Szerelem az első bikavérig - Herendi Gábor: Lora (film)

  • - turcsányi -
  • 2007. február 1.

Zene

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást.

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást. A hős (az egyik) megveszekedett nőfaló, amúgy kocsmatulaj kinézi a soron következő szépséges áldozatát, vendég az istenadta (nem, majd a felszolgálónő). Hőstársával (az öccse) konzíliumot ülnek, s már kész is a diagnózis: "nem rossz, de macerás" - ezen valami olyasmi értendő, hogy megéri a megszerzésébe feccölt többletenergiákat. Mi jöhet? Csak a terápia: az asztalhoz lép, beleszagol (anyám, ne hagyj el, ezt ma úgy mondják - szerencsére nem a filmben-, hogy "illatol"), s odaveti: "Irsai Olivér, rossz választás! Ide valami mélyebb (komolyabb? nemesebb? - elfelejtettem, a mű elején esett) kell! 2004-es Egri Chardonnay!" Vagy úgy! Még valami olyasmit is hozzáfűz, hogy ez a műintézet legjobb bora. Ah, so! A legjobb! Hát csoda, hogy a kiszemelt szépség ennek már nem tud ellenállni? Nem, egyáltalán nem csoda, ismerek jó néhány olyan helyet, melynek az abasári rizling a büszkesége (az évjáratot szintén elfelejtettem), s van számos ismerősöm, aki annak sem tud ellenállni...

De ennyi nem elég, a művésznőt e kétségkívül megrázó antré olyannyira elvarázsolja, hogy e varázs kihat az egész későbbi pályájára - nem arra gondolok, hogy megvakul (pedig, mint azt tudjuk, bizonyos szeszes italoktól az is megesik), hanem arra, hogy maga is a rögös borvonalon igyekszik boldogulni. Tévedhetetlen ízlésű borászati hosztesszé képzi magát, mindenféle bemutatókon csillogtatva kivételes szakértelmét - vak létére, persze ez csak pszichés alapon jön neki, mit gondolnak, elmúlik-e? Most az afféle ízetlenkedésektől (hogy is jönne az olyan a borhoz) eltekintenénk, hogy hangzana a művésznő szájából mondjuk egy rozé kapcsán a hagymahéjszín emlegetése. De ez az egész csak mellékszál, nem is az egyedüli.

A másik a tolerancia(tolerencia?)program, amit a mű meghirdet. Az már tényleg ránk fért nagyon. Vakok, zsidók, gojok (mi több, egy "goj nő" emléke), leszbikusok lépnek színre - kell-e mondani, mind a helyén (az öcshős popzenekarának énekesnője például szívesen mesél a csajáról - egy meleg főborász mégis hülyén venné ki magát - az nyilván "férfiszakma").

Nos, ilyes (bőven ilyes) háttérből megküldeni egy szándéka szerint végső soron szerelmes filmet, minimum nagy kihívás, még akkor is, ha a ligetben és a fővárosi fekvésű temetőben szép az ősz, továbbá jaj, de szépen sír a szaxofon, ha szerelmes, aki megfújja (ismét öcshős).

Herendi Gábor rendező immár a harmadik nagyjátékfilmjénél tart, s még mindig kész talány a munkásságát illő odafigyeléssel követőknek. Vajon melyik lesz a nulla kilométerkő, amelyhez majd e vitathatatlanul ígéretes pálya fejlődési iránya kapcsolható? Idáig pusztán a siker volt a közös szál - ami, már csak a dolgok nehézkedési erőinek hála, most ismét csak feltételezhető. A Valami Amerika egy harsány, lendületes komédia volt, szerencsésen megrajzolt karikatúrák könnyű tánca. A Magyar vándor egy bátortalanságát harsánysággal kompenzáló tévedés - amolyan hosszúra nyújtott tévékabarétréfa. A Lora pedig egy kínos sallangokkal agyonterhelt, átélten érzelgős nosztalgiakoktél, áriák-ra bomló jelenetkazal, nettó képzavar: bő lére eresztett szirup. Lesz még jobb is, nyilván.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.