színház - KUTYASZORÍTÓBBAN

  • Kovács Bálint
  • 2011. augusztus 25.

Zene

Egy szórakoztatónak szánt előadás a végzős színművészetis osztály meg néhány más fiatal színész közreműködésével, ráadásul egy Tarantino-film alapján a papírforma szerint nem lehet nagyon rossz, pláne, ha az átírt filmszövegben nem ékszerrablás, hanem Andy Vajna pénzének lenyúlása a konfliktus alapja. Ezek után tényleg kifejezetten meglepő, hogy az előadás minden elképzelhető szempontból sikerületlen. Eleve hogy lehet egy Tarantino-szöveget unalmasan előadni? Márpedig itt kiirtották a legendás jelenetekből az összes feszültséget.
Egy szórakoztatónak szánt elõadás a végzõs színmûvészetis osztály meg néhány más fiatal színész közremûködésével, ráadásul egy Tarantino-film alapján a papírforma szerint nem lehet nagyon rossz, pláne, ha az átírt filmszövegben nem ékszerrablás, hanem Andy Vajna pénzének lenyúlása a konfliktus alapja. Ezek után tényleg kifejezetten meglepõ, hogy az elõadás minden elképzelhetõ szempontból sikerületlen.

Eleve hogy lehet egy Tarantino-szöveget unalmasan elõadni? Márpedig itt kiirtották a legendás jelenetekbõl az összes feszültséget. Cserébe került jó néhány "új" jelenet az elõadásba, részben más Tarantino-filmeket, részben pedig egyéb mozikat idézve - talán azért, hogy minden szereplõnek legyen valamilyen háttértörténete. Csakhogy egyik jelenet sem illeszkedik sehová, így az egész elõadás egy döcögõs, túlnyújtott, nagyon erõsen átgondolatlan (még az aktualizálásra utaló vajnás szállal sem kezdenek semmit az említésen kívül) és a kelleténél sokkal többször értelmetlen jelenetfüzér, amit könnyebb lenne megbocsátani, ha legalább könnyesre nevetnénk magunkat tõle. Ám sokszor úgy érezni, olyan paródiát látunk, amely nem azért gyenge, mert nem jók a poénjai, hanem azért, mert egyszerûen elfelejtettek bele poén(oka)t tenni. Amikor meg mégis akadnak gegek, azok annyira tetszenek a csapatnak, hogy döbbenetesen hosszú ideig ismételgetik és nyújtják õket - máskor meg fél másodperc után abbahagyják (mint a Ponyvaregény híres táncának felidézését), és nehéz eldönteni, melyik a zavaróbb.

Aztán nem ártott volna egy olyan rendezõ sem, aki ügyel a pályakezdõ színészek dikciójára - ehelyett egy osztálytárs, a végzõs színész Radnai Márk vezényelt, aki a dramaturgia mellett erre sem fordított figyelmet.

Zsámbéki Színházi Bázis, augusztus 21.

*

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.