Szerelem az első bikavérig - Herendi Gábor: Lora (film)

  • - turcsányi -
  • 2007. február 1.

Zene

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást.

Aha, a legfőbb ideje volt mozgóképes emléket állítani annak a szemérmetlenül szegényszagú bolhacirkusznak, ami ebben az országban úgy nyolc-tíz éve már körültáncolja a borfogyasztást. A hős (az egyik) megveszekedett nőfaló, amúgy kocsmatulaj kinézi a soron következő szépséges áldozatát, vendég az istenadta (nem, majd a felszolgálónő). Hőstársával (az öccse) konzíliumot ülnek, s már kész is a diagnózis: "nem rossz, de macerás" - ezen valami olyasmi értendő, hogy megéri a megszerzésébe feccölt többletenergiákat. Mi jöhet? Csak a terápia: az asztalhoz lép, beleszagol (anyám, ne hagyj el, ezt ma úgy mondják - szerencsére nem a filmben-, hogy "illatol"), s odaveti: "Irsai Olivér, rossz választás! Ide valami mélyebb (komolyabb? nemesebb? - elfelejtettem, a mű elején esett) kell! 2004-es Egri Chardonnay!" Vagy úgy! Még valami olyasmit is hozzáfűz, hogy ez a műintézet legjobb bora. Ah, so! A legjobb! Hát csoda, hogy a kiszemelt szépség ennek már nem tud ellenállni? Nem, egyáltalán nem csoda, ismerek jó néhány olyan helyet, melynek az abasári rizling a büszkesége (az évjáratot szintén elfelejtettem), s van számos ismerősöm, aki annak sem tud ellenállni...

De ennyi nem elég, a művésznőt e kétségkívül megrázó antré olyannyira elvarázsolja, hogy e varázs kihat az egész későbbi pályájára - nem arra gondolok, hogy megvakul (pedig, mint azt tudjuk, bizonyos szeszes italoktól az is megesik), hanem arra, hogy maga is a rögös borvonalon igyekszik boldogulni. Tévedhetetlen ízlésű borászati hosztesszé képzi magát, mindenféle bemutatókon csillogtatva kivételes szakértelmét - vak létére, persze ez csak pszichés alapon jön neki, mit gondolnak, elmúlik-e? Most az afféle ízetlenkedésektől (hogy is jönne az olyan a borhoz) eltekintenénk, hogy hangzana a művésznő szájából mondjuk egy rozé kapcsán a hagymahéjszín emlegetése. De ez az egész csak mellékszál, nem is az egyedüli.

A másik a tolerancia(tolerencia?)program, amit a mű meghirdet. Az már tényleg ránk fért nagyon. Vakok, zsidók, gojok (mi több, egy "goj nő" emléke), leszbikusok lépnek színre - kell-e mondani, mind a helyén (az öcshős popzenekarának énekesnője például szívesen mesél a csajáról - egy meleg főborász mégis hülyén venné ki magát - az nyilván "férfiszakma").

Nos, ilyes (bőven ilyes) háttérből megküldeni egy szándéka szerint végső soron szerelmes filmet, minimum nagy kihívás, még akkor is, ha a ligetben és a fővárosi fekvésű temetőben szép az ősz, továbbá jaj, de szépen sír a szaxofon, ha szerelmes, aki megfújja (ismét öcshős).

Herendi Gábor rendező immár a harmadik nagyjátékfilmjénél tart, s még mindig kész talány a munkásságát illő odafigyeléssel követőknek. Vajon melyik lesz a nulla kilométerkő, amelyhez majd e vitathatatlanul ígéretes pálya fejlődési iránya kapcsolható? Idáig pusztán a siker volt a közös szál - ami, már csak a dolgok nehézkedési erőinek hála, most ismét csak feltételezhető. A Valami Amerika egy harsány, lendületes komédia volt, szerencsésen megrajzolt karikatúrák könnyű tánca. A Magyar vándor egy bátortalanságát harsánysággal kompenzáló tévedés - amolyan hosszúra nyújtott tévékabarétréfa. A Lora pedig egy kínos sallangokkal agyonterhelt, átélten érzelgős nosztalgiakoktél, áriák-ra bomló jelenetkazal, nettó képzavar: bő lére eresztett szirup. Lesz még jobb is, nyilván.

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.