Színház - Shakespeare a románoké - Serban és Frunza a gyulai Shakespeare Fesztiválon

  • Csáki Judit
  • 2010. július 29.

Zene

Miközben alighanem az alapjaitól kellene újragondolni az ország egészét beterítő fesztiváldömpinget - és inkább itt spórolni (a megfelelő, vagyis esztétikailag értékelhetetlen helyeken) az állami pénzzel -, a gyulai Shakespeare Fesztivál jól tartja magát; mindig akad néhány olyan produkció, amelyért az ország túlsó végéből is érdemes idezarándokolni. Idén, a hatodik Shakespeare Fesztiválon nyilván ilyennek számított Peter Brook atelier-produkciója, és föltétlenül ilyen volt két román rendező előadása: Andrej Süerban Learje és Victor Ioan Frunza nem Shakespeare-darabja, a Rosencrantz és Guildenstern halott című Tom Stoppard-dráma; ez utóbbitól sem vitatja el senki a helyét egy Shakespeare-ünnepen.

Miközben alighanem az alapjaitól kellene újragondolni az ország egészét beterítő fesztiváldömpinget - és inkább itt spórolni (a megfelelő, vagyis esztétikailag értékelhetetlen helyeken) az állami pénzzel -, a gyulai Shakespeare Fesztivál jól tartja magát; mindig akad néhány olyan produkció, amelyért az ország túlsó végéből is érdemes idezarándokolni. Idén, a hatodik Shakespeare Fesztiválon nyilván ilyennek számított Peter Brook atelier-produkciója, és föltétlenül ilyen volt két román rendező előadása: Andrej Süerban Learje és Victor Ioan Frunza nem Shakespeare-darabja, a Rosencrantz és Guildenstern halott című Tom Stoppard-dráma; ez utóbbitól sem vitatja el senki a helyét egy Shakespeare-ünnepen.

Süerban a bukaresti Bulandra Színházban rendezte meg a Leart, csupa színésznővel. (Két kitérő kívánkozik ide: Süerban éppen most rendezi a Nemzetiben Csehov Három nővérét; másrészt a Nemzeti Színház társulatát annak idején, vagyis a színház építésekor jó néhány színésznő odaszerződtetésével kezdték alapozni, abból a célból, hogy Anatolij Vasziljev megrendezze velük, csupa nővel a Lear királyt. Aztán ebből nem lett semmi, de a színésznők maradtak.) Kétségtelenül van színházi pikantériája ennek a nőiesítésnek, bár maga a gesztus nemigen különbözik az eredeti verziótól, amikor férfiak játszották a női szerepeket is. Süerbannál a színésznők egyszerűen eljátsszák a férfi szerepeket, nem férfiasan, nem nőiesen, hanem színészből. Nincs benne semmi különös.

Az előadás erős felütéssel indul: Lear (Mariana Mihut) valósággal bemasírozik a színre, hogy családja és az ő népe előtt kihirdesse határozatát, birodalma felosztását. Katonás jelenség; részint ő maga, részint az alattvalók viselkedése erősíti ezt. Ettől a Leartől félni kellett mindmostanáig. Ez a Lear nemigen szereti a gyerekeit, ezért aztán voltaképpen nemigen lehet csodálkozni azon, hogy a gyerekek sem szeretik őt - az egy Cordeliát kivéve, aki a maga egyszerre emelkedett és szerény módján szereti apját, és ezáltal, igaz, túl későn, megtanítja őt is szeretni.

Az előadás kívül hordja a látványosságát, és jobbára belül a drámaiságát. Széles amplitúdók közt mozogva ilyenformán olykor önmaga fortéja nyomja el önmaga pianóit; itt van mindjárt a díszlet, amely komor erődből világvégi romhalmazzá változik - ehhez képest alig érzékelhető például Kent drámája, csak a pisztoly hangos, amikor agyonlövi magát a végén. Szép, erős alakítás viszont Andrea Bibiri Edgarja, pontosabban szegény Tamása, amint az erdőben bolyongva nem az őrületnek, hanem a szenvedésnek adja át magát. Markáns jelenség a két "gonosz lány" - a jelmezek túlnyomó feketéjéhez képest az ő elegáns és színes estélyijük karikírozott mozgást és bábszerű jelenlétet kölcsönöz nekik, szemben a hófehérbe öltöztetett, légies Cordeliával, aki mintha álomkép lenne a megbomlott Lear fantáziájában. Sok szépség, komótos ritmus, nehéz befogadás és rosszul választott szinkrontolmácsolás volt ezen az estén.

Tom Stoppard lassan ötvenéves drámája jókora fityisz az emelkedett Shakespeare-kultusznak és a világirodalom number one-drámájának, a Hamletnek; egyszersmind meg is van lovagolva itt a kánon meg a kultusz: Stoppard ügyes fickó. És még Samuel Beckett szelleme is ott lengedez (ezúttal) a gyulai vár színpada fölött: a két mellékszereplő Godot-ja ugyan eljön (ő a Színészkirály), de mégis csupa várakozás az életük: a nagy szerepre, a nagy lehetőségre, a nagy jelenésre várnak-készülnek mindvégig.

A halálra, persze - és alapvetően vígjátékról lévén szó, ezt Frunza sem veszi nagyon sötétre. A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadásának díszletét Adriana Grand tervezte, szellemesre és találékonyra, "halálkompatibilisra". Hiába a proszektúradíszlet (a kihúzható fiókokból diskurálnak a szereplők) - illetve hát nem is hiába: vicces az egész. És még a proszektúra előtt: valójában színház költözik a színpadra, mármint nézőtér meg bársonyfüggöny; és fehér ingben, fekete nadrágban ott várakozik, múlatja az időt a két emblematikus epizodista. Abszurd játékaik és dialógusaik mellett, alatt és fölött lepereg a Hamlet is - amelyben kiemelt szerep jut a színtársulatnak, kivált a Színészkirálynak; kevésbé kiemelt, de a színészi játék révén súlyos jelenlét a Hamleté is. A Hamlet szövege egyébként hangzik és látszik: betűk vetülnek a játéktérre. Frunza biztosan vezeti az előadást a reflexiók terepén, miközben fölvillantja saját Hamlet-rendezését, amelyhez ugyancsak volt szerencsénk néhány éve a Nyugati pályaudvaron.

A színészek játsszák főszereppé az örök melléket: Katona László és Balázs Attila mind az abszurd, mind a komédia eszköztárát magabiztosan és bőségesen variálja, a Színészkirályt játszó Bandi András Zsolt kihasználja, hogy súlyosra veheti a figurát, a Hamletet alakító Faragó Zénó pedig érdekes, izgága, energikus talányt állít elénk: komolyan mondom, megnézném vele "igaziból" is.

Gyula, július 15-16.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.