színház - SHAKESPEARE HAMLET

  • - ki -
  • 2009. december 3.

Zene

című drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielőtt bárki dicsekvésnek vélné a litván előadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház előtt. Korsunovas-rendezést könnyű nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sűrűek.
címû drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielõtt bárki dicsekvésnek vélné a litván elõadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház elõtt.

Korsunovas-rendezést könnyû nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sûrûek. De olykor nehéz menni vele, mint például ebben a Hamletben, amelyben olyannyira felfokozott a "rendezõi érintettség", amennyire talán csak egy Hamletban vagy Hamlettal lehet: csupa személyesség az egész.

Vad kutakodás: az elején háttal ülnek nekünk a színészek egy-egy "igazi" öltözõasztalnál, és egyre fürkészik-ostromolják a saját tükörképüket: "ki vagy te?" A kérdés ezzel föl van téve, a mondandó ki van jelölve: erre keres választ az elõadás - és nem talál.

Pedig a tükör nagyot játszik: mindvégig e hangsúlyozottan színházi díszletben pereg az elõadás, a tükör állandóan jelen van, benne kell lenni, bele kell botlani, nemcsak a játszó személyeknek, hanem olykor nekünk is meg kell pillantanunk önmagunkat. Miközben a darab ismert epizódjai peregnek - olyik lassítva, olyik zanzásítva, olyik kétszer is, olyik meg a hiányával tüntet -, el lehet gondolkodni, vajon ül-e akár egyetlen olyan nézõ köztünk, aki nem ismeri a darabot? Ha igen, akkor bizony nem is fogja megismerni, megérteni még kevésbé.

Korsunovas ugyanis evidenciának tekinti, hogy "mihez képest" emeli ki az egyes epizódokat: a Hamlet-ismeretünkhöz képest. Ezért mosódhat egybe Hamlet atyjának szelleme a trónbitorló és gyilkos Claudiusszal, vagy a két jóbarát, Marcellus és Bernardo a két hamis baráttal, Rosencrantzcal és Guildensternnel. Mert mind értjük, ugyebár, mikor ki kicsoda.

A vége aztán jól össze van csapva - de hisz mind meghalnak. Talán egy legutolsó pillanat adatott a fõhõsnek - megsejthetett valamit önnön kilétérõl.

Oskaras Korsunovas Színház, Bárka Fesztivál, november 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.