Színház - Black box - Shakespeare: Macbeth

  • Csáki Judit
  • 2011. március 31.

Zene

Hongkongból érkezett és a New York-i Brooklyn Academy of Musicba tart Declan Donnellan idén harmincesztendős együttese, a Cheek by Jowl. Turné az életük - jelenleg négy produkcióval járják a világot -, és előadásaikon még az avatatlan tekintet is észreveszi, hogy széles, mondhatni, nemzetközi közönségnek készültek. Főleg Shakespeare-t játszanak, de repertoárjukon például Csehov vagy Szophoklész is szerepel; nálunk legutóbb Webster horrorisztikus rémdrámájával, az Amalfival jártak.

Hongkongból érkezett és a New York-i Brooklyn Academy of Musicba tart Declan Donnellan idén harmincesztendős együttese, a Cheek by Jowl. Turné az életük - jelenleg négy produkcióval járják a világot -, és előadásaikon még az avatatlan tekintet is észreveszi, hogy széles, mondhatni, nemzetközi közönségnek készültek. Főleg Shakespeare-t játszanak, de repertoárjukon például Csehov vagy Szophoklész is szerepel; nálunk legutóbb Webster horrorisztikus rémdrámájával, az Amalfival jártak.

Most az éppen egy esztendeje bemutatott Macbethet hozták el. A színpad fekete doboz, két oldalán lécből ácsolt oszlopok állnak, amúgy üres a tér. Később játszik még néhány stoki (hokedliszerű faülőke), egyéb bútor, vagyis díszlet nincsen, kellék sincs, egyetlen kiemelt pillanattól eltekintve. Amelytől más értelemben persze nem tekintünk el, sőt: paradox hatással a túlnyomó nincsre hívja föl a figyelmet.

A tizenkét színész szinte egyfolytában a színen van, ők a minden: a tíz férfi fekete gyakorlóruhája elsősorban katonát jelez, a két nő is fekete ruhát visel - Donnellan rendezése nem a színekben utazik. A Macbeth történetéből nem a szokásosan látványos fordulatok, a változatos ölések, a bőven áradó vér és a megérdemelt bukás érdekli, hanem az, ami mögötte van: a házaspár, Macbeth és a Lady lelki kálváriája, a bűnbe kódolt bűnhődés belső útja.

Mindazonáltal az előadás látványos. Gondosan komponált zene és hangok, virtuóz világítás, és hát a mozgás, a nemcsak kiszámított, de szinte észrevehetetlenné tett koreográfia - mind célirányosan sejtelmes és borzongató. A színészek - igazi ensemble, Donnellan színházának ez alapeleme; a régi gárda és az új tagok úgy épülnek össze, hogy nem látni a forradás helyét - mint sakkfigurák lépnek előre-hátra (az Amalfi annak idején "igazi" sakktáblán játszódott); egy-egy jelenetre főszereplők lesznek, majd a helyükre lépő más főszereplők alá játszanak pontosan és odaadóan.

Donnellan értelmezésében a Macbeth a ráébredés drámája; van egy házaspár, melynek tagjai őszintén és mélyen szeretik egymást, az asszony igazán akarja férje karrierjének fölívelését, akarja neki a jót, a férj pedig őszintén és szenvedélyesen bízik asszonyában. Eleven érzékiség is összefűzi őket, erős alapot ad az összetartozásnak. A vészbanyák jóslata váratlanul szakad Macbethre, de egy pillanat alatt forgatókönyvvé válik - és gyors a cselekvés. Puszta technikai manővernek tűnik (az egyébként vak) Duncan király meggyilkolása és az út a királyságig - a bajok csak ezután kezdődnek. Will Keen energikus, pörgős és kissé izgága Macbethje szinte észrevétlenül csúszik át egyre szűkülő külső világából a démonokkal teli, tágas és kietlen belsőbe. És nem vigasz, inkább magától értetődő, vagyis adottság, hogy ebben is teljesen együtt van asszonyával, Anastasia Hille Lady Macbethjével; voltaképp egy vele, hiszen az asszony bomló elméje az ő mardosó kétségeinek és félelmeinek tükre és viszont. Innen is érthető, hogy ennek az összeforrott párosnak a világ többi része nagyjából egyforma, fekete, sejtelmes halmaz, amelyből csak pillanatokra élesedik ki egy-egy arc. Banquo és Macduff, a végzet okozói ilyenformán ugyancsak "összesimulnak" fekete egyenruhájukban.

Az egyetlen színes és kiemelt jelenet a kapusé, egy rendszerint kicsi és hálás epizódé: Kelly Hotten kis fülkéje (amely az egyik oszlopból fordul ki) jelenkorunk összes kapuskellékét tartalmazza a telefontól a hangosbeszélőn át számos más kis kütyüig - és hát az asszony is egy rikító stilizáció, vörös hajkoronájával, elrajzoltan harsány játékával. Rendezőileg így válik igazán hangsúlyossá, természetessé a szikár feketeség, a konzekvens kelléknélküliség (melynek egyetlen zavaró momentuma, hogy a képzelt és a valódi fegyver egyformán hiányzik), a koreografált egyszerűség. Amely aztán, amikor megindul a birnami erdő Dunsinan hegyére, vagyis vonulnak a katonák a fejük fölé emelt stokival felénk, igazán hátborzongatóvá válik. Amiként Macduff éles fénnyel kivágott gyászjelenete is: a férfi (David Caves játssza) valósággal megnő, szinte fizikailag is hatalmassá válik, mielőtt végső csatára indul Macbeth ellen.

Macbeth alig is veszi észre a felesége halálát, de nem úgy és nem azért, mint a legtöbb előadásban szokásos: nem az elhatalmasodó közöny és bezárulás miatt, hanem mert számára az asszony továbbra is él, hisz' még él önmaga is. Kezét a holttesten nyugtatja, amely számára nem holt. Szép.

És így siklik át a saját halálán is: átcsusszan egy másik világba, amely régóta vele van már.

Érdekesen egyszerű előadás. Perfekt színészi alakítások és világos rendezői mondandó vezérlik - földhözragadtan hagyományos, ha belegondolok. Konzekvens alkalmazása egy harminc év alatt kigyúrt-kidolgozott színházi nyelvnek, egy markáns világlátásnak, egy kínálkozó újraértelmezésnek, egy klasszikus, holtnak is gondolható anyag örökös kihívásának. A Cheek by Jowl védjegy - jó, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál elhozta nekünk.

Budapesti Tavaszi Fesztivál, Nemzeti Színház, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.