Szerelem az első bikavérig - Herendi Gábor: Lora (film)

  • - turcsányi -
  • 2007. február 1.

Zene

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást.

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást. A hős (az egyik) megveszekedett nőfaló, amúgy kocsmatulaj kinézi a soron következő szépséges áldozatát, vendég az istenadta (nem, majd a felszolgálónő). Hőstársával (az öccse) konzíliumot ülnek, s már kész is a diagnózis: "nem rossz, de macerás" - ezen valami olyasmi értendő, hogy megéri a megszerzésébe feccölt többletenergiákat. Mi jöhet? Csak a terápia: az asztalhoz lép, beleszagol (anyám, ne hagyj el, ezt ma úgy mondják - szerencsére nem a filmben-, hogy "illatol"), s odaveti: "Irsai Olivér, rossz választás! Ide valami mélyebb (komolyabb? nemesebb? - elfelejtettem, a mű elején esett) kell! 2004-es Egri Chardonnay!" Vagy úgy! Még valami olyasmit is hozzáfűz, hogy ez a műintézet legjobb bora. Ah, so! A legjobb! Hát csoda, hogy a kiszemelt szépség ennek már nem tud ellenállni? Nem, egyáltalán nem csoda, ismerek jó néhány olyan helyet, melynek az abasári rizling a büszkesége (az évjáratot szintén elfelejtettem), s van számos ismerősöm, aki annak sem tud ellenállni...

De ennyi nem elég, a művésznőt e kétségkívül megrázó antré olyannyira elvarázsolja, hogy e varázs kihat az egész későbbi pályájára - nem arra gondolok, hogy megvakul (pedig, mint azt tudjuk, bizonyos szeszes italoktól az is megesik), hanem arra, hogy maga is a rögös borvonalon igyekszik boldogulni. Tévedhetetlen ízlésű borászati hosztesszé képzi magát, mindenféle bemutatókon csillogtatva kivételes szakértelmét - vak létére, persze ez csak pszichés alapon jön neki, mit gondolnak, elmúlik-e? Most az afféle ízetlenkedésektől (hogy is jönne az olyan a borhoz) eltekintenénk, hogy hangzana a művésznő szájából mondjuk egy rozé kapcsán a hagymahéjszín emlegetése. De ez az egész csak mellékszál, nem is az egyedüli.

A másik a tolerancia(tolerencia?)program, amit a mű meghirdet. Az már tényleg ránk fért nagyon. Vakok, zsidók, gojok (mi több, egy "goj nő" emléke), leszbikusok lépnek színre - kell-e mondani, mind a helyén (az öcshős popzenekarának énekesnője például szívesen mesél a csajáról - egy meleg főborász mégis hülyén venné ki magát - az nyilván "férfiszakma").

Nos, ilyes (bőven ilyes) háttérből megküldeni egy szándéka szerint végső soron szerelmes filmet, minimum nagy kihívás, még akkor is, ha a ligetben és a fővárosi fekvésű temetőben szép az ősz, továbbá jaj, de szépen sír a szaxofon, ha szerelmes, aki megfújja (ismét öcshős).

Herendi Gábor rendező immár a harmadik nagyjátékfilmjénél tart, s még mindig kész talány a munkásságát illő odafigyeléssel követőknek. Vajon melyik lesz a nulla kilométerkő, amelyhez majd e vitathatatlanul ígéretes pálya fejlődési iránya kapcsolható? Idáig pusztán a siker volt a közös szál - ami, már csak a dolgok nehézkedési erőinek hála, most ismét csak feltételezhető. A Valami Amerika egy harsány, lendületes komédia volt, szerencsésen megrajzolt karikatúrák könnyű tánca. A Magyar vándor egy bátortalanságát harsánysággal kompenzáló tévedés - amolyan hosszúra nyújtott tévékabarétréfa. A Lora pedig egy kínos sallangokkal agyonterhelt, átélten érzelgős nosztalgiakoktél, áriák-ra bomló jelenetkazal, nettó képzavar: bő lére eresztett szirup. Lesz még jobb is, nyilván.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.