színház - CSEHOV HÁROM NőVÉR

  • - ki -
  • 2009. november 19.

Zene

című darabját hozta el hozzánk a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata, Tompa Gábor rendezésében. A produkciót jóval megelőzte a híre: fesztiváldíjak, hangos sikerek kísérik a bemutató óta. Tompa a műsorfüzetben érdekes koncepcióról számol be, de az előadás izgalmasabb.
címû darabját hozta el hozzánk a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata, Tompa Gábor rendezésében. A produkciót jóval megelõzte a híre: fesztiváldíjak, hangos sikerek kísérik a bemutató óta.

Tompa a mûsorfüzetben érdekes koncepcióról számol be, de az elõadás izgalmasabb. A három nõvér - három gyereklány, akik különb-különb érzésekkel igazgatják-kerülgetik-simogatják azt az óriási "szobainast", amelyen halott apjuk katonakabátja lóg. Az egyszerû kép kiteljesítése okozza az izgalmakat: az apjuk árnyékában élõ Prozorov lányoknak különféle, ám egyként életképtelen stratégiájuk van a felnõtt életre. Összetartoznak, de ebbõl nem erõt merítenek, hanem energiát pumpálnak bele.

A katonakörnyezet az ismert és kézenfekvõ asszociációkon túl a komikus otthonosság hordozója. Mint a bútorok, úgy vannak otthon a katonák is: jönnek-mennek-esznek, és csak akkor lesz jelentõségük, ha "elmegy a dandár".

Tompa elsõsorban a szereposztással és a színészvezetéssel remekel: elrajzolt figurák - például Skovrán Tünde Natasája - és tragikus önkarikatúrák - például Bíró József Szoljonija - teszik sistergõvé a játékot. Kali Andrea anyás Olgája óvja ezt a látszatvilágot, Kézdi Imola Másája mint utolsó esélybe kapaszkodik Bogdán Zsolt vissza-visszarettenõ Versinyinjébe, Péter Hilda Irinája pedig legszívesebben a szelíd szeretetet és éles szarkazmust együtt sugárzó Csebutikin (Dengyel Iván) ölébõl szemlélné a világot. Hatházi András Andreje igazi lúzer - ez már a kezdet kezdetén látható-hallható. Zsákmánynak való. Orbán Attila Kuliginja a búbaromfajtából való, csak a latin igeragozásban érzi otthon magát.

De: nincs kit sajnálni, nincs kivel elsiratni a nõvéreket. Tompa Gábor kezén jól áll az abszurd - és a Három nõvér világától sem idegen. Olykor mintha bohócok néznének tükörbe: csupa krumpliorr az egész. Szomorú, tehetetlen világ.

Vígszínház, október 31.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.