogyan Takács-Nagy kedves szavaiból sem. Ezúttal Albert Einstein levelének felolvasásával vezette fel a zenekari Mozart-programot: „a szeretet az egyetlen válasz” – ezt írta volna egyebek közt a relativitáselmélet atyja a leányának. Azért csak volna, mert ez az interneten cirkuláló levél egy hoax csupán, jóllehet, a rokonszenvesebbek közül való. Ám e nagyszerű muzsikus legfeljebb a forráskritika terén tud tévedni, de nem a karmesteri dobogón, ahogy a bevezető után ezt mindjárt a Titus kegyelme remekül formált és oly energikus nyitányával messzehangzóan bizonyította.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.