Színház - Black box - Shakespeare: Macbeth

  • Csáki Judit
  • 2011. március 31.

Zene

Hongkongból érkezett és a New York-i Brooklyn Academy of Musicba tart Declan Donnellan idén harmincesztendős együttese, a Cheek by Jowl. Turné az életük - jelenleg négy produkcióval járják a világot -, és előadásaikon még az avatatlan tekintet is észreveszi, hogy széles, mondhatni, nemzetközi közönségnek készültek. Főleg Shakespeare-t játszanak, de repertoárjukon például Csehov vagy Szophoklész is szerepel; nálunk legutóbb Webster horrorisztikus rémdrámájával, az Amalfival jártak.

Hongkongból érkezett és a New York-i Brooklyn Academy of Musicba tart Declan Donnellan idén harmincesztendős együttese, a Cheek by Jowl. Turné az életük - jelenleg négy produkcióval járják a világot -, és előadásaikon még az avatatlan tekintet is észreveszi, hogy széles, mondhatni, nemzetközi közönségnek készültek. Főleg Shakespeare-t játszanak, de repertoárjukon például Csehov vagy Szophoklész is szerepel; nálunk legutóbb Webster horrorisztikus rémdrámájával, az Amalfival jártak.

Most az éppen egy esztendeje bemutatott Macbethet hozták el. A színpad fekete doboz, két oldalán lécből ácsolt oszlopok állnak, amúgy üres a tér. Később játszik még néhány stoki (hokedliszerű faülőke), egyéb bútor, vagyis díszlet nincsen, kellék sincs, egyetlen kiemelt pillanattól eltekintve. Amelytől más értelemben persze nem tekintünk el, sőt: paradox hatással a túlnyomó nincsre hívja föl a figyelmet.

A tizenkét színész szinte egyfolytában a színen van, ők a minden: a tíz férfi fekete gyakorlóruhája elsősorban katonát jelez, a két nő is fekete ruhát visel - Donnellan rendezése nem a színekben utazik. A Macbeth történetéből nem a szokásosan látványos fordulatok, a változatos ölések, a bőven áradó vér és a megérdemelt bukás érdekli, hanem az, ami mögötte van: a házaspár, Macbeth és a Lady lelki kálváriája, a bűnbe kódolt bűnhődés belső útja.

Mindazonáltal az előadás látványos. Gondosan komponált zene és hangok, virtuóz világítás, és hát a mozgás, a nemcsak kiszámított, de szinte észrevehetetlenné tett koreográfia - mind célirányosan sejtelmes és borzongató. A színészek - igazi ensemble, Donnellan színházának ez alapeleme; a régi gárda és az új tagok úgy épülnek össze, hogy nem látni a forradás helyét - mint sakkfigurák lépnek előre-hátra (az Amalfi annak idején "igazi" sakktáblán játszódott); egy-egy jelenetre főszereplők lesznek, majd a helyükre lépő más főszereplők alá játszanak pontosan és odaadóan.

Donnellan értelmezésében a Macbeth a ráébredés drámája; van egy házaspár, melynek tagjai őszintén és mélyen szeretik egymást, az asszony igazán akarja férje karrierjének fölívelését, akarja neki a jót, a férj pedig őszintén és szenvedélyesen bízik asszonyában. Eleven érzékiség is összefűzi őket, erős alapot ad az összetartozásnak. A vészbanyák jóslata váratlanul szakad Macbethre, de egy pillanat alatt forgatókönyvvé válik - és gyors a cselekvés. Puszta technikai manővernek tűnik (az egyébként vak) Duncan király meggyilkolása és az út a királyságig - a bajok csak ezután kezdődnek. Will Keen energikus, pörgős és kissé izgága Macbethje szinte észrevétlenül csúszik át egyre szűkülő külső világából a démonokkal teli, tágas és kietlen belsőbe. És nem vigasz, inkább magától értetődő, vagyis adottság, hogy ebben is teljesen együtt van asszonyával, Anastasia Hille Lady Macbethjével; voltaképp egy vele, hiszen az asszony bomló elméje az ő mardosó kétségeinek és félelmeinek tükre és viszont. Innen is érthető, hogy ennek az összeforrott párosnak a világ többi része nagyjából egyforma, fekete, sejtelmes halmaz, amelyből csak pillanatokra élesedik ki egy-egy arc. Banquo és Macduff, a végzet okozói ilyenformán ugyancsak "összesimulnak" fekete egyenruhájukban.

Az egyetlen színes és kiemelt jelenet a kapusé, egy rendszerint kicsi és hálás epizódé: Kelly Hotten kis fülkéje (amely az egyik oszlopból fordul ki) jelenkorunk összes kapuskellékét tartalmazza a telefontól a hangosbeszélőn át számos más kis kütyüig - és hát az asszony is egy rikító stilizáció, vörös hajkoronájával, elrajzoltan harsány játékával. Rendezőileg így válik igazán hangsúlyossá, természetessé a szikár feketeség, a konzekvens kelléknélküliség (melynek egyetlen zavaró momentuma, hogy a képzelt és a valódi fegyver egyformán hiányzik), a koreografált egyszerűség. Amely aztán, amikor megindul a birnami erdő Dunsinan hegyére, vagyis vonulnak a katonák a fejük fölé emelt stokival felénk, igazán hátborzongatóvá válik. Amiként Macduff éles fénnyel kivágott gyászjelenete is: a férfi (David Caves játssza) valósággal megnő, szinte fizikailag is hatalmassá válik, mielőtt végső csatára indul Macbeth ellen.

Macbeth alig is veszi észre a felesége halálát, de nem úgy és nem azért, mint a legtöbb előadásban szokásos: nem az elhatalmasodó közöny és bezárulás miatt, hanem mert számára az asszony továbbra is él, hisz' még él önmaga is. Kezét a holttesten nyugtatja, amely számára nem holt. Szép.

És így siklik át a saját halálán is: átcsusszan egy másik világba, amely régóta vele van már.

Érdekesen egyszerű előadás. Perfekt színészi alakítások és világos rendezői mondandó vezérlik - földhözragadtan hagyományos, ha belegondolok. Konzekvens alkalmazása egy harminc év alatt kigyúrt-kidolgozott színházi nyelvnek, egy markáns világlátásnak, egy kínálkozó újraértelmezésnek, egy klasszikus, holtnak is gondolható anyag örökös kihívásának. A Cheek by Jowl védjegy - jó, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál elhozta nekünk.

Budapesti Tavaszi Fesztivál, Nemzeti Színház, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.