színház - Karnevál-lakodalom

  • - sisso -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Ha valaki még nem tudná, a Zsámbéki Színházi Bázison idén Szentivánéji álom-tematika van. Minden szárnyas azt rikácsolja már az erdőben, a rakétasilók között, hogy: "Nem szeretlek, soha nem is foglak" - képzelhetik.

Ha valaki még nem tudná, a Zsámbéki Színházi Bázison idén Szentivánéji álom-tematika van. Minden szárnyas azt rikácsolja már az erdõben, a rakétasilók között, hogy: "Nem szeretlek, soha nem is foglak" - képzelhetik.

A kéthetes mûhelymunka eredményeként létrejött legújabb Shakespeare-verziót a Budakeszi Kompánia, illetve a belõlük alakult Back to Babilon Nemzetközi Színházi Mûhely mutatta be. Következetesen és jól építik be a darabjaikba a fizikalitást, az idegen nyelveket, a zenét, és most a környezõ népek lakodalmi és karneváli rítusait. Az orosz betonfalak között drótkötélen ereszkedik le Oberon és Titánia, mint a lassú pókok, úgy mozdulnak a felfüggesztéseken, majd viharos gyorsasággal másznak ide-oda, a háttérben egy jurta, ahol majd fontos jelenetek zajlanak néptánccal vagy anélkül. A nézõtéri sorok között ülnek a zenészek: Lukács László (egyben a rendezõ) és Heppes Miklós, akik a népzene és a dzsessz határain utazgatnak, aztán meg gépzene következik, vagy a színészek meghökkentõ éneke. A beszéd csak azután, de a vígjáték megbízhatóan a mederben marad, a leginkább egy mosásban összement Mad Maxre hasonlító Puck ugyanúgy kavar, a viszonyok tisztán összegabalyodnak. Víz képében köpi az arcokba a manó a bájitalt, és így a közvetett testi érintkezés képzetén kívül lesz az egésznek máris valami nedves házibuli jellege. Groteszk finnugor népi buli kerekedik végül, az erdõbõl kivezetõ úton, kaurismäkis módon együgyû, de gyógyítóan felszabadult, ami leginkább Titánia és a szamár jelenetében csúcsosodik ki. A tündérkirálynõ felmászik, aztán alul a pózna, felül a víznek árja, és akad még jó pár eszement jelenet. A mesteremberek elõadása, a zárójelenet egy bõröndben zajlik, bábokkal, sajnos rosszul megvilágítva, a végén pedig Puck söpröget, takarít. Vicces és szomorúan szép verzió.

Mûemlék katonai bázis, Zsámbék, július 31.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.