kiállítás - ERKEL FERENC AZ OPERASZÍNPADON

Zene

Erkel szülővárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerző emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencről szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésű, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyűjtésével kínál áttekintést Erkel operai életművének előadástörténetéhez.
Erkel szülõvárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerzõ emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencrõl szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésû, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyûjtésével kínál áttekintést Erkel operai életmûvének elõadástörténetéhez. Saxlehner Emma, Bignio Lajos, Hollós-Kendelényi Fanni vagy Csöregh Jenõ - a látogató kedvére elmerülhet a XIX. századi operaénekesek szerepképeinek szemlélésében (vagy akár már kultúrtörténeti forrásként is elemezhetõ neveik olvastán), s a Hunyadi László, a Bánk bán vagy a Brankovics György díszletrajzain észbe veheti a magyar szcenika alakulását Kéméndy Jenõtõl Oláh Gusztávon és Márk Tivadaron át napjainkig. Netán nyugtázhatja a tényt, hogy a XX. századra döntõen a Bánkra és a Hunyadira koncentrálódó operai Erkel-kultusz jószerint a magyar kultúra ismertetõjegyévé vált. A romantikus zeneköltõ számottevõ külhoni ismertségét fájlalva hiányoló obligát panasz akár pozitív formában is megfogalmazható tehát, vagyis hogy bizonyosan a nemzeti kultúrához tartozónak vallja magát az a város, ahol Erkelt játszanak. Mondjuk például és kiválólag a magyar opera egyik szülõhelye, Kolozsvár, ahol értelemszerûen a Hunyadi László gálaelõadásával ünnepelték az 1941-es visszacsatolást, s ahol mind a mai napig eleven elõadási hagyomány övezi szinte az összes Erkel-operát. S természetesen Gyula is, ahol most augusztus közepéig a magyar színháztörténetnek csakúgy érinthetõ közelségébe kerülhetünk, mint Gertrudis királyné, Melinda, Bánk és operai sorsosaik változatos korú és származási helyû jelmezeinek.

Gyulai Várszínház, Kamaraterem, augusztus 12-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.