kiállítás - ERKEL FERENC AZ OPERASZÍNPADON

Zene

Erkel szülővárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerző emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencről szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésű, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyűjtésével kínál áttekintést Erkel operai életművének előadástörténetéhez.
Erkel szülõvárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerzõ emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencrõl szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésû, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyûjtésével kínál áttekintést Erkel operai életmûvének elõadástörténetéhez. Saxlehner Emma, Bignio Lajos, Hollós-Kendelényi Fanni vagy Csöregh Jenõ - a látogató kedvére elmerülhet a XIX. századi operaénekesek szerepképeinek szemlélésében (vagy akár már kultúrtörténeti forrásként is elemezhetõ neveik olvastán), s a Hunyadi László, a Bánk bán vagy a Brankovics György díszletrajzain észbe veheti a magyar szcenika alakulását Kéméndy Jenõtõl Oláh Gusztávon és Márk Tivadaron át napjainkig. Netán nyugtázhatja a tényt, hogy a XX. századra döntõen a Bánkra és a Hunyadira koncentrálódó operai Erkel-kultusz jószerint a magyar kultúra ismertetõjegyévé vált. A romantikus zeneköltõ számottevõ külhoni ismertségét fájlalva hiányoló obligát panasz akár pozitív formában is megfogalmazható tehát, vagyis hogy bizonyosan a nemzeti kultúrához tartozónak vallja magát az a város, ahol Erkelt játszanak. Mondjuk például és kiválólag a magyar opera egyik szülõhelye, Kolozsvár, ahol értelemszerûen a Hunyadi László gálaelõadásával ünnepelték az 1941-es visszacsatolást, s ahol mind a mai napig eleven elõadási hagyomány övezi szinte az összes Erkel-operát. S természetesen Gyula is, ahol most augusztus közepéig a magyar színháztörténetnek csakúgy érinthetõ közelségébe kerülhetünk, mint Gertrudis királyné, Melinda, Bánk és operai sorsosaik változatos korú és származási helyû jelmezeinek.

Gyulai Várszínház, Kamaraterem, augusztus 12-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.