színház - SHAKESPEARE HAMLET

  • - ki -
  • 2009. december 3.

Zene

című drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielőtt bárki dicsekvésnek vélné a litván előadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház előtt. Korsunovas-rendezést könnyű nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sűrűek.
címû drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielõtt bárki dicsekvésnek vélné a litván elõadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház elõtt.

Korsunovas-rendezést könnyû nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sûrûek. De olykor nehéz menni vele, mint például ebben a Hamletben, amelyben olyannyira felfokozott a "rendezõi érintettség", amennyire talán csak egy Hamletban vagy Hamlettal lehet: csupa személyesség az egész.

Vad kutakodás: az elején háttal ülnek nekünk a színészek egy-egy "igazi" öltözõasztalnál, és egyre fürkészik-ostromolják a saját tükörképüket: "ki vagy te?" A kérdés ezzel föl van téve, a mondandó ki van jelölve: erre keres választ az elõadás - és nem talál.

Pedig a tükör nagyot játszik: mindvégig e hangsúlyozottan színházi díszletben pereg az elõadás, a tükör állandóan jelen van, benne kell lenni, bele kell botlani, nemcsak a játszó személyeknek, hanem olykor nekünk is meg kell pillantanunk önmagunkat. Miközben a darab ismert epizódjai peregnek - olyik lassítva, olyik zanzásítva, olyik kétszer is, olyik meg a hiányával tüntet -, el lehet gondolkodni, vajon ül-e akár egyetlen olyan nézõ köztünk, aki nem ismeri a darabot? Ha igen, akkor bizony nem is fogja megismerni, megérteni még kevésbé.

Korsunovas ugyanis evidenciának tekinti, hogy "mihez képest" emeli ki az egyes epizódokat: a Hamlet-ismeretünkhöz képest. Ezért mosódhat egybe Hamlet atyjának szelleme a trónbitorló és gyilkos Claudiusszal, vagy a két jóbarát, Marcellus és Bernardo a két hamis baráttal, Rosencrantzcal és Guildensternnel. Mert mind értjük, ugyebár, mikor ki kicsoda.

A vége aztán jól össze van csapva - de hisz mind meghalnak. Talán egy legutolsó pillanat adatott a fõhõsnek - megsejthetett valamit önnön kilétérõl.

Oskaras Korsunovas Színház, Bárka Fesztivál, november 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.