színház - LÕRINCZY ATTILA: CELESTINA

  • - ki -
  • 2009. február 26.

Zene

című darabja a spanyol reneszánsz "fölvezető" írójának, Fernando de Rojasnak a műve nyomán íródott, ami nagyjából száz évvel előzte meg Shakespeare Romeo és Júliáját. Így aztán lehet rápakolni, kiforgatni, játszani azzal, hogy a nézőnek itt sok minden ismerős.
címû darabja a spanyol reneszánsz "fölvezetõ" írójának, Fernando de Rojasnak a mûve nyomán íródott, ami nagyjából száz évvel elõzte meg Shakespeare Romeo és Júliáját. Így aztán lehet rápakolni, kiforgatni, játszani azzal, hogy a nézõnek itt sok minden ismerõs. Lõrinczy Attila ügyesen használja ki a kínálkozó lehetõségeket: a tétova szerelmespártól a pszeudoreneszánsz szolgafigurákig. De középen egy ember áll: Celestina.

Akit Margitai Ági játszik - az õ jutalomjátékának íródott a darab. A dús múltú örömlány eredeti szakmájából kiöregedvén aktív kerítõnõként és "kurvaidomárként" keresi kenyerét: ez aztán tényleg ziccer a színésznõnek, és forrása megannyi poénnak. A Harsányi Sulyom László és Novák Eszter rendezte tatabányai elõadás elsõ része némiképp vontatott, mert leginkább egy tágas tablót rajzol: epekedõ szerelmes ifjú, elégedetlen és találékony szolga, mulya szolga, "haladó" örömlány, az örömlánypályát szinte öntudatlanul megcélzó falusi naiva, valamint a leányát szigorú Capuletként õrzõ apa, meg persze a szabadságharcát vívó pszeudo-Júlia és mások vonulnak fel; a tabló megmozdításához Margitai Celestinája szükséges.

De aztán felpörög a játék; Kiss Gabriella mélyedésekkel és medencével tarkított díszletében a keskeny utak kacifántos közlekedésre szorítják a színészeket - és újabb poénokat kínálnak. Barabás Árpád zenéjétõl kísérve találnak egymásra a párok - Calisto-Romeo és Melibea-Júlia mellett a mulya szolga és a falusi naiva is. Sõt: a múltat fölidézve egy hajdani pár is földereng. Könnyed, és - ahogy mondani szokás - bõvérû komédiázás zajlik; Margitai egyre erõsebb és felszabadultabb a játékmester szerepében. Mellette Egyed Attila gazdag szolgafigurája, Téby Zita ügyesen ironizált Melibeája, Szilágyi Katalin és Katona László a szex örömeibe belebóduló párja szellemes és gazdag alakítás.

A végére jut kicsi horror: ezen is sokat lehet nevetni, kivált, hogy persze minden jóra fordul.

Gödör, február 11.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.