színház - LÕRINCZY ATTILA: CELESTINA

  • - ki -
  • 2009. február 26.

Zene

című darabja a spanyol reneszánsz "fölvezető" írójának, Fernando de Rojasnak a műve nyomán íródott, ami nagyjából száz évvel előzte meg Shakespeare Romeo és Júliáját. Így aztán lehet rápakolni, kiforgatni, játszani azzal, hogy a nézőnek itt sok minden ismerős.
címû darabja a spanyol reneszánsz "fölvezetõ" írójának, Fernando de Rojasnak a mûve nyomán íródott, ami nagyjából száz évvel elõzte meg Shakespeare Romeo és Júliáját. Így aztán lehet rápakolni, kiforgatni, játszani azzal, hogy a nézõnek itt sok minden ismerõs. Lõrinczy Attila ügyesen használja ki a kínálkozó lehetõségeket: a tétova szerelmespártól a pszeudoreneszánsz szolgafigurákig. De középen egy ember áll: Celestina.

Akit Margitai Ági játszik - az õ jutalomjátékának íródott a darab. A dús múltú örömlány eredeti szakmájából kiöregedvén aktív kerítõnõként és "kurvaidomárként" keresi kenyerét: ez aztán tényleg ziccer a színésznõnek, és forrása megannyi poénnak. A Harsányi Sulyom László és Novák Eszter rendezte tatabányai elõadás elsõ része némiképp vontatott, mert leginkább egy tágas tablót rajzol: epekedõ szerelmes ifjú, elégedetlen és találékony szolga, mulya szolga, "haladó" örömlány, az örömlánypályát szinte öntudatlanul megcélzó falusi naiva, valamint a leányát szigorú Capuletként õrzõ apa, meg persze a szabadságharcát vívó pszeudo-Júlia és mások vonulnak fel; a tabló megmozdításához Margitai Celestinája szükséges.

De aztán felpörög a játék; Kiss Gabriella mélyedésekkel és medencével tarkított díszletében a keskeny utak kacifántos közlekedésre szorítják a színészeket - és újabb poénokat kínálnak. Barabás Árpád zenéjétõl kísérve találnak egymásra a párok - Calisto-Romeo és Melibea-Júlia mellett a mulya szolga és a falusi naiva is. Sõt: a múltat fölidézve egy hajdani pár is földereng. Könnyed, és - ahogy mondani szokás - bõvérû komédiázás zajlik; Margitai egyre erõsebb és felszabadultabb a játékmester szerepében. Mellette Egyed Attila gazdag szolgafigurája, Téby Zita ügyesen ironizált Melibeája, Szilágyi Katalin és Katona László a szex örömeibe belebóduló párja szellemes és gazdag alakítás.

A végére jut kicsi horror: ezen is sokat lehet nevetni, kivált, hogy persze minden jóra fordul.

Gödör, február 11.

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.