Szerelmem, Lucifer - Ghost: Infestissumam

  • Greff András
  • 2013. május 7.

Zene

Csecsemőnek álcázni magunkat a legjobb taktika, ha élvezni akarjuk napjaink újrahasznosító rockzenéit, a svéd Ghost pedig legalább megkönnyíti számunkra a lélektani változást. Nem mintha a heavy metal extremizálódása előtti korszak, vagyis az 1970-83 közötti intervallum eredményeinek kizsákmányolása ritka gyakorlatnak számítana manapság, a Ghost azonban nem csupán újabb retrózenekar az eddigi tízmillió mellé, hanem a kortárs szórakoztatóipar egyik legügyesebben kivitelezett high-concept produkciója. A Ghost tagjai helyesen ismerték fel, hogy a teljes átláthatóságra épülő mai popszíntér kitárulkozói között ismét izgalmasnak tűnhet egy olyan zenekar, amely talányos és legalább részben megközelíthetetlen. Meg persze kellőképpen harsány is: a Ghost mázolt arcú énekese fordított keresztekkel teleaggatott antipápának öltözik, és Papa Emeritusnak szólíttatja magát, a fekete csuklyás, arctalan hangszereseket pedig Névtelen Hullarablóknak hívják körülötte, és talán mondani sem kell, hogy gyakorlatilag minden számuk zavarba ejtően forró szerelmi vallomás Luciferhez - hogy ezzel a zenei oldalról egyébként abszolút komolyan vett okkult mulatságban az irónia is szerepet kaphasson mint az egyetlen elem, amely világosan emlékezteti a hallgatót arra, hogy milyen évet mutat is jelenleg a naptár.


 

A Ghost három éve kiadott bemutatkozó lemezét a közönség, a kritika és a műfaj számos ikonja (például James Hetfield a Metallicából) is lelkesen fogadta, és nincs okunk feltételezni, hogy a most megjelent folytatás megfékezné a zenekar emelkedését a fény (vagy legalábbis a Fényhozó) felé. Az Infestissumam tipikus második lemez: az első album azonnal ható tételeinél komolyabb slágereket nem írtak, a hangzást viszont önfeladás nélkül voltak képesek színesebbre formálni. Míg az első lemez dalaiban a 80-as évek metálja is jócskán benne volt, most már inkább csak az ellenpápa - ezúttal diszkrétebben teátrális - énekstílusa idézi a Mercyful Fate-et, a zene pedig bennmarad a Black Sabbath-Uriah Heep-Blue Öyster Cult-féle ős-hardrock/protometál raktárban, miközben főszereplőkké emelkednek benne a billentyűsfutamok, amelyek a korszak eurohorrorjainak sárgás-lilás hangulatával koronázzák meg a lehetőségekhez képest változatos szerzeményeket: a Monstrance Clockban például sátánista vegyes kórussal tereltetik egybe a nyájat, a Ghuleh/Zombie Queenben pedig érzékeny temetői balladából váltanak perverz rockmulatósba, és meghökkentően jó mind a kettő. A Body And Blood gótikus rádiópopjánál viszont már rezeg a léc - bár inkább csak akkor tűnik így, ha elfelejtjük, hogy a neten közreadott ABBA-feldolgozással a Ghost már az év elején megindult a nagyobb tömegek felé.

Universal, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.