Szerelmem, Lucifer - Ghost: Infestissumam

  • Greff András
  • 2013. május 7.

Zene

Csecsemőnek álcázni magunkat a legjobb taktika, ha élvezni akarjuk napjaink újrahasznosító rockzenéit, a svéd Ghost pedig legalább megkönnyíti számunkra a lélektani változást. Nem mintha a heavy metal extremizálódása előtti korszak, vagyis az 1970-83 közötti intervallum eredményeinek kizsákmányolása ritka gyakorlatnak számítana manapság, a Ghost azonban nem csupán újabb retrózenekar az eddigi tízmillió mellé, hanem a kortárs szórakoztatóipar egyik legügyesebben kivitelezett high-concept produkciója. A Ghost tagjai helyesen ismerték fel, hogy a teljes átláthatóságra épülő mai popszíntér kitárulkozói között ismét izgalmasnak tűnhet egy olyan zenekar, amely talányos és legalább részben megközelíthetetlen. Meg persze kellőképpen harsány is: a Ghost mázolt arcú énekese fordított keresztekkel teleaggatott antipápának öltözik, és Papa Emeritusnak szólíttatja magát, a fekete csuklyás, arctalan hangszereseket pedig Névtelen Hullarablóknak hívják körülötte, és talán mondani sem kell, hogy gyakorlatilag minden számuk zavarba ejtően forró szerelmi vallomás Luciferhez - hogy ezzel a zenei oldalról egyébként abszolút komolyan vett okkult mulatságban az irónia is szerepet kaphasson mint az egyetlen elem, amely világosan emlékezteti a hallgatót arra, hogy milyen évet mutat is jelenleg a naptár.


 

A Ghost három éve kiadott bemutatkozó lemezét a közönség, a kritika és a műfaj számos ikonja (például James Hetfield a Metallicából) is lelkesen fogadta, és nincs okunk feltételezni, hogy a most megjelent folytatás megfékezné a zenekar emelkedését a fény (vagy legalábbis a Fényhozó) felé. Az Infestissumam tipikus második lemez: az első album azonnal ható tételeinél komolyabb slágereket nem írtak, a hangzást viszont önfeladás nélkül voltak képesek színesebbre formálni. Míg az első lemez dalaiban a 80-as évek metálja is jócskán benne volt, most már inkább csak az ellenpápa - ezúttal diszkrétebben teátrális - énekstílusa idézi a Mercyful Fate-et, a zene pedig bennmarad a Black Sabbath-Uriah Heep-Blue Öyster Cult-féle ős-hardrock/protometál raktárban, miközben főszereplőkké emelkednek benne a billentyűsfutamok, amelyek a korszak eurohorrorjainak sárgás-lilás hangulatával koronázzák meg a lehetőségekhez képest változatos szerzeményeket: a Monstrance Clockban például sátánista vegyes kórussal tereltetik egybe a nyájat, a Ghuleh/Zombie Queenben pedig érzékeny temetői balladából váltanak perverz rockmulatósba, és meghökkentően jó mind a kettő. A Body And Blood gótikus rádiópopjánál viszont már rezeg a léc - bár inkább csak akkor tűnik így, ha elfelejtjük, hogy a neten közreadott ABBA-feldolgozással a Ghost már az év elején megindult a nagyobb tömegek felé.

Universal, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.