Szerelmem, Lucifer - Ghost: Infestissumam

  • Greff András
  • 2013. május 7.

Zene

Csecsemőnek álcázni magunkat a legjobb taktika, ha élvezni akarjuk napjaink újrahasznosító rockzenéit, a svéd Ghost pedig legalább megkönnyíti számunkra a lélektani változást. Nem mintha a heavy metal extremizálódása előtti korszak, vagyis az 1970-83 közötti intervallum eredményeinek kizsákmányolása ritka gyakorlatnak számítana manapság, a Ghost azonban nem csupán újabb retrózenekar az eddigi tízmillió mellé, hanem a kortárs szórakoztatóipar egyik legügyesebben kivitelezett high-concept produkciója. A Ghost tagjai helyesen ismerték fel, hogy a teljes átláthatóságra épülő mai popszíntér kitárulkozói között ismét izgalmasnak tűnhet egy olyan zenekar, amely talányos és legalább részben megközelíthetetlen. Meg persze kellőképpen harsány is: a Ghost mázolt arcú énekese fordított keresztekkel teleaggatott antipápának öltözik, és Papa Emeritusnak szólíttatja magát, a fekete csuklyás, arctalan hangszereseket pedig Névtelen Hullarablóknak hívják körülötte, és talán mondani sem kell, hogy gyakorlatilag minden számuk zavarba ejtően forró szerelmi vallomás Luciferhez - hogy ezzel a zenei oldalról egyébként abszolút komolyan vett okkult mulatságban az irónia is szerepet kaphasson mint az egyetlen elem, amely világosan emlékezteti a hallgatót arra, hogy milyen évet mutat is jelenleg a naptár.


 

A Ghost három éve kiadott bemutatkozó lemezét a közönség, a kritika és a műfaj számos ikonja (például James Hetfield a Metallicából) is lelkesen fogadta, és nincs okunk feltételezni, hogy a most megjelent folytatás megfékezné a zenekar emelkedését a fény (vagy legalábbis a Fényhozó) felé. Az Infestissumam tipikus második lemez: az első album azonnal ható tételeinél komolyabb slágereket nem írtak, a hangzást viszont önfeladás nélkül voltak képesek színesebbre formálni. Míg az első lemez dalaiban a 80-as évek metálja is jócskán benne volt, most már inkább csak az ellenpápa - ezúttal diszkrétebben teátrális - énekstílusa idézi a Mercyful Fate-et, a zene pedig bennmarad a Black Sabbath-Uriah Heep-Blue Öyster Cult-féle ős-hardrock/protometál raktárban, miközben főszereplőkké emelkednek benne a billentyűsfutamok, amelyek a korszak eurohorrorjainak sárgás-lilás hangulatával koronázzák meg a lehetőségekhez képest változatos szerzeményeket: a Monstrance Clockban például sátánista vegyes kórussal tereltetik egybe a nyájat, a Ghuleh/Zombie Queenben pedig érzékeny temetői balladából váltanak perverz rockmulatósba, és meghökkentően jó mind a kettő. A Body And Blood gótikus rádiópopjánál viszont már rezeg a léc - bár inkább csak akkor tűnik így, ha elfelejtjük, hogy a neten közreadott ABBA-feldolgozással a Ghost már az év elején megindult a nagyobb tömegek felé.

Universal, 2013


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.