mi a kotta?

Szemet szúr

  • mi a kotta
  • 2022. április 27.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/17. hétre

„A híres Haydn karmester úr folyó hó 2-án és 4-én előadott, Tóbiás hazatérése című oratóriumával itt általános sikert aratott, és elismert művészetének újabb bizonyítékát adta. Kifejezés, természet és művészet az elejétől a végéig oly szerves szövedéket alkotott munkájában, hogy hallgatóinak az előbbieket megszeretniök, az utóbbiakat pedig megcsodálniok kellett. Különösen kórusai olyan belső tűzzel lobogtak, amilyent különben csak Händel műveiből ismertünk. Röviden: a rendkívül nagyszámú hallgatóság el volt ragadtatva, és Haydn most már itt is ama nagy művésznek bizonyult, akinek művei keresettek egész Európában, és akiben a külföld is felismeri az őstehetséget [das Originalgenie].”

Így tudósított 1775. április 6-i számában a sajtótörténeti érdemű orgánum, a Realzeitung der Wissenschaften arról a „nagy zenei akadémiáról”, amelyet a bécsi Tonkünstler-Societät rendezett, természetesen ezzel is működésének elsődleges célját, vagyis az elaggott muzsikusok meg a zenészözvegyek és -árvák felkarolását szolgálva. Haydn első és ily sikerült oratóriumát, amely egyszerre bibliai és szemészeti témájú, most pénteken Vashegyi György és két együttese hozza elénk, többek közt Roberta Invernizzi és Anders Dahlin szólóénekesi közreműködésével (Nemzeti Hangversenyterem, április 29., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.