színház - Nyáron, este fél tizenegykor

Zene

Sűrű csönd, majd egyszer csak egy szerelemféltésből elkövetett véres gyilkosság miatt felbolydult kisváros kellős közepében találja magát a néző és Duras szereplői, a Párizsból Madridba tartó kis csapat. Vihar közeleg.
Sûrû csönd, majd egyszer csak egy szerelemféltésbõl elkövetett véres gyilkosság miatt felbolydult kisváros kellõs közepében találja magát a nézõ és Duras szereplõi, a Párizsból Madridba tartó kis csapat. Vihar közeleg. A család és a velük utazó barátnõ (Szabó Vera) a spanyol városkában pihen meg, ahol saját élettörténetük is sorsdöntõ fordulatot vesz. Két majdnem (!) párhuzamos történet játszódik a Trafó egyterû, alig belátható színpadán. A fõszereplõ, Maria házassága hasonlóan alakul - a fiatalabb férj (Makranczi Zalán) a zsenge utastárssal újraéli a múltat -, mint a már-már tébolyult, háztetõkön bujkáló gyilkos, Rodrigo Paestra (Gergye Krisztián) tragédiája. Csendesen - némi idõhúzással -, mély fájdalommal néznek szembe véget érõ vagy épp új fejezeteket kínáló életükkel.

Igazából egyszemélyes darab ez - sok kellékkel -, pedig saját szemünkkel látjuk, hogy nem az. Udvaros Dorottya jutalomjátéka: a fájdalmában fejlõdõ, veszteségébõl építkezõ erõs karakter minden bonyolultságával - maga az elõadás. A féltékenység egyszerû történetét egy gyilkossá váló férfi és egy rapszodikus természetû nõ jeleníti meg; a Duras-szöveg, Kamondy Ágnes zenéje és a Közép-Európa Táncszínház mozdulatvilága egyforma jelentõséggel formálja egészszé a drámát.

A dramaturgként ismert Vörös Róbert most rendezõként, filmszerûen adaptálja a színmûvet. Az elvesztés észrevétlenségét szinte lebegtetve ábrázolja. Az elfojtott, ki nem mondott érzéseiktõl vergõdõ karakterek a felismerés mozzanata által tisztulnak meg, a háborgó lelkek nyugalomra lelnek - csak mi, nézõk megyünk haza az (Udvaros-)élménytõl zaklatottan.

Trafó, március 25.

****

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.