Lemez

Szesztay Dávid: Határtalan

Zene

Több mint egy évtizede ír zenét filmekhez és színdarabokhoz, a Santa Diver nevű instrumentális jazztrió tagjaként, játszott színházakban és több más zenekarban is, sokan mégis csak azóta ismerik, hogy négy évvel ezelőtt meghívást kapott a Kiscsillagba. Eredetileg session zenész volt, gitáron, billentyűn és vokalistaként a kon­certeken, idővel azonban egyre jobban „beépült”. Szerzőként is számítanak rá, eddig két szám zenéje fűződik a nevéhez, ezeket ő is énekli, bár a szöveget azért Lovasi András írta.

Szesztay Dávidnak 2018 végén jelent meg az első szólólemeze Dalok bentre címmel, azt teljesen egyedül rögzítette. Most itt a folytatás egy háromszámos EP formájában, amelynek legfőbb újdonsága, hogy dobminták helyett akusztikus dob hallható. Ezt az élő felállás dobosa, Klausz Ádám játszotta fel, és élettelibb, dinamikusabb lett tőle a hangzás. A korábbi dalokat helyenként kissé álmosítónak éreztem, a mostaniakat egyáltalán nem.

A három szám szerkezete hasonló mintát követ: visszafogott, halk kezdés után egyre hangosabb és intenzívebb folytatással jutunk el a katartikus csúcspontig (a Szabadon és a Valamit érzek esetében a dob is csak később lép be, de a cím­adó Határtalan tempója is fokozatosan erősödik). A repetitív billentyűs témák mellett a szövegekben is sok az ismétlődés, egy-egy sor tucatnyi alkalommal is elhangzik, ami kellemesen nyugtató hatást kelt. Ugyanez még inkább igaz Szesztay hangszínére, kifejezetten jó hallgatni, ahogy énekel.

Crowander, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."