kiállítás - ERKEL FERENC AZ OPERASZÍNPADON

Zene

Erkel szülővárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerző emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencről szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésű, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyűjtésével kínál áttekintést Erkel operai életművének előadástörténetéhez.
Erkel szülõvárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerzõ emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencrõl szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésû, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyûjtésével kínál áttekintést Erkel operai életmûvének elõadástörténetéhez. Saxlehner Emma, Bignio Lajos, Hollós-Kendelényi Fanni vagy Csöregh Jenõ - a látogató kedvére elmerülhet a XIX. századi operaénekesek szerepképeinek szemlélésében (vagy akár már kultúrtörténeti forrásként is elemezhetõ neveik olvastán), s a Hunyadi László, a Bánk bán vagy a Brankovics György díszletrajzain észbe veheti a magyar szcenika alakulását Kéméndy Jenõtõl Oláh Gusztávon és Márk Tivadaron át napjainkig. Netán nyugtázhatja a tényt, hogy a XX. századra döntõen a Bánkra és a Hunyadira koncentrálódó operai Erkel-kultusz jószerint a magyar kultúra ismertetõjegyévé vált. A romantikus zeneköltõ számottevõ külhoni ismertségét fájlalva hiányoló obligát panasz akár pozitív formában is megfogalmazható tehát, vagyis hogy bizonyosan a nemzeti kultúrához tartozónak vallja magát az a város, ahol Erkelt játszanak. Mondjuk például és kiválólag a magyar opera egyik szülõhelye, Kolozsvár, ahol értelemszerûen a Hunyadi László gálaelõadásával ünnepelték az 1941-es visszacsatolást, s ahol mind a mai napig eleven elõadási hagyomány övezi szinte az összes Erkel-operát. S természetesen Gyula is, ahol most augusztus közepéig a magyar színháztörténetnek csakúgy érinthetõ közelségébe kerülhetünk, mint Gertrudis királyné, Melinda, Bánk és operai sorsosaik változatos korú és származási helyû jelmezeinek.

Gyulai Várszínház, Kamaraterem, augusztus 12-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.