Szeretem a szamurájt (Srdjan Golubovic filmrendező)

  • Muhi András Pires
  • 2007. szeptember 20.

Zene

A pesti mozikban most futó szerb film, a Csapda rendezőjét filmje torontói premierjének napján, a kanadai fővárosban értük utol telefonon.

A pesti mozikban most futó szerb film, a Csapda rendezőjét filmje torontói premierjének napján, a kanadai fővárosban értük utol telefonon.

*

Magyar Narancs: Hány fesztiválon van túl a Csapdával?

Srdjan Golubovic: Tizenhatnál tartunk, a következő két hónapra pedig még húsz meghívásunk van. Eddig hét, többségében európai országba vették meg a filmet, és nagyon úgy néz ki, hogy az USA-ban és Kanadában is bemutatják a mozik. Az amerikai forgalmazás szempontjából a Torontói Filmfesztivál döntő fontosságú.

MN: Torontót sokan az Oscar-díj előszobájának tartják. Ennek persze előfeltétele, hogy a gyártó ország jelölje a filmet. Ki Szerbia hivatalos jelöltje?

SG: Ez majd csak a hónap végén fog eldőlni. Nem mi számítunk a legesélyesebbnek, hanem Goran Paskaljevic Optimisti című filmje. Azt még az enyémnél is több fesztiválra hívták, és több díjat is nyert.

MN: Első filmjével (Telitalálat - a szerk.) járt Budapesten is, a Madzag Filmnapokon. Volt alkalma megismerni kortársai, a fiatal magyar filmesek munkáit?

SG: Igen, a Toldi moziban volt a fesztivál. Török Feri jó barátom, kedvelem a filmjeit, a Szezont például. Egy cipőben járunk, mindkettőnknek hasonló problémákkal kell megküzdenünk, ha szélesebb, akár nemzetközi közönséghez akarjuk eljuttatni a filmjeinket. Vannak azért biztató jelek is, itt vannak például a románok nemzetközi sikerei. Az utóbbi évek magyar kínálatából egyébként a Kontroll a kedvencem, de szeretem Pálfi György Taxidermiáját és Mundruczó Kornél munkáit, különösen a rövidfilmjeit.

MN: Ha már a Kontrollt említette, a film rendezője, Antal Nimród második filmjét már egy amerikai stúdiónak készítette. Mit szólna egy hasonló lehetőséghez?

SG: Vannak meghívásaim, és talán lehetőségem is lenne Amerikában filmet készíteni. Nagyon azért nem sietek. Ismerem Nimródot, ő Amerikában nőtt fel, úgy azért egy kicsit más. Számára nem idegen az amerikai gondolkodás. Nem lenne ellenemre filmet forgatni Amerikában, de engem elsősorban az az európai, közelebbről pedig a szerb közeg foglalkoztat, amelyet, úgy gondolom, elég jól ismerek.

MN: A Csapda felerészt bűnügyi film, felerészt a belgrádi mindennapok realista ábrázolásaÉ

SG: Mindenekelőtt egy modern film noirban gondolkodtam, melyben nagyon is tetten érhető az az átmeneti, bonyolult állapot, ami ma Szerbiában tapasztalható. Egy kisember, egy hétköznapi alak történetét, hogy úgy mondjam, a mi történetünket akartam elmesélni. Sokat merítettem a klasszikus film noirokból, de legalább ugyanennyit Kieslowskitól is.

MN: Mondana konkrét filmeket is?

SG: "Film noir" alatt az egész iskolát értem, hirtelenjében most nem is tudnék egyet kiemelni. Nem teljesen ide tartozik, de Jean-Pierre Melville-től A szamuráj nagy kedvencem, s mindenképpen hatott a Csapdára. Ahogy Kieslowski Tízparancsolata is.

MN: Hőse dilemmájában mintha Wim Wenders filmje, Az amerikai barát köszönne visszaÉ

SG: Wenders filmje is sokat járt a fejemben, de elsősorban Kieslowski minimalizmusát, történetmesélési stílusát tartottam irányadónak.

MN: Látta a Pokol című Danis Tanovic-filmet, amely Kieslowski befejezetlen forgatókönyvéből készült?

SG: Nem láttam, de ugyanígy született Tom Tykwer filmje is, A gyilkosok is a mennyországba mennek.

MN: Hogy tetszett Tykwer filmje?

SG: Tetszett is, meg nem is. Nehéz Kieslowski írásaiból kiindulni. Amikor könyv alakban is megjelent a Tízparancsolat forgatókönyve, hideg zuhanyként ért, mennyire semmitmondóak az abban leírt mondatok. Kieslowski épp azért volt nagy rendező, mert az ilyen hétköznapi semmiségekből építette fel a filmjeit.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.