színház - SHAKESPEARE HAMLET

  • - ki -
  • 2009. december 3.

Zene

című drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielőtt bárki dicsekvésnek vélné a litván előadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház előtt. Korsunovas-rendezést könnyű nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sűrűek.
címû drámáját legutóbb Oskaras Korsunovas rendezésében láttam - és még mielõtt bárki dicsekvésnek vélné a litván elõadás megtekintését, elmondom, hogy Budapesten láttam, a Bárka Fesztiválon, szerencsére szép ház elõtt.

Korsunovas-rendezést könnyû nézni, mert képei expresszívek, lendülete sodró, figurái sûrûek. De olykor nehéz menni vele, mint például ebben a Hamletben, amelyben olyannyira felfokozott a "rendezõi érintettség", amennyire talán csak egy Hamletban vagy Hamlettal lehet: csupa személyesség az egész.

Vad kutakodás: az elején háttal ülnek nekünk a színészek egy-egy "igazi" öltözõasztalnál, és egyre fürkészik-ostromolják a saját tükörképüket: "ki vagy te?" A kérdés ezzel föl van téve, a mondandó ki van jelölve: erre keres választ az elõadás - és nem talál.

Pedig a tükör nagyot játszik: mindvégig e hangsúlyozottan színházi díszletben pereg az elõadás, a tükör állandóan jelen van, benne kell lenni, bele kell botlani, nemcsak a játszó személyeknek, hanem olykor nekünk is meg kell pillantanunk önmagunkat. Miközben a darab ismert epizódjai peregnek - olyik lassítva, olyik zanzásítva, olyik kétszer is, olyik meg a hiányával tüntet -, el lehet gondolkodni, vajon ül-e akár egyetlen olyan nézõ köztünk, aki nem ismeri a darabot? Ha igen, akkor bizony nem is fogja megismerni, megérteni még kevésbé.

Korsunovas ugyanis evidenciának tekinti, hogy "mihez képest" emeli ki az egyes epizódokat: a Hamlet-ismeretünkhöz képest. Ezért mosódhat egybe Hamlet atyjának szelleme a trónbitorló és gyilkos Claudiusszal, vagy a két jóbarát, Marcellus és Bernardo a két hamis baráttal, Rosencrantzcal és Guildensternnel. Mert mind értjük, ugyebár, mikor ki kicsoda.

A vége aztán jól össze van csapva - de hisz mind meghalnak. Talán egy legutolsó pillanat adatott a fõhõsnek - megsejthetett valamit önnön kilétérõl.

Oskaras Korsunovas Színház, Bárka Fesztivál, november 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.