színház - SHAKESPEARE HAMLET

  • - ki -
  • 2009. december 3.

Zene

című drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielőtt bárki dicsekvésnek vélné a litván előadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház előtt. Korsunovas-rendezést könnyű nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sűrűek.
címû drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielõtt bárki dicsekvésnek vélné a litván elõadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház elõtt.

Korsunovas-rendezést könnyû nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sûrûek. De olykor nehéz menni vele, mint például ebben a Hamletben, amelyben olyannyira felfokozott a "rendezõi érintettség", amennyire talán csak egy Hamletban vagy Hamlettal lehet: csupa személyesség az egész.

Vad kutakodás: az elején háttal ülnek nekünk a színészek egy-egy "igazi" öltözõasztalnál, és egyre fürkészik-ostromolják a saját tükörképüket: "ki vagy te?" A kérdés ezzel föl van téve, a mondandó ki van jelölve: erre keres választ az elõadás - és nem talál.

Pedig a tükör nagyot játszik: mindvégig e hangsúlyozottan színházi díszletben pereg az elõadás, a tükör állandóan jelen van, benne kell lenni, bele kell botlani, nemcsak a játszó személyeknek, hanem olykor nekünk is meg kell pillantanunk önmagunkat. Miközben a darab ismert epizódjai peregnek - olyik lassítva, olyik zanzásítva, olyik kétszer is, olyik meg a hiányával tüntet -, el lehet gondolkodni, vajon ül-e akár egyetlen olyan nézõ köztünk, aki nem ismeri a darabot? Ha igen, akkor bizony nem is fogja megismerni, megérteni még kevésbé.

Korsunovas ugyanis evidenciának tekinti, hogy "mihez képest" emeli ki az egyes epizódokat: a Hamlet-ismeretünkhöz képest. Ezért mosódhat egybe Hamlet atyjának szelleme a trónbitorló és gyilkos Claudiusszal, vagy a két jóbarát, Marcellus és Bernardo a két hamis baráttal, Rosencrantzcal és Guildensternnel. Mert mind értjük, ugyebár, mikor ki kicsoda.

A vége aztán jól össze van csapva - de hisz mind meghalnak. Talán egy legutolsó pillanat adatott a fõhõsnek - megsejthetett valamit önnön kilétérõl.

Oskaras Korsunovas Színház, Bárka Fesztivál, november 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.