Szerelem az első bikavérig - Herendi Gábor: Lora (film)

  • - turcsányi -
  • 2007. február 1.

Zene

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást.

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást. A hős (az egyik) megveszekedett nőfaló, amúgy kocsmatulaj kinézi a soron következő szépséges áldozatát, vendég az istenadta (nem, majd a felszolgálónő). Hőstársával (az öccse) konzíliumot ülnek, s már kész is a diagnózis: "nem rossz, de macerás" - ezen valami olyasmi értendő, hogy megéri a megszerzésébe feccölt többletenergiákat. Mi jöhet? Csak a terápia: az asztalhoz lép, beleszagol (anyám, ne hagyj el, ezt ma úgy mondják - szerencsére nem a filmben-, hogy "illatol"), s odaveti: "Irsai Olivér, rossz választás! Ide valami mélyebb (komolyabb? nemesebb? - elfelejtettem, a mű elején esett) kell! 2004-es Egri Chardonnay!" Vagy úgy! Még valami olyasmit is hozzáfűz, hogy ez a műintézet legjobb bora. Ah, so! A legjobb! Hát csoda, hogy a kiszemelt szépség ennek már nem tud ellenállni? Nem, egyáltalán nem csoda, ismerek jó néhány olyan helyet, melynek az abasári rizling a büszkesége (az évjáratot szintén elfelejtettem), s van számos ismerősöm, aki annak sem tud ellenállni...

De ennyi nem elég, a művésznőt e kétségkívül megrázó antré olyannyira elvarázsolja, hogy e varázs kihat az egész későbbi pályájára - nem arra gondolok, hogy megvakul (pedig, mint azt tudjuk, bizonyos szeszes italoktól az is megesik), hanem arra, hogy maga is a rögös borvonalon igyekszik boldogulni. Tévedhetetlen ízlésű borászati hosztesszé képzi magát, mindenféle bemutatókon csillogtatva kivételes szakértelmét - vak létére, persze ez csak pszichés alapon jön neki, mit gondolnak, elmúlik-e? Most az afféle ízetlenkedésektől (hogy is jönne az olyan a borhoz) eltekintenénk, hogy hangzana a művésznő szájából mondjuk egy rozé kapcsán a hagymahéjszín emlegetése. De ez az egész csak mellékszál, nem is az egyedüli.

A másik a tolerancia(tolerencia?)program, amit a mű meghirdet. Az már tényleg ránk fért nagyon. Vakok, zsidók, gojok (mi több, egy "goj nő" emléke), leszbikusok lépnek színre - kell-e mondani, mind a helyén (az öcshős popzenekarának énekesnője például szívesen mesél a csajáról - egy meleg főborász mégis hülyén venné ki magát - az nyilván "férfiszakma").

Nos, ilyes (bőven ilyes) háttérből megküldeni egy szándéka szerint végső soron szerelmes filmet, minimum nagy kihívás, még akkor is, ha a ligetben és a fővárosi fekvésű temetőben szép az ősz, továbbá jaj, de szépen sír a szaxofon, ha szerelmes, aki megfújja (ismét öcshős).

Herendi Gábor rendező immár a harmadik nagyjátékfilmjénél tart, s még mindig kész talány a munkásságát illő odafigyeléssel követőknek. Vajon melyik lesz a nulla kilométerkő, amelyhez majd e vitathatatlanul ígéretes pálya fejlődési iránya kapcsolható? Idáig pusztán a siker volt a közös szál - ami, már csak a dolgok nehézkedési erőinek hála, most ismét csak feltételezhető. A Valami Amerika egy harsány, lendületes komédia volt, szerencsésen megrajzolt karikatúrák könnyű tánca. A Magyar vándor egy bátortalanságát harsánysággal kompenzáló tévedés - amolyan hosszúra nyújtott tévékabarétréfa. A Lora pedig egy kínos sallangokkal agyonterhelt, átélten érzelgős nosztalgiakoktél, áriák-ra bomló jelenetkazal, nettó képzavar: bő lére eresztett szirup. Lesz még jobb is, nyilván.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.