színház - CSEHOV HÁROM NőVÉR

  • - ki -
  • 2009. november 19.

Zene

című darabját hozta el hozzánk a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata, Tompa Gábor rendezésében. A produkciót jóval megelőzte a híre: fesztiváldíjak, hangos sikerek kísérik a bemutató óta. Tompa a műsorfüzetben érdekes koncepcióról számol be, de az előadás izgalmasabb.
címû darabját hozta el hozzánk a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata, Tompa Gábor rendezésében. A produkciót jóval megelõzte a híre: fesztiváldíjak, hangos sikerek kísérik a bemutató óta.

Tompa a mûsorfüzetben érdekes koncepcióról számol be, de az elõadás izgalmasabb. A három nõvér - három gyereklány, akik különb-különb érzésekkel igazgatják-kerülgetik-simogatják azt az óriási "szobainast", amelyen halott apjuk katonakabátja lóg. Az egyszerû kép kiteljesítése okozza az izgalmakat: az apjuk árnyékában élõ Prozorov lányoknak különféle, ám egyként életképtelen stratégiájuk van a felnõtt életre. Összetartoznak, de ebbõl nem erõt merítenek, hanem energiát pumpálnak bele.

A katonakörnyezet az ismert és kézenfekvõ asszociációkon túl a komikus otthonosság hordozója. Mint a bútorok, úgy vannak otthon a katonák is: jönnek-mennek-esznek, és csak akkor lesz jelentõségük, ha "elmegy a dandár".

Tompa elsõsorban a szereposztással és a színészvezetéssel remekel: elrajzolt figurák - például Skovrán Tünde Natasája - és tragikus önkarikatúrák - például Bíró József Szoljonija - teszik sistergõvé a játékot. Kali Andrea anyás Olgája óvja ezt a látszatvilágot, Kézdi Imola Másája mint utolsó esélybe kapaszkodik Bogdán Zsolt vissza-visszarettenõ Versinyinjébe, Péter Hilda Irinája pedig legszívesebben a szelíd szeretetet és éles szarkazmust együtt sugárzó Csebutikin (Dengyel Iván) ölébõl szemlélné a világot. Hatházi András Andreje igazi lúzer - ez már a kezdet kezdetén látható-hallható. Zsákmánynak való. Orbán Attila Kuliginja a búbaromfajtából való, csak a latin igeragozásban érzi otthon magát.

De: nincs kit sajnálni, nincs kivel elsiratni a nõvéreket. Tompa Gábor kezén jól áll az abszurd - és a Három nõvér világától sem idegen. Olykor mintha bohócok néznének tükörbe: csupa krumpliorr az egész. Szomorú, tehetetlen világ.

Vígszínház, október 31.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.