mi a kotta?

Szentségit

  • mi a kotta
  • 2022. április 13.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/15. hétre

„Nagypénteken arra ébredtem, ebben a házban először, hogy beárad a napfény. A kis kert kivirágzott, csiripeltek a madarak, s végre kiülhettem a házikó mellvédfalára, élvezhettem a nyugalmat, amelyre annyira vártam, s amit oly ígéretesnek találtam. Telve ezzel az érzéssel, hirtelen azt mondtam magamban: ma van nagypéntek napja, és eszembe jutott, milyen jelentősnek tűnt ez számomra Wolfram Parzivâljában. A marienbadi tartózkodásom óta, amikor a Mesterdalnokok és a Lohengrin megfogant bennem, nem foglalkoztam a költeménnyel. Most azonban ellenállhatatlan erővel tört rám annak eszményi tartalma, és a nagypénteki gondolatból kiindulva sebtiben összeraktam a teljes három felvonásos drámát.” Önéletrajzában ily gusztusosan poentírozta a Parsifal szövegének fogantatástörténetét Wagner, összekapcsolva azt ama legelső reggellel, amely az Otto Wesendonck által 1857 tavaszán nagyvonalúan a rendelkezésére bocsátott svájci villában, az Asylban virradt rá. S habár ez valójában nem egészen így és ekkor történt, azért a nagypéntekhez váltig elszakíthatatlan módon kapcsolódik az utolsó Wagner-zenedráma, vagy legalább valamelyest pontosabb műfaji megjelöléssel: szent ünnepi színjáték. Mondhatni értelemszerűen az új pesti Parsifal-bemutató is e napon vár miránk: Kocsár Balázs vezényletével, Almási-Tóth András rendezésében és Kovácsházi István címszereplésével (Operaház, április 15., öt óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.