mi a kotta?

Szemet szúr

  • mi a kotta
  • 2022. április 27.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/17. hétre

„A híres Haydn karmester úr folyó hó 2-án és 4-én előadott, Tóbiás hazatérése című oratóriumával itt általános sikert aratott, és elismert művészetének újabb bizonyítékát adta. Kifejezés, természet és művészet az elejétől a végéig oly szerves szövedéket alkotott munkájában, hogy hallgatóinak az előbbieket megszeretniök, az utóbbiakat pedig megcsodálniok kellett. Különösen kórusai olyan belső tűzzel lobogtak, amilyent különben csak Händel műveiből ismertünk. Röviden: a rendkívül nagyszámú hallgatóság el volt ragadtatva, és Haydn most már itt is ama nagy művésznek bizonyult, akinek művei keresettek egész Európában, és akiben a külföld is felismeri az őstehetséget [das Originalgenie].”

Így tudósított 1775. április 6-i számában a sajtótörténeti érdemű orgánum, a Realzeitung der Wissenschaften arról a „nagy zenei akadémiáról”, amelyet a bécsi Tonkünstler-Societät rendezett, természetesen ezzel is működésének elsődleges célját, vagyis az elaggott muzsikusok meg a zenészözvegyek és -árvák felkarolását szolgálva. Haydn első és ily sikerült oratóriumát, amely egyszerre bibliai és szemészeti témájú, most pénteken Vashegyi György és két együttese hozza elénk, többek közt Roberta Invernizzi és Anders Dahlin szólóénekesi közreműködésével (Nemzeti Hangversenyterem, április 29., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."