mi a kotta?

Szentségit

  • mi a kotta
  • 2022. április 13.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/15. hétre

„Nagypénteken arra ébredtem, ebben a házban először, hogy beárad a napfény. A kis kert kivirágzott, csiripeltek a madarak, s végre kiülhettem a házikó mellvédfalára, élvezhettem a nyugalmat, amelyre annyira vártam, s amit oly ígéretesnek találtam. Telve ezzel az érzéssel, hirtelen azt mondtam magamban: ma van nagypéntek napja, és eszembe jutott, milyen jelentősnek tűnt ez számomra Wolfram Parzivâljában. A marienbadi tartózkodásom óta, amikor a Mesterdalnokok és a Lohengrin megfogant bennem, nem foglalkoztam a költeménnyel. Most azonban ellenállhatatlan erővel tört rám annak eszményi tartalma, és a nagypénteki gondolatból kiindulva sebtiben összeraktam a teljes három felvonásos drámát.” Önéletrajzában ily gusztusosan poentírozta a Parsifal szövegének fogantatástörténetét Wagner, összekapcsolva azt ama legelső reggellel, amely az Otto Wesendonck által 1857 tavaszán nagyvonalúan a rendelkezésére bocsátott svájci villában, az Asylban virradt rá. S habár ez valójában nem egészen így és ekkor történt, azért a nagypéntekhez váltig elszakíthatatlan módon kapcsolódik az utolsó Wagner-zenedráma, vagy legalább valamelyest pontosabb műfaji megjelöléssel: szent ünnepi színjáték. Mondhatni értelemszerűen az új pesti Parsifal-bemutató is e napon vár miránk: Kocsár Balázs vezényletével, Almási-Tóth András rendezésében és Kovácsházi István címszereplésével (Operaház, április 15., öt óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.