színház - Karnevál-lakodalom

  • - sisso -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Ha valaki még nem tudná, a Zsámbéki Színházi Bázison idén Szentivánéji álom-tematika van. Minden szárnyas azt rikácsolja már az erdőben, a rakétasilók között, hogy: "Nem szeretlek, soha nem is foglak" - képzelhetik.

Ha valaki még nem tudná, a Zsámbéki Színházi Bázison idén Szentivánéji álom-tematika van. Minden szárnyas azt rikácsolja már az erdõben, a rakétasilók között, hogy: "Nem szeretlek, soha nem is foglak" - képzelhetik.

A kéthetes mûhelymunka eredményeként létrejött legújabb Shakespeare-verziót a Budakeszi Kompánia, illetve a belõlük alakult Back to Babilon Nemzetközi Színházi Mûhely mutatta be. Következetesen és jól építik be a darabjaikba a fizikalitást, az idegen nyelveket, a zenét, és most a környezõ népek lakodalmi és karneváli rítusait. Az orosz betonfalak között drótkötélen ereszkedik le Oberon és Titánia, mint a lassú pókok, úgy mozdulnak a felfüggesztéseken, majd viharos gyorsasággal másznak ide-oda, a háttérben egy jurta, ahol majd fontos jelenetek zajlanak néptánccal vagy anélkül. A nézõtéri sorok között ülnek a zenészek: Lukács László (egyben a rendezõ) és Heppes Miklós, akik a népzene és a dzsessz határain utazgatnak, aztán meg gépzene következik, vagy a színészek meghökkentõ éneke. A beszéd csak azután, de a vígjáték megbízhatóan a mederben marad, a leginkább egy mosásban összement Mad Maxre hasonlító Puck ugyanúgy kavar, a viszonyok tisztán összegabalyodnak. Víz képében köpi az arcokba a manó a bájitalt, és így a közvetett testi érintkezés képzetén kívül lesz az egésznek máris valami nedves házibuli jellege. Groteszk finnugor népi buli kerekedik végül, az erdõbõl kivezetõ úton, kaurismäkis módon együgyû, de gyógyítóan felszabadult, ami leginkább Titánia és a szamár jelenetében csúcsosodik ki. A tündérkirálynõ felmászik, aztán alul a pózna, felül a víznek árja, és akad még jó pár eszement jelenet. A mesteremberek elõadása, a zárójelenet egy bõröndben zajlik, bábokkal, sajnos rosszul megvilágítva, a végén pedig Puck söpröget, takarít. Vicces és szomorúan szép verzió.

Mûemlék katonai bázis, Zsámbék, július 31.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”