színház - Nyáron, este fél tizenegykor

Zene

Sűrű csönd, majd egyszer csak egy szerelemféltésből elkövetett véres gyilkosság miatt felbolydult kisváros kellős közepében találja magát a néző és Duras szereplői, a Párizsból Madridba tartó kis csapat. Vihar közeleg.
Sûrû csönd, majd egyszer csak egy szerelemféltésbõl elkövetett véres gyilkosság miatt felbolydult kisváros kellõs közepében találja magát a nézõ és Duras szereplõi, a Párizsból Madridba tartó kis csapat. Vihar közeleg. A család és a velük utazó barátnõ (Szabó Vera) a spanyol városkában pihen meg, ahol saját élettörténetük is sorsdöntõ fordulatot vesz. Két majdnem (!) párhuzamos történet játszódik a Trafó egyterû, alig belátható színpadán. A fõszereplõ, Maria házassága hasonlóan alakul - a fiatalabb férj (Makranczi Zalán) a zsenge utastárssal újraéli a múltat -, mint a már-már tébolyult, háztetõkön bujkáló gyilkos, Rodrigo Paestra (Gergye Krisztián) tragédiája. Csendesen - némi idõhúzással -, mély fájdalommal néznek szembe véget érõ vagy épp új fejezeteket kínáló életükkel.

Igazából egyszemélyes darab ez - sok kellékkel -, pedig saját szemünkkel látjuk, hogy nem az. Udvaros Dorottya jutalomjátéka: a fájdalmában fejlõdõ, veszteségébõl építkezõ erõs karakter minden bonyolultságával - maga az elõadás. A féltékenység egyszerû történetét egy gyilkossá váló férfi és egy rapszodikus természetû nõ jeleníti meg; a Duras-szöveg, Kamondy Ágnes zenéje és a Közép-Európa Táncszínház mozdulatvilága egyforma jelentõséggel formálja egészszé a drámát.

A dramaturgként ismert Vörös Róbert most rendezõként, filmszerûen adaptálja a színmûvet. Az elvesztés észrevétlenségét szinte lebegtetve ábrázolja. Az elfojtott, ki nem mondott érzéseiktõl vergõdõ karakterek a felismerés mozzanata által tisztulnak meg, a háborgó lelkek nyugalomra lelnek - csak mi, nézõk megyünk haza az (Udvaros-)élménytõl zaklatottan.

Trafó, március 25.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.